Visar resultat 1 till 29 av 29

Diskussion: Köra HDLoader från Minneskort med DMS3

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Köra HDLoader från Minneskort med DMS3

    Eftersom HDLoader som väntat crackades i småbitar några timmar efter release så skapar jag denna tråd för att rapportera om lite tester jag håller på med.

    HD-Loader går att hitta på internet i en version som är så liten att den får plats på ett minneskort och går att starta med t.ex. DMS3 chip.

    Jag testar just nu på en PS2 SCPH-50004 (v9) med ett DMS3 chip med firmware version 2.2 (vilket verkar vara den kombination som orsakar mest problem av någon anledning)

    Jag har installerat en version på minneskortet som inte kräver/använder DMS Explorer, så när jag bootar med triangel intryckt på handkontrollen så går HDLoader igång direkt.

    Dock måste jag (pga att jag har en V9 och version 2.2 firmware tror jag) ha ett originalspel i PS2:ans dvd-läsare, annars stannar allt vid hd-loaders startbild.

    Jag har lagt in spel både från original DVD och från DVD-R.

    Under testerna har jag fått lite problem med DVD-R, PS2:an har klagat på att det inte är en PS2 skiva. Detta verkade bero lite på hur länge jag väntade efter att ha satt i skivan tills jag tryckte igång kopieringen, men kan även ha berott på att den första skivan var dåligt bränd.

    Just nu pågår iaf kopieringen för fullt från en ny fräsch DVD-R som jag brände i lägre hastighet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Uppdatering, det går lika bra med en DVD-R med ett spel på i dvd-läsaren vid uppstart...fungerade fint nu när jag hade en fräsch bränd DVD-R istället för en gammal repig :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Måste finnas fler då... Jag har hittat en version där man inte alls måste ha DMS3... Eller Chip alls förresten. Antingen så gör man ett swap-trick, eller så installerar man själva exploiten på ett minneskort med en PS2 som HAR chip...

    Det du däremot MÅSTE ha är tillgång till ett orginal PSX spel. (eller flera)

    Det går till som så att du knappar in Disc ID på ett eller flera Playstation 1 spel i en databas och sedan bränner du denna skiva och stoppar den i din PS2:a för att installera exploiten på ditt minneskort. Det är här du måste kunna göra swaptrick eller ha tillgång till en chippad PS2:a.

    när exploiten väl är installerad startar du den med någon av de PSX spel som du knappade in i databasen.

    Märk väl att du INTE kan lägga in backup PS2 spel på HDD'n utan chip, fast med chip går det utmärkt och du behöver inte chip senare för att spela dom...

    En lustig sak jag tänkte på var hur man sen ska kunna spela dessa PSX spel, innan jag fick den briljanta uppenbarelsen att man bara behöver dra ut minneskortet...
    Snacka om att man skäms inför sig själv när man inte kommer på sånt direkt Fast å andra sidan är klockan 2:40 nu...

    Någon förresten som vill köpa ett orginal HDloader som knappt är använt?
    maila i så fall till xerox1@h o t ma i l.com
    Last edited by CompuTerror; 2004-06-26 at 03:15.

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    52
    Respekt
    21
    Det var ju bra nyheter !!
    Tror ni att det kommer fungera till "Matrix Infinity" med ?
    Hur fungerar chippade ps2or med "matrix infinity" ?
    Får man någon meny osv ?
    Som med xboxen ?

    MVH

    TwiZteD
    PSP 1.5 Jap Original, 4gb Hd, 2x batteri (3.40 flash)
    Xbox (Flashad, ej chippad)
    Xbox 360 (iXtream 1.2)
    EEE 901 WinXp

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av TwiZteD
    Hur fungerar chippade ps2or med "matrix infinity" ?
    Är inte matrix infinity ett chip?

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23
    jo matrix infinity är ett chip till ps2

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    52
    Respekt
    21
    Ja det vet jag med !!
    Men jag undrar om man får fram Orginal Ps2 menyn när man starta Ps2an.
    Eller hur det nu ligger till, aldrig haft en Ps2a innan ju.
    Bara en Xbox, där vet jag hur allt fungerar.

    Därför jag frågade.
    PSP 1.5 Jap Original, 4gb Hd, 2x batteri (3.40 flash)
    Xbox (Flashad, ej chippad)
    Xbox 360 (iXtream 1.2)
    EEE 901 WinXp

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Normalt ser man ingen skillnad alls, förutom att t.ex. brända spel fungerar.

    Men om man vill kan man lägga in ett menysystem på hårddisken eller minneskortet som startas upp om man håller in en knapp på handkontrollen vid uppstart.

    Dock långt ifrån som på xboxen ännu :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Nittedal, Norge
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Kan noen forklare meg hvordan jeg får lagt inn HD Loader på et minnekort?

    Skal man bare brenne det på en CD-R og så starte PS2'n med CD'n i?
    /me skjønner ikke

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det jag använder med DMS3 kom som ett arkiv med två Nero (.nrg) imagefiler i. En för att installera som ett menyval i dms explorer och en som installerades istället för dms explorer. Den jag använde var bara att boota så installerade den sig på minneskortet. Skall man använda den som blir ett menyval i dms explorer så startar man först dms explorer (boota med triangel), sedan sätter man i cd-r med hdloadern, väntar lite och sedan trycker man på select så installeras den i menyn.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av TwiZteD
    Det var ju bra nyheter !!
    Tror ni att det kommer fungera till "Matrix Infinity" med ?
    Hur fungerar chippade ps2or med "matrix infinity" ?
    Får man någon meny osv ?
    Som med xboxen ?

