Sida 1 av 6 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 161

Diskussion: smb guide på svenska uppe...

  1. #1
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20

    smb guide på svenska uppe...

    *** Edit, guiden finns även för nerladdning i wordformat ***
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=25448



    Hej igen!!!!

    Nu har JAG gjort en smb guide på svenska. Vill poängtera att alla text och bilder är gjorda av mig och ingen annan. Alla som vill ta del av denna guiden är mer en välkommen. Vill ni sedan anväda bilder/text VARSÅGOD..... Nätet är till för att dela med sig och föra informationen vidare.....

    Lycka till!!

    SMBguiden - Svenska
    Last edited by Hansi; 2006-02-09 at 17:47. Anledning: ...länk till guide avdelningen...

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Thumbs up Bra gjort!

    Denna guiden var ännu tjusigare än den förra. Härligt jobbat!

    Själv har jag fixat min redan. Jätte kul när man fick igång grejerna. Använde den säkra varianten.

    Ha´d gott!

    /Bebbe

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Jag får inte min att funka, jag har delat ut mapparna och ändrat i xboxmedia...xml men får det inte att funka,
    <bookmark>
    <name>Film</name>
    <path>smb://192.168.0.1/videos</path>
    </bookmark>
    så ser det ut i filen har testat det "säkra" sättet oxå men nej, i xbmc kommer mappen film upp men access denied och iconen är som ett kryss. resursnamnet på min utdelade mapp är videos men den heter film, ska hela sökvägen till mappen in efter ip/ el ska det räcka med videos.
    visa gärna ett ex på hur ett fungerande "bookmark" i xboxme....xml ser ut.
    Sen undrar jag om det är nån som vet vad det kan vara för fel om släden åker ut så fort man sätter på boxen, trycker jag på eject knappen så slås boxen av, jag har ett alladin chip, trycker jag in släden för hand funkar det men då kan jag inte stänga av boxen med power knappen.

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av hokke
    visa gärna ett ex på hur ett fungerande "bookmark" i xboxme....xml ser ut.
    Såhär ser en rad ut under <bookmark> taggen för mig. Då heter resursen Musik, inte nödvändigtvis mappen, användaren är "xbox" och lösen är oxå "xbox" samt att enkel fildelning är avstängd. Det spelar inte heller någon roll på vilken enhet C: eller J: etc mappen finns.
    <bookmark>
    <name>Min Dator</name>
    <path>smb://xbox:xbox@192.168.0.1/Musik</path>
    </bookmark>


    Kämpa på! Det är värt varje minut när man får igång det.
    _____________________________________________
    SmartXX
    Streamar heldre än gärna

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Prova stänga av brandväggen i XP om u har den på, eller nån annan brandvägg.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Är du inloggad som Gäst eller Admin?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    om du har ngn brandvägg, måste din xbox ip nr också vara tillåtet. Alltså lägga till en regel för xboxens ip, eller om du väljer att tillåta hela, 192 rangen, med mask 255.255.255.0

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Jag har lagt upp följande bokmärke, men jag får inte upp innehållet i min utdelade mapp på datorn:

    <bookmark>
    <name>Videos på datorburken</name>
    <path>smb://192.168.0.2/videos</path>
    </bookmark>

    Microsoft fildelning är påslaget, har inget lösenord och är inloggad som administratör på datorn.

    Men - jag har en brandvägg (Netgear WGT-624) och den är helt ny för mig. Att köra FTP (med FlashFXP) funkar klockrent, men jag gissar att jag måste ändra något mer?

    Datorn heter 192.168.0.2, brandväggen 192.168.0.1 och X-boxen har jag ställt en fast IP: 192.168.0.10

    Nån som kan tipsa mig om vad jag ska öppna så att det funkar?
    Har dessutom en Kerio mjukvarubrandvägg också. :-)

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kolla så du inte har Videos med stort V på mappen.
    Stäng av brandväggen i XP
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    mappen heter videos (med litet v) och inbyggda brandväggen har jag aldrig haft påslagen (har kört och kör Kerio Personal Firewall).

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    stäng av eller lägg till xboxen i den då
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Så - nu funkar det! :-) Jag gjorde helt enkelt så att jag stängde av den mjukvarubrandvägg jag använt tidigare. Den behövs egentligen inte eftersom jag ju har både NAT och SPI på routern.

    Än så länge har jag bara testat med en videofil.

    Finns det förresten något knep att själv styra knapparna "Min musik" "Mina filmer" etc som kommer upp när man startar XBMC ?

    (och en jättedum fråga - hur fasen går man ur XBMC och tillbaka till Dashboard???)

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    ser du inte knapparna längst ner till höger?
    Ladda ner senaste skinnet Project_Mayhem_2004-06-14 då kommer dom att synas
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    256
    Respekt
    21
    Två av två fel har hitils berott på brandväggar.

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Nu börjar jag få stil på det. Kikade på xbins.org - men där fanns det inget mayhem med det datumet du angav. Tacksam för tips var jag kan hitta det nånstans. Och är det "bara" att skriva över filerna ?

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Jag får "NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND" när jag försöker gå in i min mapp, jag har file and printer sharing..... Har godkänt xboxen i min brandvägg jag har ingen XP brandvägg igång. Jag kan komma åt mina mappar igenom Workgroups (smb) på boxen men alltså inte igenom min mapp jag skapade igenom guiden?

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det fick jag när/om jag har ÅÄÖ i mappnamnen
    skriv in din sökväg så får vi se hur du gjort
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Har löst mitt probb jätte simpelt nästan pinsamt fel namn på mappen sigh, jag som letade mig trött i brandväggen först.
    Tips gör detta när du känner dig pigg & kry :P

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Bebbe
    Denna guiden var ännu tjusigare än den förra. Härligt jobbat!

    Själv har jag fixat min redan. Jätte kul när man fick igång grejerna. Använde den säkra varianten.

    Ha´d gott!

    /Bebbe
    Lust att hjälpa mig med SMB, har gjort allt som står i guiden. Får bara "accsess denied" hela tiden.

    mvh

    /ante
    "Turbo, vad annars?"

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av rikkarden
    Två av två fel har hitils berott på brandväggar.
    behöver hjälp med smb, nåt du kan ? får bara "accsess denied" hela tiden..

    //ante
    "Turbo, vad annars?"

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Vilken Windwows-version har du? Tror inte SMB funkar alls i Home-varianten, bara i Pro (jag kör Pro själv)?

    Det funkade klockrent för mig efter att ha följt guiden.

  22. #22
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    jag köpte precis en xbox. I menyn kan jag inte gå in på mediacenter, det är rött. Varför kan jag inte det om det står med?

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    jag kör pro...men när jag utfört allt som det står här och går in på "valfri namn" så får jag "access denied"

    ngn som kan tänka sig att hjälpa mig??

    adda mig gärna på icq: 123983707

  24. #24
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av taboo
    jag kör pro...men när jag utfört allt som det står här och går in på "valfri namn" så får jag "access denied"
    Du måste ha glömt ngt, jag kör själv på "pro" och det funkar jätte bra. Gjorde om det som senast föra veckan och inga problem.... Ta en extra titt på all konfig du gjort o kolla med guiden igen... Annars får du skriva igen....

    TÄnk på att om du sitter bakom en brandvägg måste du ha en regel som ger till xboxen som ger access och "prata" med resten av ditt nätverk.

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av tiito78
    Du måste ha glömt ngt, jag kör själv på "pro" och det funkar jätte bra. Gjorde om det som senast föra veckan och inga problem.... Ta en extra titt på all konfig du gjort o kolla med guiden igen... Annars får du skriva igen....

    TÄnk på att om du sitter bakom en brandvägg måste du ha en regel som ger till xboxen som ger access och "prata" med resten av ditt nätverk.
    hmmm.... jag sitter bakom en router...räcker det med att jag öppnar port 1400 ?

    jag kommer in via flashfxp...trodde det skulle räcka, eller?

    nu när jag tänker efter så e alla portar öppna på routern...med andra ord e firewallen disabled...men den ger mig ändån samma svar...

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Respekt
    20
    Jag fick samma felmeddelande när jag gick efter den förenklade guiden. Felar var att ingen katalog var korrekt utdelad. Kolla i utforskaren om katalogen har en lite "flamma" (vilket anger att den är utdelad).

    /Oscar

  27. #27
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    Precis kolla ifall du delat ut katalogen rätt, då menar jag rätt resursnamn. Lycka till....

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    hmmm...

    jo jag har följt den steg för steg...ny kör jag variant 2...den säkra...

    mappen e utdelad (den har en hand under) men nu får jag NT status object name not found

    What could it be???
    med resurs namn...vad innebär då? mappnamnet?

  29. #29
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    50
    Respekt
    20
    ja precis, mappnanmet, högerklicka på mappen, och kolla så att namnet stämmer överäns med det du skrivit i xml. filen. Citat från guiden:
    "Se till att du har "File and Printer Sharing for Mickrosoft Networks" i kryssat. Annars kommer du att få ett felmeddelande (NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND) när du försöker komma åt fina filer från xboxen." (detta gör du under egenskaper för nätverksinställningarna)

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av tiito78
    ja precis, mappnanmet, högerklicka på mappen, och kolla så att namnet stämmer överäns med det du skrivit i xml. filen. Citat från guiden:
    "Se till att du har "File and Printer Sharing for Mickrosoft Networks" i kryssat. Annars kommer du att få ett felmeddelande (NT_STATUS_OBJECT_NAME_NOT_FOUND) när du försöker komma åt fina filer från xboxen." (detta gör du under egenskaper för nätverksinställningarna)

    jo tack...men den är i kryssad...men den vill ändån inte...

    den hittar mappen via "auto detect xsmb" men inte via den inställning som jag gjort...


    mappen heter "vidz" och sökvägen är "g:/vidz" ska man kanske skriva sökvägen??

    så här ser det ut:

    <bookmark>
    <name>Music Vidz</name>
    <path>smb://xbox:junkie@PS2/vidz</path>
    </bookmark>


    det kanske ska se ut så här eller:

    <bookmark>
    <name>Music Vidz</name>
    <path>smb://xbox:junkie@PS2/g:/vidz</path>
    </bookmark>


    tacksam för svar

Sida 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide till streaming i XBMC
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 97
    Senaste inlägg: 2010-07-27, 19:09
  2. 6.6 Guide till streaming i XBMC av fArGo_sWe
    By fArGo_sWe in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-21, 09:14
  3. Smb
    By Namp in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-02, 09:00
  4. Getting Started with Xbox Linux GUIDE
    By pege63 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-15, 20:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •