Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: 7.1/6.1EX från xboxen

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0

7.1/6.1EX från xboxen

Nån som har koll på om xboxen kan leverera 7.1 / dd 6.1ex / DTS 6.1 / SDDS från sin digital utgång??

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Allt som en vanlig DVD-spelare kan skicka ut kan boxen skicka ut. SDDS är ett ljudformat som väl inte finns på DVD utan endast på biografer...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    DVD filmer kan ha ljudet kodat i följande format:

Dolby Digital(AC3 annars kallat) i 1.0, 2.0, 2.1, 4.0, 4.1, 5.0, 5.1, 5.1EX(fusk 6.1) Detta system är överlägset vanligast i filmer, DTS börjar få större andel men ligger fortfarande långt efter, trots att DTS håller högre ljudkvalitet.

DTS samma som ovan men med tillägget 6.1 (riktig 6.1) Högre bitrate än DD

DTS 96/24 samma antal kanaler som DTS. Mkt hög kvalité

Mpeg2 i varierande antal kanaler

Mp3, detta finns dock aldrig på en standard DVD skiva men man kan göra en egen DVD skiva med Mp3 på om ens spelare klarar att läsa MP3 från DVD skivor (väldigt få gör det, man kan såklart lägga in alla existerande format som finns men spelaren måste kunna läsa & koda av det)

och sist men inte minst, vanlig PCM 44.1/96/192 (stereo)

Dessa format finns att tillgå på standard video DVD (alla skivor har såklart inte alla system...)
    DVD Audio kör med MLP kodning av ljudet (Meridian Lossless packaging) med varierande antal kanaler men 192Khz/24Bit i alla kanaler

Sen ska det tilläggas att det inte finns ett system som har 7.1, det högst komna kanalerna idag är 6.1 (och nu pratar vi diskreta kanaler), som skrivet tidigare så har DD som mest 5.1 men i EX (extended) så ligger det en matrix kodad centerkanal bak (samma kodning som center fram i DPL) Detta är inte en diskret kanal utan en "fusk kanal", DTS däremot kan ha 6.1 diskreta kanaler inkodade i dataströmmen (finns även en motsvarighet till DD 5.1EX). Sedan kommer man till THX cinema som kan manipulera fram 7.1, detta är fuskkanaler det med som mixas fram av 5.1 eller 6.1 källor, detta ljudläge finns dock enbart på THX godkända förstärkare & processorer

Edit: Nu finns det ett 7.1 system, Microsoft har släppt sin nya HD standard med bildupplösning på 1920x1080 (1080i) och 7.1 kanaler med 192Khz/24bit
    Last edited by tellus; 2004-07-04 at 21:46.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    tack för så väl utformade svar.. =).. blev lite klokare och kan nu lite lätter bestämma mig för att skita i att byta upp mig till en "6.1 fuskförstärkare".. duger bra med 5.1.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    Enda gången som man har "nytta" av en 6.1 (och över) dekoder är när man harr ett mycket stort rum. Jag har en 7.1 men endast för att åskan tog min 5.1, skillnaden för mig är ganska minimal för att jag har ett litet rum. Å ena sidan så får jag en millimeter större ljudbild bakom, men något mer ansträngd förstärkare med.

Förhoppningsvis så kommer jag att få ett dubbelt så strot rum som nu & då kommer 7.1 väl till pass.

Liknande diskussioner

1. Smb, 2 enheter från windows till 1 på xboxen
    By AMDmannen in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-05-31, 16:53
  2. Spela från HD i xboxen
    By Cammis in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 12:18
  3. Från datorn till xboxen?
    By lintan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 17:35
  4. Ta bort filer direkt från Xboxen
    By Sheriffo in forum Evolution-X Dashboard