    MVH

    TwiZteD
    Eftersom den ena metoden (Den jag nämner) inte ens behöver köras från en chippad PS2, så blir svaret ja...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Malmö
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Jag har fungerande HDLoader på CD-r, men skulle gärna köra från minneskortet istället för att få allt att bli supersmidigt. (Lite vill ha mer!!) Går det att fixa även med ett Messiahchip, eller är det bara något för DMS3-användare för tillfället??

  13. #13
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Mooshie
    Jag har fungerande HDLoader på CD-r, men skulle gärna köra från minneskortet istället för att få allt att bli supersmidigt. (Lite vill ha mer!!) Går det att fixa även med ett Messiahchip, eller är det bara något för DMS3-användare för tillfället??
    Metoden jag beskrev behöver du inte ens chip för... men du måste boota med en PSX skiva som du väljer själv...



    ...direktlänka inte till copyright software som hdloader...

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av CompuTerror
    Metoden jag beskrev behöver du inte ens chip för... men du måste boota med en PSX skiva som du väljer själv...


    Men har du inte chip så kan du bara kopiera in originalspel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Tjena!

    HDLoader verkar ju helbra! Vet ni om det går att boota direkt från minneskortet, med ett Apple 3 chip utan ett PSX original?

    Tack på förhand!

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag tror inte Apple 3 har någon "boota från minneskort" funktion. De chip jag känner till som kan boota från minneskort är DMS3, Ripper 2 gold och Matrix Infinity.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2001
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Nån som vet vad filen heter som gör att hdloader startar direkt vid triangel tryckning ??

    så som jag har det nu så måste jag in i DMS exporer först

    Den jag har nu heter HDLoader_DMS_Dev1_MC.rar

    en fråga till

    jag har två filer en Elf och en annan ( kommer inte ihåg) hur bränner jag dom ? testade som cd-iso funkade inte . . . .

    Länge leve Hårddisken

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Malmö
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av CompuTerror
    Metoden jag beskrev behöver du inte ens chip för... men du måste boota med en PSX skiva som du väljer själv...
    Nej, jag menade inte så. Jag har chip. Det jag menar är att starta HDLoader utan att behöva stoppa in något alls i PS2:an, bara starta den och vara igång. Som en Xbox med hårddisk. Men det verkar tyvärr inte finnas någon sådan metod, inte till Messiah i alla fall.

  19. #19
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Hansi
    ...direktlänka inte till copyright software som hdloader...
    Förlåt.... won't happen again

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    58
    Respekt
    22
    Hejsan.... ser att ni verkar ha fått hd loader att funka från minneskortet..... men kan man läsa in spel då också för jag har för mig att jag läst att man inte kan det utan bara kan spela spelen man flyttar från datorn...
    och var kan man få tag i filen som man installerar på minneskortet?

    Tack på förhand!

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    På en PS2 med DMS3 kan du läsa in spel även när du bootat från minneskortet. Men det snabbaste sättet om du har spelen som ISO-filer på datorn är ju stt montera hårddisken i datorn enligt http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    58
    Respekt
    22
    ok det är kanon... men var hittar jag filen som jag bränner ut för att köra från minneskort... du kan maila den till mig annars kanske..?
    Hol354f@tninet.se
    ?

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    58
    Respekt
    22
    Tjena Hansi! igen... jag har kollat runt lite nu och det verkar lite svårt för mig att fatta detta... kan man inte installera hdloader på minneskort så man kan köra utan att ha en skiva i... hittar massa ver. där man måste ha ett gammalt psx spel i för att det ska funka... och man måste göra massa skit innan...
    Jag har ett dms3...
    börjar få panik så svara gärna rätt snabbt!
    Tack så länge!

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Fortsätt leta...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    58
    Respekt
    22
    Tjena! hittade detta på PSXFORUM.COM stämmer det eller skall jag fortsätta leta och försöka?
    if you have a V9 or V10 concole, you must have a ligit PS2 cd in the tray or the program will hang. there is no way around this.

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du måste ha en skiva i, det har jag väl redan skrivit om i den här tråden. Det är ändå smidigt att köra från minneskort.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    58
    Respekt
    22
    Hur kan det bli smidigare att köra från minneskort och skiva än bara skivan?
    har ni fått in nya skivor nu?

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du behöver inte ha HDLOADER originalskivan. Vilken skiva som helst går bra.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ClayMan
    Tjena! hittade detta på PSXFORUM.COM stämmer det eller skall jag fortsätta leta och försöka?
    Det stämmer inte, det har kommit patchar till HD Loader nu som gör att man slipper ha en skiva i när man bootar HDL från minneskortet. Jag har en v10 och det fungerar perfekt för mig efter att jag patchade mitt HDL.
    Med samma patch kan du samtidigt också tvinga in HDL i NTSC-läge för att fylla upp hela skärmen på en PAL-maskin, justera bildcentreringen, göra spellistan längre (fler spel får plats på skärmen), köra stora hårddiskar osv osv...
    Ett annat alternativ är att patcha HDL manuellt med en hexeditor och därmed nolla instruktionen som letar efter en skiva vid uppstart. Eftersom detta endast påverkar instruktionen som gör att programmet letar efter en skiva så föredrar jag patchen, som har många fler möjligheter.

Liknande diskussioner

  1. XBMC: streama från PC med två nätverkskort
    By Bam-Bam in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 18
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 19:01
  2. Svart bild med DMS3
    By Free_Burner in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-02-19, 00:38
  3. kan man köra socom us navy seals med chip?
    By willmans in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-25, 22:23
  4. spel från Malaysia med Messiah?
    By ewil in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-15, 18:41
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •