Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 65

Diskussion: ExecFTP

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    ExecFTP

    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.67
    20040803 by SlicStik
    ####################

    - Application compiled into one ELF for easier use and better support for
    loading from HD etc.

    Note: Only files EXECFTPS.ELF and CONFIG.DAT is required.

    (Now also tested working to load from both mc and hd with ps2menu-k.)


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.66
    20040801 by SlicStik
    ####################

    -Transfer speed issue solved (when hd has game partitions (HDLoader games etc.)).
    For a 500 kb file the transfer speed should be approx:
    MC: up 110 KBps / down 25 KBps
    HD: up 500 KBps / down 25 KBps


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.65
    20040730 by SlicStik
    ####################


    - HD Loader-partitions shows up correctly in FTP-client (don't show up as directories).

    - HDD-root (/hdd/0/) now shows upp automatically in FTP-client.

    - "Dummy"-devices removed from ftp-client root listing. (now only shows mc,hdd and pfs)

    - ExecFTPs is tested working with following start-methods:

    +Burn disc and boot.

    +Execute from MC (not hdd) using MC-handling prog like DMS Explorer or PS2menu.

    +(It also works to use ps2link(booted from disc) and inlink...)





    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.64
    20040724 by SlicStik
    ####################

    - Fixed bug when entering mode 1.
    No longer speed problems when setting to MODE1.


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.63
    20040724 by SlicStik
    ####################

    - Ignores error while loading modules.


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.62
    20040718 by SlicStik
    ####################

    - Size and time output improved. That results in support for more FTP-clients. (now
    tested working with FlashFXP, WS_FTP, FTP-Voyager, and WinXP Command prompt FTP).

    (Note: There are still bad transfer rates to and from hd if there are hdloader-games
    or other application partitions installed to hd. ( that is next thing to fix... ) )

    Set last param in CONFIG.DAT to MODE1 if you only want access to MC , MODE2 for mc and
    hd access.

    (Add files to mc and execute EXECFTPS.ELF.
    or
    Create ps2-bootable disc:
    Update Config.dat to represent your net configuration.
    Add all files in rar-archive to cdgenps2.exe also add a large file to fill up some space.
    Burn and enjoy...)


    ####################
    EXTRAINFO
    20040712
    ####################


    - To handle files in Common Partitions(marked with + before name in ftp-client)
    or System partition (marked with __ before name in ftp-client)
    on your hd you first need to mount them to /pfs/0/.

    MOUNT Example (with Ctrl+R in FlashFXP): "SITE MNT /pfs/0/ hdd:+MYFS"
    this row mounts the common partition on hd named "MYFS" to /pfs/0/ . After this just go to
    /pfs/0/ and handle your files in that partition.

    UnMount Example: "SITE UMNT /pfs/0/"
    This command unmounts the previosly mounted partition.


    Common Partition are created by tools like DMS HDDFormat-tool.


    Note: HDLoader-partitions can NOT be mounted and accessed at this time.

    Also observe that transfer speed is currently very low if you have HDLoader-partitions
    or other Appiclation(game) partitions (looks as folders in FlashFXP) added to your harddrive. That issue will be solved in upcoming versions. Transfer speed approx 25 KBps up'n'down.
    550 up!

    Path to access memorycard in slot 1 is /mc/0/ and /mc/0/ for memcard in slot 2.


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.61
    20040711 by SlicStik
    ####################

    -Fixed net setup output (was shuffled in previos version).

    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.6
    20040709 by SlicStik
    ####################

    - Now supports both MC and harddrive access.

    - One parameter added to CONFIG.DAT. Its the last 5 characters
    that should be MODE1 for Mc-access only, and MODE2 for MC,pfs and hdd support.

    -HDD
    Partitions made by HDLoader can only be viewed. (That means there is no access to them)
    HDD root is "/hdd/0/".

    - Note: There is no protection whatsoever when logging on to ftpserver.


    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.5
    20040707 by SlicStik
    ####################


    - Standalone PS2 FTP-server.

    - Burn Cd or install in your favourite MC-handling prog.

    - This version only supports MC access.

    - In FTP-client: remember to set PASV(passive) mode to off.

    - Remember to update CONFIG.DAT according to your settings.


    - Much more to be done ...... for example: some size/date issues
    when listing files in ftp-prog.




    -Thanks to all the people involved in ps2link and ps2ftpd projects (ps2dev.org).
    Attached Files Attached Files
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Jag har snokat runt och letat efter info angående detta program, men hittar inte mycket, förutom att folk jobbar på det.

    Dock hittade jag lite info som tyder på att folk kommer åt och kan uploada info till sin HD i PS2'an, men den ska inte vara formaterad med HDL, utan med ett annat program. Är den formaterad med HDL så kan man bara kolla vad som ligger på den. (och viseversa, HDL kommer inte åt partitionen som är formaterad för att uploada)

    Är det någon som vet mer, har testat osv?
    Drömmen e ju såklart att kunna ladda upp spel till HD'n via TCP/IP - och sen köra dem.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    ExecFTPs v0.66 skall ha kommit var kan man hitta den

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    67
    Respekt
    22
    Hmm det är ingen .iso, måste man göra en iso innan man kan slanga upp den? vilket progg gör PS2 iso?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Dom har ju till och med lagt in cdgenPS2(English).exe i rar filen... Den brukar man få hämta själv...
    Öppna det och dra in alla andra filer från den rarfilen och gör en image...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hallå....följer utvecklingen av ftp överföring med stort intresse. Har någon av er testat programet ännu?

    /Gary

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    67
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av ktd
    Dom har ju till och med lagt in cdgenPS2(English).exe i rar filen... Den brukar man få hämta själv...
    Öppna det och dra in alla andra filer från den rarfilen och gör en image...
    Ok då vet jag, hur gör man PS2 iso från en org. skiva?

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Nu har 0.68 kommit... http://www.ps2ownz.com/forums/attach...achmentid=2838

    ####################
    EXECFTPS Standalone
    Release ver 0.68
    20040806 by SlicStik
    ####################


    -Now also works with ps2link / inlink.

    -FTP-server now returns better looking fileinfo to FTP-client.

    -Now possible to load from HDDExplorer in DMS Devolution mode 2
    If loading from DMS HDDExplorer, CONFIG.DAT must be located
    in directory mc0:/BOOT/EXECFTPS/ (or check below for additional folders)
    , if not then default net setup is used(192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1).

    -If CONFIG.DAT is not found or cannot be read from default folder, then
    these following folders will be checked for the file.
    mc0:/BOOT/EXECFTPS/
    mc0:/EXECFTPS/
    mc0:/SYS-CONF/
    mc0:/SYS-CONF/IPCONFIG.DAT
    if the file isnt found in any of these folders then the default net setup will be used.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Kan oxå tala om att 0.68 funkar att starta från HD Loader nu oxå!

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Har någon lyckats överföra från pc--->HD loader formaterad ps2 via ftp ännu?

    /gary

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Formaterad Ps2??? Om du menar spel som kan startas från HD Loader / HD Advance så kan man inte det i daxläget med det jobbas för fullt för att göra stöd för HL/HA partitioner...

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hej!
    Jag har suttit länge nog nu, får inte detta att funka, hur gör man, jag har gjort en bin fil med programet som följde med, men det funkar inte att bota upp med cd, hur gör jag? Och sedan undrar jag vart man får reda på alla siffrorna, (First param is PS2-ip, second is netmask, third is Gateway IP.)? Vet bara mitt egna ip, och alla andra i nätverket.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Om du öppnar config.dat i tex. notepad så är första seriern IP, andra nätmask och sista gatewayn...
    Om du tex har
    192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1
    i config.dat så får din Ps2 IP 192.168.0.10 men nätmask 255.255.255.0 med gateway 192.168.0.1...
    Bootar du upp ExcFTPs med den så ska du ansluta till 192.168.0.10 med ditt ftp prog för att komma åt Ps2an...

  15. #15
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ktd
    Kan oxå tala om att 0.68 funkar att starta från HD Loader nu oxå!
    Någon som testat om det fungerar?
    Fungerar inte för mig=(

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Ja, det funkar.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Dajsman
    Någon som testat om det fungerar?
    Fungerar inte för mig=(
    Funkar fin-fint för mig med =)

    Sedan försökte jag monta PS2-hd som nätverksenhet i XP, för att testa om WinHIIP skulle hitta den, men det gick inget vidare.
    Det är väl bara å vänta till nån smart kommer på nått.

    /Lord

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    slicstick jobbar på det så förhoppningsvis i nästa version...

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    är det nån som kan lägga upp senaste versionen, det går nämlingen inte att regga sig på den sidanb där man kan det. snälla

    "Sorry, registration has been temporarily disabled. Do NOT mail us asking when it will be back as all e-mail to us includes your IP address! Anyone found mailing us regarding this matter will simply get an IP BAN from our Web sites and will no longer be able to access even our site news page. You have been warned!"
    Last edited by davveavve; 2004-08-10 at 01:17.

  20. #20
    du kan hämta grejerna här:

    http://www.angelfire.com/freak2/langly/

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2002
    Inlägg
    67
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av slicstik
    du kan hämta grejerna här:

    http://www.angelfire.com/freak2/langly/
    Tack för det!

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har lite problem med ExecFTP.
    Jag har laddat ner 0.68 och bränt ner allt på en skiva. Har har inte ändrat config.dat vilket gör att jag får 192.168.0.10 som ip-adress.
    Jag kan starta programmet i min ps2 utan problem, men jag kan itne connecta till den.
    Jag använder Flashfxp och skriver in 192.168.0.10 , men det verkar inte fungera.
    Ska man bara skriva in ip-adressen eller är det någoting mer?

    Jag har BBB och kör ett nätverk genom en switch.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Har fixat det där nu, men det går jävligt segt att skicka över filer. Blrjar med 10KB/s, sedan går den ner mot 0KB/s och stannar där.

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jeg får ikke til å installere ExecFTPS, jeg tror ikke jeg brenner/lager image riktig. "(Dont forget to update CONFIG.DAT with your settings and create the disc
    using cdgenps2.exe and add a large dummy-file to image (like an mp3 or something)
    (Add all files in rar to disc ))." - Det står det i "info.txt" som følger med "ExecFTPs_standalone0_68". Hvor stor skal dummyen være?

    Jeg har forsøkt 2-3 ganger nå, alle gangene = new coaster. Den loader, men etter PS2-logoen skjer det ingenting. Er samme problemet hvis jeg installerer programmet i DMS Explorer: når jeg skal kjøre programmet blir det bare svart og ingenting skjer...
    NTSC-U/C PS2 w/ Ethernet/Modem-adapter (snart Maxtor 120GB), mod. 30001, DMS3 @ Flash 2.3

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0

    Två problem

    När jag startar ExecFTPs från ps2menu v2.6 så hänger det säg vid laddningen av ps2ip.irx.. det händer inget därefter. Nån lösning på det?

    Problem nummer två: när jag fått igång ExecFTPs via andra vägar, (ps2menu-k eller HD Advance) så kan jag inte komma åt PFS..

    Den finns där, men det går inte att LIST:a i.

    är någon av partitionerna under hd/0/ samma som PFS möjligtvis?

    tack..

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Feedback om EXecFTPs (bug i kataloghantering)

    slicstik:
    Jag hoppas att du läser detta forum fortfarande, eftersom jag har litet feedback angående ExecFTPs. Mitt främsta problem just nu är att det tycks vara något fel i hur ExecFTPs lläser MC-katalogen. Om rotkatalogen innehåller exakt 20 eller 21 foldrar så redovisar ExecFTPs detta som en TOM rotkatalog. Det gör på ett sätt ingen skillnad om det är ExecFTPs eller PS2-browsern som lagt dit den tjugonde foldern, men så snart den finns där så tappar ExecFTPs bort hela kataloglistan...!!!

    I detta läge startar jag naturligtvis om PS2-an och kollar att foldrarna finns kvar, genom den vanliga PS2-browsern, och då finns de där, så det är bara ExecFTPs som inte kan se dem. (Andra applikationer (som LaunchELF) hittar allting som de ska.)

    Notera dock att om jag kopierar dit några foldrar till med PS2-browsern, så kan ExecFTPs på nytt se katalogen vid senare körning, fast nu uppstår då samma problem igen om jag raderar foldrar så att antalet sjunker under 22.

    Jag misstänker starkt att problemet är cykliskt och att samma problem även skulle upprepas vid ett mycket högre antal foldrar (tex: 40 eller 60) fastän risken för detta minskas av kortens begränsade minnesarea.

    Jag har testat 20-gränsen flera gånger, med total rensning av minneskortet emellan, utförd av PS2-applikationen MCKiller, så det bör inte bero på någon trasig fil eller dylikt.

    Observera att det finns en mycket allvarlig risk för de användare som är omedvetna om det här problemet. Om de lägger flera foldrar samtidigt i FlashFXP's uppladdningskö, och någon av de tidigare av dessa foldrar utökar rotkatalogen till tjugo objekt, då kommer den följande nog att skriva sönder de 'osynliga' foldrarna, eftersom ExecFTPs då betraktar alla katalogpositioner som 'lediga'. Detsamma gäller ju också de som inte nyttjar kön, om de inte inser att de måste sluta ladda upp saker när katalogen blir 'osynlig'.

    Jag hoppas att du snabbt kan hitta och fixa denna bug, eftersom din FTP-server är
    ett av mina viktigaste verktyg för att hantera PS2-ans hårddisk och minneskort.

    Vad gäller upload till hårddisken så har jag fått en del omotiverade låsningar, men de antar jag att du redan är medveten om, och tyvärr kan jag inte redovisa några meningsfulla detaljer om dessa fel, utom att de nästan alltid händer vid overföring av större filer. Men det kan ju helt enkelt bero på sammanhanget att större fil => längre tid => fler tillfällen för ett fel att inträffa. I praktiken innebär detta att filer på ett par megabyte eller mer ALLTID får ExecFTPs att låsa sig för mig... Men jag både hoppas och tror att detta kommer att elimineras i senare releaser. Programmet är ju faktiskt inte så gammalt än, och litet 'barnsjukdomar' brukar det ju bli.

    MvH: dlanor
    Last edited by dlanor; 2004-09-11 at 13:54. Anledning: Tillägg

  27. #27
    dlanor:

    Jag ska ta en titt på det problem du beskriver, jag har hört talas om det här problemet tidigare så det kanske är på tiden att fixa iordning. (Ser det förresten korrekt ut vid 22 el fler kataloger ?)

    När det gäller överföring av filer till hårddisken så kan det uppstå problem om man markerar och för över fler än en fil åt gången. Det här problemet uppstår förmodligen längre ner i hårdvaru-drivisarna och är inte unikt för ExecFTPs. Så snart det finns någon vettig lösning på det så kommer det naturligtvis en fix. Under tiden tanka över en fil åt gången om dom är uppåt 1 meg.

    cya
    /SlicStik

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    okej jag har läst på lite mer nu, och fattar hårddisksaken men jag får alltid ett felmeddelande vid site mnt.. men det är inte så viktigt, men är det någon annan som har haft problem med att ladda ExecFTPs från ps2menu 2.6?

  29. #29
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av slicstik
    Jag ska ta en titt på det problem du beskriver, jag har hört talas om det här problemet tidigare så det kanske är på tiden att fixa iordning. (Ser det förresten korrekt ut vid 22 el fler kataloger ?)
    Toppen att du tar itu med problemet!

    Javisst, 22 foldrar syns helt normalt, liksom 23 och 24 etc. Men om man då på nytt minskar antalet till 21 eller 20 så blir alltihop osynligt igen (för ExecFTPs). Det är alltså inte beroende av rutinerna som lägger dit eller tar bort saker, utan är enbart beroende av antalet. Men jag har inte testat riktigt höga antal (såsom 40 eller mer) så det kan finnas sådana som också ger liknande problem.


    Citat Original inlägg av slicstik
    När det gäller överföring av filer till hårddisken så kan det uppstå problem om man markerar och för över fler än en fil åt gången. Det här problemet uppstår förmodligen längre ner i hårdvaru-drivisarna och är inte unikt för ExecFTPs. Så snart det finns någon vettig lösning på det så kommer det naturligtvis en fix. Under tiden tanka över en fil åt gången om dom är uppåt 1 meg.
    Jag förstår hur du menar, men har faktiskt en litet avvikande erfarenhet.
    Jag har själv märkt att det är olämpligt att droppa hela foldrar till FlashFXP, utan att jag i stället bör skapa ny folder (åt PS2-an alltså, inte PC-n) som en separat operation, och sedan öppna den foldern för att fylla den med filer.

    Så långt stämmer ju min erfarenhet med det du säger, men nu till det som avviker:

    Om jag upprepade gånger misslyckats med att kopiera en stor fil, som till exempel PS2MEDIA.ELF, då kan det hjälpa om jag lagger in ett par små filer i uppladdningskön, omedelbart före den stora filen. Det låter ju konstigt, men det har faktiskt hjälpt mig flera gånger när inget annat funkat. Det verkar på något sätt som om TCP-strömmarna kommer igång bättre när man börjar med ett par små filer.

    MvH: dlanor

  30. #30
    Gdag!
    Jag gräver i 20-katalogsproblemet och har ännu inte hittat grundorsaken. Kommer att kika mer på det här problemet tills det är löst.

    Hav förtröstan!
    /SlicStik

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •