Sida 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Visar resultat 151 till 161 av 161

Diskussion: smb guide på svenska uppe...

  1. #151
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    57
    Respekt
    21
    Det ska inte stå xbox utan namnet på det högsta inloggningskontot typ "Administratör : ogräs"

    <samba>
    <workgroup>ARBETSGRUPP</workgroup>
    <smbip>192.168.0.3</smbip>
    <smbsharename>(SMB) Network</smbsharename>
    <defaultusername>xbox</defaultusername>
    <defaultpassword>xbox</defaultpassword>
    <winsserver>-</winsserver>
    <debuglevel>0</debuglevel>
    </samba>

  2. #152
    Registrerade
    Mar 2006
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    jag sitter här å försöker men får det endå inte å funka! nån som fått det å fungera kan adda mig pgojim@gmail.com (msn) å hjälpa mig!!

  3. #153
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Bytte till XBMC-CVS_2006-07-09-T3CH Men nu kommer jag inte åt datorernas utdelade mappar längre, innan gjorde jag det utan att ens skriva in ngt alls i xml filen men nu funkar det inte alls?
    Fast jag skriver in:

    <bookmark>
    <name>WORKGROUP (SMB) Network</name>
    <path>smb://192.168.0.134</path>
    </bookmark>

    Vad skall man skriva nu i den nyaste?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #154
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har skaffat en router (dlink-624) samt en brygga (dlinkdwl-810) för att skapa att trådlöst nätverk till xboxen.
    Har installerat routern, samt bryggan och fått dessa att fungera. Samt kört nätverksguiden i xp och döpt nätverket/workgroupen till magnusdlink och pc:n till balldator (barnsligt jag vet).

    Eftersom jag inte har en router med en switch och ska dra en fast nätverkskabel från xboxen till denna så utgick jag ifrån att jag inte kan skriva fasta ip:nr i config.xml utan måste skriva nätverkets samt datorns namn istället för statiska ip adresser.

    Xboxen är inställd på dynamisk ip.

    Min config.xml fil ser ut på följande sätt:

    <local>
    <!-- remove the asterisks to set local ip address and gateway statically -->
    <address*>192.168.1.3</address*>
    <subnet*>255.255.255.0</subnet*>
    <gateway*>192.168.1.1</gateway*>
    <nameserver>192.168.1.1</nameserver>
    <playlists>$HOME\playlists</playlists>
    <timeserver*>207.46.248.43</timeserver*>
    <cddbserver>194.97.4.18</cddbserver>
    <thumbnails>$HOME\thumbs</thumbnails>
    <bookmarks>$HOME\bookmarks</bookmarks>
    <subtitles>$HOME\subtitles</subtitles>
    <cddb>$HOME\cddb</cddb>
    <imdb>$HOME\imdb</imdb>
    </local>

    <!-- specify as many shares as you like, note the format for each type of share -->
    <!-- Note: XNS shares are created using RelaX, SMB shares are Windows shared folders -->
    <!-- for each share you can specify the cache buffer size, note that this is optional -->
    <!-- Note! For HDD shares make sure all folders exist on the Xbox in the right place -->
    <music>
    <visible>true</visible>
    <share>
    <name>Music on my PC</name>
    <url>smb://MAGNUSDLINK/BALLDATOR/D:\Musik</url>
    <cachesize>256</cachesize>
    </share>
    <share>
    <name>Live ShoutCast from XboX</name>
    <url>f:\music\shoutcast</url>
    <cachesize>128</cachesize>
    </share>
    <share>
    <name>Music Recorded on XboX</name>
    <url>f:\music\Recordings</url>
    </share>

    Jag har alltså inte tagit bort asterikserna (se ovan) och har skrivit nätverkets namn/workgroup (magnusdlink) samt datorns namn (balldator) istället för ip-nummer.

    Jag kan se mina filer som ligger på pc:n om jag går in under "smb workgroups" i xbmc menyn. Där finns en mapp
    som heter magunsdlink och går jag in på den ser jag mina delade mappar musik, film osv.
    Jag kan dock inte röra filerna dvs spela upp dem för då hängers sig hela xboxen. Den spelar varken upp filen och jag kommer ingenvart i menyn sedan. Kan också förklara att det inte är alltid som jag kan se mina filer om jag går in i smb workgroups, brukar dock alltid se mappen magnusdlink alltså workgroupen.

    Det enda som jag inte är gjort enligt guiden är kryssat för förenklad fildelning. Detta pga att jag inte har någon sån ruta att kryssa i under mappalternativ. Vet ej om detta beror på att jag har xp home. Såg att någon skrev att smb inte fungerar i home. Är det så ? Men jag har delat ut mapparna och ser som sagt filerna i xbmc menyn (ibland).

    Tacksam för alla tips.

  5. #155
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag har försökt en massa och gått igenom hela tråden och ändrat på allt möjligt.

    Men jag har ett endaste problem med mitt nätverk jag kommer inte åt min arbetsgrupp: "WORKGROUP" varken från datorn eller xboxen.

    Jag kan ftp:a över filer till och från xboxen, jag kan komma åt xboxens webserver och ändra länkar och grejer från datorn.

    Det går bara inte att få smb- länkarna att fungera.
    Last edited by orv4r; 2007-01-11 at 22:41.

  6. #156
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    SMB Share på en Server 2008 Std - någon som lyckats med det?

    Nå hej!

    Jag lycka inte med att få xboxen att nå utdelade mappar på min Server 2008 Std. Jag har sedan tidigare en väl fungerande SMB Share på min XP pro-burk.

    Jag har hitills testat följande:

    1. Skapade en xbox-användare på servern, som jag tilldelat ett lösenord
    2. Skapat en Share på servern, där xbox-användaren har getts 'full control'
    3. Justerat XmbcMediaCenter.xml enligt punkt 1 och 2
    4. Stängt av brandväggen för 'Domain' och 'Private'
    5. Stängt av Smb 2.0 (eftersom xboxen rimligen inte använder detta) http://www.petri.co.il/how-to-disabl...erver-2008.htm
    6. Stängt av IPv6 (motivering som ovan) http://www.technixupdate.com/disabli...y-ajay-pathak/
    7. Stängt av 'Digitally sign communications (always)' och 'Digitally sign communications (if client agrees)' (gör nog varken till eller från eftersom detta nog hanteras av brandväggen)
    8. Korrekturläst XmbcMediaCenter.xml i omgångar
    9. Ändrat Autentiseringsnivå för LAN Manager till 'Send LM & NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated' (<-- EDIT)

    Resultatet är samma för alla: xboxen avkrävs login/lösen... som sedan i alla fall inte accpeteras. Att användaren finns på servern och att de uppgifterna anges i anropet spelar ingen roll.

    Jag är ingen höjdare på xbox eller på Server 2008, men vad värre är att jag börjar få slut på idéer att googla efter....

    Någon som lyckas få ihop det omaka paret? Någon som har nått förslag på vad som kan fattas?
    Last edited by Ranheim3r; 2009-01-05 at 11:38.

  7. #157
    dragonslayer Guest
    Jag tror att ditt problem är det samma som med Windows Vista:
    att Win 2008 server ananvänder NTLM2 utan fallback som standard. XBMC använder LM

    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...cr%3DcountrySE

  8. #158
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack Dragonslayer
    Dessvärre gav det ingen effekt. Huga

  9. #159
    dragonslayer Guest
    Kan du testa om du kan ansluta med en Windows 98 klient?
    Virtual PC är gratis
    Kanske har med "native" mode att göra?
    Jag har inte koll på 2008 server men väl 2000 & 2003... slår man över en server i native mode så funkar inte längre win9x klienter..
    Du kanske behöver lägga upp xboxen som en klient i AD't oxo (om du nu kör AD)

  10. #160
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack å bock...det ska jag testa omg.

    Jag har tidgare idag loggat inloggningsförsöken:

    Audit Success 2009-01-05 12:45:36 Microsoft Windows security auditing. 4634 Logoff
    Audit Success 2009-01-05 12:44:31 Microsoft Windows security auditing. 4672 Special Logon
    Audit Success 2009-01-05 12:44:31 Microsoft Windows security auditing. 4624 Logon
    Audit Success 2009-01-05 12:44:31 Microsoft Windows security auditing. 4648 Logon

    Av detaljinformationen på eventen ser man att xboxen lyckas logga in och få sina rättigheter tilldelade, även om xboxen rapporterar log on failure.

    Dessutom är något lite underligt. I detaljinfon för event ID 4648 ser man:

    'Account Whose Credentials Were Used:
    Account Name: SYSTEM
    Account Domain: NT AUTHORITY'

    Jag tog för givet att det konto som jag angett i anropet skulle användas...hmm

    Jag använder inte AD, btw
    Last edited by Ranheim3r; 2009-01-05 at 14:18.

  11. #161
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    WireShark

    Sniffade med Wireshark

    [IMG][/IMG]

Sida 6 av 6 FörstaFörsta ... 456

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14
  3. Smb
    By Namp in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 09:00
  4. Getting Started with Xbox Linux GUIDE
    By pege63 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 20:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •