Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Visar resultat 31 till 60 av 65

Diskussion: ExecFTP

  1. #31
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hejsan igen SlicStik!
    Skönt att höra att du jobbar på det iaf. Självklart hoppas man alltid att det ska gå så fort som möjligt, men det viktigaste av allt är ju att det blir bra i slutänden.

    Lycka till med kodandet!
    MvH: dlanor

    PS: Använder ExecFTPs några 'libs' som andra skrivit ?
    --- För i så fall så kan ju faktiskt felet ligga där också.
    DS.
    Last edited by dlanor; 2004-09-24 at 02:46.

  2. #32
    ExecFTPs använder sig av många komponenter, däribland PS2ftpd för att aktivera FTP-servern, den komponenten är skriven av några på ps2dev.org. Jag har gjort ett antal justeringar i PS2ftpd för att få det passa så bra som möjligt till det här ändamålet och för att det ska fungera med olika typer av FTP-klienter m.m.
    20-katalogs problemet återfinns även i "original"-versionen av ps2ftpd och det är där jag försöker gräva fram problemet.
    /SlicStik

  3. #33
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Aha! Då förstår jag att det är svårt att hitta felet. Det är ju alltid jobbigare att felsöka andras kod.

    Det har förresten hänt en hel del på PS2-scene den sista tiden, och särskilt en av dessa händelser angår även dig, eftersom den motiverar ytterligare en ändring i ExecFTPs. Nu har nämligen 120-gigs-gränsen för HDLoader och en del andra program sprängts, och tydligen behöver även ExecFTPs kompletteras litet i detta avseende.

    Som Zer0-X uttryckte det:
    ----- start citat -----
    To get ExecFTPs work with large drive you only need to change the ps2atad.irx with the 48bit one in then current ps2sdk-bin as it's just a separate file on your MC (or where ever you happen have it).
    ----- slut citat -----

    På detta svarade jag honom:
    ----- start citat -----
    Concerning ExecFTPs, I really think it would be better to contact the author and ask him to use the 48-bit lib to compile a new proper release. He is currently working on a new release anyway, to fix the 20-21 object directory bug, in response to bug reports by myself and others. I'm sure he would also like to extend his program's capability when it comes to HD size.
    ----- slut citat -----

    Jag hoppas att du inte har något att invända mot mitt svar, och att du även (så som jag trodde) är intresserad av att utöka diskstödet i ExecFTPs till 48-bits LBA.

    MvH: dlanor

  4. #34
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    vad tror ni är fel om jag inte kan ansluta till ps2:an när jag har startat execftp? den går att pinga, men när jag ansluter (har prövat flashfxp och inbyggda ftp-kommandot i windows) så funkar det inte. jag startade execftp med hjälp av inlink + ps2link om det har någon betydelse.

  5. #35
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av KillerRoY
    vad tror ni är fel om jag inte kan ansluta till ps2:an när jag har startat execftp? den går att pinga, men när jag ansluter (har prövat flashfxp och inbyggda ftp-kommandot i windows) så funkar det inte. jag startade execftp med hjälp av inlink + ps2link om det har någon betydelse.
    Att du får svar på PING säger inte mycket, för det kan ju lika gärna vara PS2Link som bjuder på det, lika väl som ExecFTPs.

    När du startar ExecFTPs på det viset så förstår jag inte hur programmet ska hitta filen med IP konfigurationen. Eller har du lagrat den filen i rätt folder på minneskortet tidigare ? Kan den rent av ta samma fil som PS2Link ? Det senare kan tex misslyckas om foldern har fel namn (fel ur ExecFTPs synvinkel alltså).

    Hur som helst bör du dubbelkolla att PC'n och PS2'an är helt ense om vilka addresser som gäller.

    ExecFTPs visar ju vad den vill använda sig av på PS2-skärmen, så du får jämföra det med TCP/IP inställningarna i PC'n.

    Lycka till!
    MvH: dlanor

  6. #36
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Unhappy Slikstik help us!!

    Hey slikstik!

    I hope I post in the right forum because I cannot really read anything on this website.

    I wanted to notify you of a big problem I and some other (DMS3) users have with Exec FTP. It basically comes down to this: it just hangs after a while. No reply from the FTP server anymore. It does respond to ping 192.168.0.10 though....

    A more detailed description and things we have tried can be found on the DMS forums, right here:

    http://web02063.prolocation.net/phpB...pic.php?t=2478

    Please help us!!!

    Thanks,
    Marijn

  7. #37
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hello slicstik Were is your homepage at?? http://www.angelfire.com/freak2/langly/

    Dosent work anymore please post a reply so we all can dl updates

  8. #38
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    ExecFTPs v0.68 bugg

    Hello meddelandet som presenteras av ExecFTPs v0.68 är felaktigt och kan göra vissa FTP klienter förvirrade:

    220 ps2ftpd ready.
    220 modified by SlicStik__

    skall vara

    220-ps2ftpd ready.
    220 modified by SlicStik__

    eller alternativt

    220 ps2ftpd ready, modified by SlicStik__

  9. #39
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hola!

    ExecFTP 0.68 fungerar helt superbt om man kör mot MC men när jag site mnt /pfs/0/ hdd:+PS2APPS och tankar över lite grejjer så går det typ 2mb sen så hänger sig execftp.

    Nån fler som fått detta fel? Vore helt mysigt bra att kunna ftpa saker till hdd'n.

    Edit:

    Oj en annan sak till dig SlicStik, vet inte hur du vill göra med ExecFTPS, massor med folk som frågar efter sourcen till den osv för ett eventuellt kunna hjälpa till med utvecklingen.
    Last edited by cryptr; 2004-11-29 at 14:49.

  10. #40
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Måste man kör ftpservern i nått kompatiblitets mode i HDAdvance.?
    Jag har skapat en iso (0.68), kopierat in den på HDD, startar HDAdvance,
    men när jag väljer programmet får jag bara en svart skärm och det går
    ej att koppla upp sig. (ja jag har ställt in rätt ip osv.)

  11. #41
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Du kan väl inte köra den från hdadvance? När man kör något från hårddisken kommer man ju sedan inte åt den. Måste väl köras från memcard eller från cd-skiva???

  12. #42
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    ja inte vet jag, jag hämtade ut Nätverksadapter, HDD och HDAdvance idag så har inte hunnit sätt mig in i grejerna. =)
    Som jag gör nu kopplar jag in HDD'n i datorn varje gång jag ska lägga in ett nytt spel (har ej chip).
    Men det borde ju finnas enklare sätt, med tanke på att det ju numera finns en nätverksadapter.

  13. #43
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Tja, grejjen är att om du på nått sett kan få in MC exploiten på nått av dina memorycards så kan du göra exakt vad du vill sen.

    Fast då måste du ha nån memorycard reader elller så eftersom du inte har ett moddat ps2.

    (Har ingen aning hur HDL / HDA kan ladda programmen till PS2, lauchelf och ps2menu klarar det bäst, ps2 keyloader är lite rappligare)

  14. #44
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Oki, tråkigt att jag inte känner nån med moddad ps2 häromkring, annars skulle det ju vara löst.
    men men, jag får fortsätta flytta HDD'n mellan datorn och ps2an ett tag till. =)
    Tack för hjälpen iaf.

  15. #45
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Slickstick, kan du inte fixa så att filerna man överför får ett datum.
    vissa sparingar funkar inte om dom inte har ett skapelsedatum t.ex san andreas

    om man har bbb och kör med switch så kan man gå in i inställningarna för tcp/ip och ändra ipn och nätmasken + gateway till det som man skrev i ipconfig filen.

    om jag skrev 192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1
    så skriver jag 192.168.0.(vilket nummer som helst) som ip och 255.255.255.0 som nätmask och 192.168.0.1 som gateway. man kan inte surfa när man ställt in såhär. för att få tillbaka internet ställer du in på automatisk ip igen

  16. #46
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Om man inte köper en router, vill säga. Då kan man surfa på PCn samtidigt som man är uppkopplad till sin PS2a. Jag köpte en router (D-Link, DI-604) för bara några dagar sedan för 449 kr, en väl värd investering må jag säga!

    EDIT: Glöm det jag sa, denna router har en bug så den klarar inte av att bli tilldelad ny IP lite då och då när man har dynamisk IP med BBB. Man måste starta om routern för varje gång.
    En router kan nog vara väldigt bra om man vill kunna surfa och köra t.ex ExecFTPs samtidigt, men inte denna router för den suger. Ska försöka lämna tillbaka den.
    Last edited by SolidSnake; 2005-01-03 at 04:33.

  17. #47
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av SolidSnake
    Om man inte köper en router, vill säga. Då kan man surfa på PCn samtidigt som man är uppkopplad till sin PS2a. Jag köpte en router (D-Link, DI-604) för bara några dagar sedan för 449 kr, en väl värd investering må jag säga!

    EDIT: Glöm det jag sa, denna router har en bug så den klarar inte av att bli tilldelad ny IP lite då och då när man har dynamisk IP med BBB. Man måste starta om routern för varje gång.
    En router kan nog vara väldigt bra om man vill kunna surfa och köra t.ex ExecFTPs samtidigt, men inte denna router för den suger. Ska försöka lämna tillbaka den.
    DI-604 är dock en gammal produkt, har samma själv med comhem, den fungerar bra dock, har du uppgraderat till senaste mjukvaran osv...

    Lite utanför threaden men men. Nån ny execftps släppt än?

  18. #48
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Jo, har testat att flasha den med senaste mjukvaran, fortfarande samma problem. Såg på ett forum att det var ett känt problem som många har med just den, synd bara att jag inte visste det innan

    Eftersom det handlar om att kunna vara uppkopplad mot sin PS2 och köra t.ex ExecFTPs samtidigt som man surfar så tycker jag det inte är helt utanför tråden ändå. Jag köpte min router _enbart_ för att kunna göra just detta med min PS2a, så...
    Men jag har inga fler kommentarer angående detta ändå... Tänkte bara säga detta, och varna folk för DI-604..

  19. #49
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    di-604 har inte 10mbit full duplex troughtput har jag för mig

  20. #50
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Jag behöver hjälp.
    Jag får ingång Execftps med hjälp av HDadvance. Jag får upp meddelande där det står IP osv på teven men när jag ska connecta med Flashfxp så hittar datorn inte ps2an. Jag använder raka kablar mellan routern och datorn och routern och ps2an.
    Routern jag använder heter Dlink DI-614+
    Ps2an är omoddad. Jag vill få igång MC exploitet på ps2an.. behöver därför få igång Execftps..
    Jag är tacksam för svar.

  21. #51
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av oflax
    Jag behöver hjälp.
    Jag får ingång Execftps med hjälp av HDadvance. Jag får upp meddelande där det står IP osv på teven men när jag ska connecta med Flashfxp så hittar datorn inte ps2an. Jag använder raka kablar mellan routern och datorn och routern och ps2an.
    Routern jag använder heter Dlink DI-614+
    Ps2an är omoddad. Jag vill få igång MC exploitet på ps2an.. behöver därför få igång Execftps..
    Jag är tacksam för svar.
    Har du möjligen ikonen "Anslutningen misslykades" nere vid klockan? Det har jag iaf, Windiws kan inte ansluta till min PS2 men FTPn får jag igång på PS2an. Och jag använder inte en router utan jag har kopplat PS2an till en nätverkskort på datorn.

  22. #52
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Jag använder en router så jag har anslutning till den... så det står inte anslutning misslyckad. men när jag trycker på quick connect med rätt IP i programmet flashFXP så blir det connection timed out.

    ps. Om du inte har en korsad kabel mellan ps2an och datorn kan det vara det som är problemet.

  23. #53
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av oflax
    Jag använder en router så jag har anslutning till den... så det står inte anslutning misslyckad. men när jag trycker på quick connect med rätt IP i programmet flashFXP så blir det connection timed out.

    ps. Om du inte har en korsad kabel mellan ps2an och datorn kan det vara det som är problemet.
    Antar att det är felet. Jag använder en Cat 5e UTP Patch kabel...
    Föresten, jag tror routern är problemet. Försök att ändra ip/gateway/nätmask inställningarna på nätverksanslutningar och i config.dat filen.

  24. #54
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Dom inställningarna är rätt...
    har ändrat i datorn och routern..

  25. #55
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av oflax
    Dom inställningarna är rätt...
    har ändrat i datorn och routern..
    Hmm.. Måste vara någet som inte stämmer!.. Men, vad är skillnaden på en korsad och icke korsad kabel? Och vad är en _korsad_ kabel?...

  26. #56
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Vet inte va d e för skillnad rent fysiskt.. men om man ska koppla från dator till dator utan hub router eller liknande emellan så måste man ha en korsad. om man har hub eller ngt liknande så ska man ha en rak kabel.. troligtvis en sån som du har...

  27. #57
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Skillnaden rent fysiskt på en korsad kabel och icke korsad kabel är följande:

    En korsad nätverkskabel kan jämföras med en nollmodem kabel. (En kabel med likadana kontakter i båda ändarna som ansluts till seriel-porten på två olika datorer. Användes förut för bl.a filöverföring innan nätverk och bredband blev "stort".)

    En seriel-port har vissa pins till utgående data och vissa till ingående data. Jag orkar inte kolla upp specifikationen just nu, men låt oss t.ex säga att dessa pinnar har följande funktioner som ett exempel (vilket dom självklart inte har på riktigt)

    pin 11 - data 1 out
    pin 12 - data 1 in
    pin 13 - data 2 out
    pin 14 - data 2 in

    Om den ena datorn ska skicka information till den andra datorn så måste det gå från Sänd Datorn (SD) till Motagar Datorn (MD) genom dom korrekta pinsen, alltså:
    SD skickar ut en signal på pin 11 som tas emot av MD på pin 12.
    SD skickar ut en signal på pin 13 som tas emot av MD på pin 14.

    Om SD börjar ta emot från den andra datorn istället så kommer den alltså ta emot information på pin 12 och 14.

    Detta är alltså en korsad kabel.
    Motsatsen är då en rak kabel, som helt enkelt är kopplad följande i båda ändar:

    pin 1 <-> pin 1
    pin 2 <-> pin 2
    pin 3 <-> pin 3
    osv osv osv...

    Använder man hubbar/switchar/routers så behövs inte korsade kablar då dessa enheter ser till att all data som kommer in går ut på rätt pin på nätverkskabeln som informationen ska gå ut igenom.


    Förresten har jag fixat mitt DI-604 nu. Var en dålig flash jag hade hittat, även fast den var den nyaste så var den inte bra. Hittade en annan som fungerade bättre. Funkar perfekt med PS2an nu
    Last edited by SolidSnake; 2005-02-28 at 03:09.

  28. #58
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    fan va du kan Solid
    Då kanske du vet något som kan vara fel på mitt execftps??
    har skrivit om det högre på sidan..
    Är MKTacksam för svar

  29. #59
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Till att börja med, se till att använda en uppdaterad version av ExecFTPs för att garantera så problemfri funktion som möjligt. Den senaste jag känner till som har släppts är 0.68.

    Jag hade tidigare ett problem med FAPlink innan jag började använda HDLDumb för nätverksöverföring av spel. Nu gäller ju detta ExecFTPs, men principen är exakt densamma då alla dom programmen använder sig av det lokala nätverket i 192.198.x.xx serien.
    Detta borde inte vara något som du har problem med då du använder router. Men du kan läsa mer om hur jag till slut lyckades lösa det problemet här:
    http://forum.psxcare.com/support/sho...8&postcount=75

    Är du för övrigt säker på att allt är rätt kopplat? Om du använder router: En ICKE korsad nätverkskabel mellan datorn och en port i routern, en till icke korsad nätverkskabel från en annan port i routern till PS2an.

    Har du några brandväggar som körs på datorn? Det kanske kan vara dom som strular.
    Testa följande:

    1. Starta ExecFTPs på PS2an
    2. Gå in i DOS-promten på PCn (WinXP: Start-menyn -> Kör... -> skriv "cmd")
    3. Skriv "ping 192.168.0.10"

    Får du något svar från din PS2 eller blir det timeout på alla "packets"?
    Om du får svar från din PS2:a:
    Det är troligtvis någon brandvägg som blockerar det hela. Ping-kommandot använder andra portar än FTP-protokollet. FTP-protokollet körs nästan alltid på port 21. Öppna upp port 21 i alla brandväggar på din PC. Kolla övriga brandväggsinställningar.

    Om du INTE får något svar från PS2an när du försöker pinga den:
    Du har inte ens upprättat någon anslutning med PS2an. Då får du börja fundera varför. Används rätt nätverkskablar? Är dom kablarna hela? Är routern inställd på att acceptera samt skicka ut information på det lokala nätverket?

    Om problemet kvarstår, prova även att strunta i routern helt. Dra ut TP-kabeln i PCn som går till routern. Koppla sedan en korsad kabel direkt mellan PC och PS2. Tilldela PCns nätverkskort en IP på 192.168-serien (kolla inlägget jag länkade till där uppe). Starta om datorn, stäng av alla möjliga mjukvarubrandväggar på PCn och testa igen.
    Kvarstår problemet? Prova då att börja döda andra program på PCn som körs i bakgrunden (virusskydd, andra nätverksrelaterade program osv) och testa igen.

    Fungerar det fortfarande inte?
    Du har kommit fram till ett fel som denna felsökare inte kan hjälpa dig med. Kontakta Microsofts supportavdelning om problemet kvarstår. Haha
    Eller med andra ord: Har absolut ingen aning om vad felet kan vara i så fall.

  30. #60
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    OK ska testa när jag komemr hem ikväll.
    Tack på förhand

Sida 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •