Sida 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Visar resultat 61 till 90 av 161

Diskussion: smb guide på svenska uppe...

  1. #61
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Astma. prova att sänka ALL form av brandvägg mellan dator och xbox så funkar det nog. Hade samma problem innan själv. Dock har jag INTE router så jag vet inte hur man fipplar med den , jag stängde ner brandväggen mellan dator och xbox och då funka allt snabbt o smärtfritt =)
    Sorry att jag inte svarat tidigare , men denna sida har knasat för mig.....

  2. #62
    Jag blir galen, detta vill fan inte fungera tillfredsställande för mig, när man väl får det att funka så på nått vänster så vill det inte fungera sen efteråt.

    jag har så här
    <path>smb://xbox:lösen@datornnamn/mapp/</path>

    mappen ligger direkt under d:

    jag kör med switch så jag kan inte använda IP-adresser då dom ändras då man stängt av datorn och xboxen ett tag.


    jag har följt guiden efter säker utdelning.

    när jag försöker gå in på den utdelade mappen får jag acces denied hela tiden, i början när jag gick på workgroup så fick jag kontakt med datorn.
    men när jag blädrade genom till själva mappen så blev det acces denied när man går in på den.

    Sen efter ett tag så kommer jag inte in på workgroup ehller utan att ha ändrat nått, blir det där felmedelandet som det ståri guiden att man ska få om man inte har fil och skrivar utdelning.

    Men jag kom en gång in i mappen på en gång, jag vart lycklig och tänkte yes men nu kommer jag inte in igen, jag startade om xboxen och provade men nu kommer jag inte in, ibland kommer man in när boxen stått på ett tag med XBMC men oftast inte.

    Vad är det för fel egentligen?
    verkar opålitigt som bara den, varför funkar det inte hela tiden utan bara nån enstaka gång?

    att slå av å på brandväggen gör ingen skillnad.

    blir galen på detta, när man tror man löst skiten så funkar det sen inte efter en omstart av xbox.


    Edit Hitta ett sätt som verkar fungera varjegång nämligen att starta om datorn också.
    Starta XBMC och sen starta om datorn då verkar det funka, nåja det får duga, men skulle j uvara skönt om man slapp starta om.

    Nu verkar jag dock ha problem med att spela upp DVD-filer (IMG) från datorn, blir störningar fet grön linje börjar ibland att flimra övre delen av bilden.
    nåja den frågan hör inte hemma i denna tråd.
    Last edited by The Game; 2004-12-30 at 22:08.

  3. #63
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    tHE GAME: Som sagt va världens n00b då det gäller routrar, men kör du med dynaimisk eller fast IP? Tror de kräver att både router, krysslåda o dator kör med fast IP.

  4. #64
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    ok det verkar som om många ha problem med att få smb o funka i samband med en router. Själv kör jag med följande utan några som helst problem:

    Netsharing för dator(er) / Xbox(ar)

    1 - router (linux - iptables, som jag själv configuerat) - kopplad till en switch.
    2 - på switchen kopplar jag in xboxen, och dator (erna).
    3 - Routern är configuerad på följande sätt:
    NIC 1 = DCHP - kopplad till kabelmodemet, tilldelar mig IP nr genom DHCP server från comhem (externa nätet).
    NIC 2 = Fast IP 192.168.1.1, 255.255.255.0 - Interna nätet - här är den kopplad till switchen och kör på fasta Ip nr. typ Ip=192.168.1.2, Subnät=255.255.255.0 Gateway=192.168.1.1
    Routern tillåter all intern komunikation. Alltså det är mkt viktigt att på eran routrar att alla interna Ip nr är "trusted". Vanliga routrar man köper brukar ha en DHCP server inbyggd i sig. Detta innebär att era datorer / xboxar kommer att få ett tilldelad IP nr. Men återigen här måste alla Ip nr vara trusted.

    Följer man sedan guiden steg för steg så skall det funka. Hemma har det aldrig varit ngt problem (XP PRO). Eller ju det enda problemet är när man skall streama .strm filer, men det beror mer på verisionen av XBMC som jag har.....

    Kommer att göra en liten guide på hur kopplingen skall se ut vid användning av router som Netsharing för /dator / xbox

  5. #65
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hej Vänner
    Får fatal error på rad 404 när jag startar xbmc har försökt att återställa xml filen men det hjälper inte.Har alladin adv 160 gb y2k i Datorn

  6. #66
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    hej hej, läste guiden och har försökt så gott jag kunnat.
    Men när jag är inne på "mappalternativ" så har jag inte funktionen "använd förenklad fildelning". Vad beror det på? Måste man ha XP pro? (jag kör home)

    Försökte sedan köra det andra alternativet men då fastnade jag vid stycket om "Datorhantering". Jag har inget som heter "lokala användare och grupper?

    Vore tacksam för hjälp.

    Mvh Dennis

  7. #67
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    home är förinställt på "använd förenklad fildelning" så det är bara att hoppa över det steget...

  8. #68
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    tack tack. ska se om jag kan lösa det nu. Annars återkommer jag

  9. #69
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    32
    Respekt
    20
    får bara fram "access denied".
    Vad ska jag göra?

  10. #70
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Kan ju bero på mycket... Prova uteslutningsmetoden. Alltså koppla bort allt vad brandväggar heter, mjuk som hård. Allt som kan tänkas hindra dig kopplar du bort. Försök att få ditt nätverk mm så enkelt som möjligt.
    Om det fungerar sedan så koppla in saker efterhand.

    Kolla även denna tråden NOGA för ideér.
    Lycka till!

  11. #71
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    hjälp! Dela ut dvd enheten??

    ...hur gör man? har provat allt, det står bara invalid computer name...snälla svara nån som vet... allt annat funkar att dela ut, vanliga mappar men inte rot dvd


    <bookmark>
    <name>DVD</name>
    <path>smb://xbox:xbox@datornamn/f$</path> <--------HUR?
    </bookmark>

  12. #72
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20

    Question

    Jag har testat båda bookmarkförslagen ur guiden:

    <bookmark>
    <name> Roberts PC </name>
    <path>smb://Robert1/video</path>
    </bookmark>

    Jag hittar "arbetsgrupper" och sedan datornamnet (Robert1), men när jag försöker klicka in där säger den "access denied".

    Hur kommer jag förbi "access denied", ska jag ge boxen tillåtelse någonstans där jag delar ut mapparna i datorn? Mappen "video" som är delad ligger på en hårddisk L:, måste jag dela ut hela L-disken också eller räcker det med mappen som jag vill dela? (jag kör Win2000).

    Testade även det andra alternativet, det med IP-adress

    <bookmark>
    <name>Roberts IP</name>
    <path>smb://IP/video</path>
    </bookmark>

    Jag har kryssat i "File and Printer Sharing for Mickrosoft Networks" i kryssat, men får ändå NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND

    Ska jag någonstans inkludera sökvägen "Nätverket" som är stället där de delade mapparna hamnar?


    Har inte haft problem för datorn att prata med boxen i Flash FXP eller Qwix.

    Jag har Win2000, guiden var för XP... Någon med Win2000 som fått detta att funka, och i så fall hur??
    Last edited by Valmont74; 2005-03-10 at 10:16. Anledning: ny text

  13. #73
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Har du lagt till "xbox" som användare med samma lösenord på datorn då?

  14. #74
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Jag har lagt till Xboxen bland "Mina nätverksplatser". Ska jag lägga till den någon annanstans också? Jag kör inte med något lösen till datorn.

    Jag är lite ny på detta som kanske märks

  15. #75
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Ja du ska lägga till "xbox" som användare med samma lösen på datorn om boxen ska kunna få rättighet att läsa filer på den, har du xp eller w2k ska du högerklicka på den här datorn och välja manage eller hantera beroende på vad du har för språk och lägga till den där under användare.

  16. #76
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Jag har lagt till "Xbox" som användare (Högerklickade "Den här datorn"/hantera, sedan lade till användare, skrev Xbox i både fullständigt namn och beskrivning, klickade för "lösenordet uppehör aldrig att gälla") då jag inte har något lösen till datorn visste jag inte vad jag skulle skriva i den rutan. Eftersom jag inte fick skriva i Xboxens IP-adress eller nånting känns det som om datorn inte kommer känna igen den.

    Är det något jag ska komplettera eller ändra? Har inte skrivit i något i profilfälten.

  17. #77
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Bocka ur lösenordet upphör aldrig att gälla och lägg nu till ett lösen ord som ska vara "xbox" INGENTING ANNAT

    Användarnamn= xbox
    Lösen = xbox
    sedan kan du lägga tillbaka bocken som du bockade ur.

  18. #78
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    97
    Respekt
    20
    Stort tack, nu funkade det tillsist!

  19. #79
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag har kollat igenom guiden och fått fram bookmarken på xboxen... men när jag trycker på den så kommer det fram en ruta med användarnamn och lösenord?? varför? har inget lösenord när jag connectar från en annan dator

  20. #80
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av hamstermjölk
    Jag har kollat igenom guiden och fått fram bookmarken på xboxen... men när jag trycker på den så kommer det fram en ruta med användarnamn och lösenord?? varför? har inget lösenord när jag connectar från en annan dator
    Högerkicka på "Den här datorn" och välj "Hantera?
    eller
    Start > Programs > Administrative Tools > Computer Management
    eller
    C:\WINDOWS\system32\compmgmt.msc

    utöka "Lokala användare och grupper" (alltså klicka på + för att se underliggande kataloger)
    Högerklicka på användaren "xbox" och välj "egenskaper"

    klicka bort krysset för "Användare måste byta lösenord vid nästa inloggning"
    klicka för krysset för "Lösenordet upphör aldrig att gälla"
    Klicka ?Skapa?.

    Tror att du glömt den biten...... samma sak hände en vän, och sedan fick han det och funka......

  21. #81
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag använder min xbox för att tita på filemer som jag spelar in på en XP Home-dator med TV-kort. Jag har delat ut en katalog på C-disken och allt funkar utmärkt. Jag har en större disk (D som jag använder som filmarkiv. Jag får dock inte till mappningen i xml-filen av den andra hårddisken. Någon som lyckats med detta?
    MVH Johan

  22. #82
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av tiito78
    Högerkicka på "Den här datorn" och välj "Hantera?
    eller
    Start > Programs > Administrative Tools > Computer Management
    eller
    C:\WINDOWS\system32\compmgmt.msc

    utöka "Lokala användare och grupper" (alltså klicka på + för att se underliggande kataloger)
    Högerklicka på användaren "xbox" och välj "egenskaper"

    klicka bort krysset för "Användare måste byta lösenord vid nästa inloggning"
    klicka för krysset för "Lösenordet upphör aldrig att gälla"
    Klicka ?Skapa?.

    Tror att du glömt den biten...... samma sak hände en vän, och sedan fick han det och funka......
    Tack för svaret.. var dock inte det som var fel eftersom jag använde den enkla metoden.. men jag hittade felet sen.. lite pinsamt hade skrivit in fel datornamn i media centerns config fil

    tack ändå för en riktigt skön guiden... härligt med nätverksutdelning när man har originalhårdisken i boxen

  23. #83
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har inte skrivit med hårddisknamet i strängen. Jag hade samma problem som du. Höger klicka på mappen du delar ut, välj Delning och säkerhet, behörighet och kolla om xbox ligger med där, det gjorde den inte för mej så jag la till den och sen funkade det. Jag satt länge som fan och provade. Vad är PS2? Skriv in IP nummert till din dator istället.

  24. #84
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Rs666
    Jag har inte skrivit med hårddisknamet i strängen. Jag hade samma problem som du. Höger klicka på mappen du delar ut, välj Delning och säkerhet, behörighet och kolla om xbox ligger med där, det gjorde den inte för mej så jag la till den och sen funkade det. Jag satt länge som fan och provade. Vad är PS2? Skriv in IP nummert till din dator istället.
    Jag svarade visst på ett gammalt inlägg. :S

  25. #85
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Mitt problem är löst.
    Felet jag gjorde var att jag skrev Windows path till katalogen, t.ex. \D\Video.
    Vad jag kom på tack vare en del av era inlägg var att det är det namn som katalogen eller disken får som "Delat namn", "Share name", som är det man ska skriva in i XML-filen, och inte den "riktiga" pathen.
    Tack alla för hjälpen!
    MVH Johan

  26. #86
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av jeson
    Mitt problem är löst.
    Felet jag gjorde var att jag skrev Windows path till katalogen, t.ex. \D\Video.
    Vad jag kom på tack vare en del av era inlägg var att det är det namn som katalogen eller disken får som "Delat namn", "Share name", som är det man ska skriva in i XML-filen, och inte den "riktiga" pathen.
    Tack alla för hjälpen!
    MVH Johan
    Vad menar du med det?

  27. #87
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag förstår inte frågan. Vad är det du undrar?
    MVH Johan

  28. #88
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Umeå
    Inlägg
    108
    Respekt
    20
    Haha, du har likadant nätverkskort som jag...!
    Bra guide!
    * Xbox Crystal v1.6 Tillv. 2004-08-30
    * Western Digital 160 Gb
    * DuoX2 Cromwell
    * XBMC 2005-02-01

  29. #89
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hejsan

    Jag har samma problem som tidigare i tråden med att xboxen hela tiden frågar om login/pass och man kommer aldrig in på sin SMB share.

    Har skapat en användare och kryssat i att lösen aldrig ska ändras.

    Har följt guiden 2 ggr och börjat från början från backupp xml'n varje gång.

    Har ingen brandvägg.

    Kör med en router ifs.

    Kör XBMC via Avalaunch, kan detta ställa till problem?
    (Isf finns det någon direkt install med den nyaste XBMC?)


    Vad kan vara galet med detta?

    Datorn kör WinXP pro.

  30. #90
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    xml

    Kan du klistra in xml-koden här så är det lättare att se om du gjort något galet.

Sida 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14
  3. Smb
    By Namp in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 09:00
  4. Getting Started with Xbox Linux GUIDE
    By pege63 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 20:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •