Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Problem med tsop-flashad ver1.0 efter månaders användning

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24

    Problem med tsop-flashad ver1.0 efter månaders användning

    Hej
    Jag flashade min dotters ver1.0-box med verktyget "007_tsop_flash_kit_1_0_alpha6" och bios "4981.67_256k.bin".
    Det har fungerat utan minsta problem i flera månader, men för några dagar sedan berättade hon att den inte fungerade. Jag testade den och den startar om 2 ggr med grön lampa, för att sen starta med grön/röd blinkande lampa. Jag har läst att det är som biosen är flashad med fel bios, men då borde den inte ha fungerat alls, och både min dotter och hennes pojkvän svär på att de inte har försökt att flasha om den själv. Han påstår förvisso att han somnade med kontrollen i handen, och att den var så här efter, hehehe, och det är nog den dummaste och mest genomskinliga ursäkt jag har hört.
    Om jag har förstått det rätt, så är det bank 1 i biosen som flashas om felaktigt med en 256kb flash och att det är därför som den inte startar.

    Jag har kopplat ihop punkt A18 & A19 med jord för att komma åt första banken i biosen, men den uppför sig på samma sätt ändå. Om/när DVD:n är inkopplad så händer ingenting, och jag har bytat ide-kabel men det hjälper inte.

    Finns det nåt annat som kan vara fel i boxen som ger samma blinkande?
    Kan de ha lyckats flasha bank 2 eller bank3 utan att flasha bank 1 i biosen, så att jag får koppla bort A18 eller A19 för att få igång den?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    "Någon" har antagligen startat flashning och inte ens låtit boxen skriva in 256K i bioset innan "någon" stängde av...verkar vara en naturlig reaktion för många att dra ur sladden när det står "erasing bios..."
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Tackar för svaret.
    Finns det något sätt att fixa den, förutom att löda loss bioskretsen och programmera om den i en programmerare eller köpa ett externt chip? Den är gammal och sliten och inte värd att lägga pengar på enligt mig, så i så fall blir det nog en ny box istället och den här som reservdelsmaskin.....

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köp ett alladin advance och löd i bara...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Jo det skulle man ju kunna göra, men som jag skrev så var jag inte intresserad av att lägga mer pengar på en flera år gammal sliten maskin, utan i så fall är det mer prisvärt att chippa en ny.
    Det jag ville veta var om det går att till originalbioset utan att löda av det?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Då måste man montera ett 29-trådars BIOS-chip parallellt med det vanliga chippet, boota från det nya chippet, stänga av det och flasha om originalbios igen.

    Om originalbioset fick i sig minst 256K innan någon stängde av boxen räcker det med att jorda två adressben på originalbioset så att de inflashade 256K ser ut att ligga på rätt ställe när boxen försöker starta.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32
  2. Problem med SCPH-7002
    By Egge in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 12:45
  3. Problem med neo 2.2
    By Ronnotter in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-01-29, 06:37
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •