Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 36

Diskussion: XBOX version 1.6

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    XBOX version 1.6

    Nu har vi fått våra första XBOX version 1.6

    Jag skapar några trådar då jag är säker på att det kommer bli många diskussioner om olika ämnen.

    1: Läs "1.6" guiden jag skrev här, där finns bilder osv
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15637

    2: Använd den här tråden för att diskutera det som står i guiden om det rör hårdvara (lödning osv)

    3: Använd tråden nedan för att notera vilket tillverkningsdatum osv du har OM DU ÖPPNAT DIN XBOX och kollat att det verkligen är en 1.6:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15640

    4: Använd tråden nedan för att diskutera BIOS version EVO-X M8 som passar version 1.6:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15641
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det största problemet för oss just nu är nog att det inte finns något BIOS med LBA48 stöd. Så XBOX med hårddiskar på 160+GB kommer tills vidare bara åt 137GB.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Och nu tog jag hem en ny M8 version (inofficiell) med LBA48 stöd (alfa-version = livsfarligt, inget för nybörjare) :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ok, nu har vi moddat en xbox version 1.6 med SmartXX, 200GB disk, m8lba48_16-06.bin. Den får stå och plågas under natten med lite filetransfers m.m. så skall vi väl se hur den mår imorgon.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Hur gick det?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bra...hoppas jag, för just den xboxen är såld...och flera andra xbox med SmartXX och varierande hårddiskstorlekar har skickats på postorder idag :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Bios

    Citat Original inlägg av Hansi
    Ok, nu har vi moddat en xbox version 1.6 med SmartXX, 200GB disk, m8lba48_16-06.bin. Den får stå och plågas under natten med lite filetransfers m.m. så skall vi väl se hur den mår imorgon.

    Hur får man tag i den bios versionen???

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av emwbola
    Hur får man tag i den bios versionen???
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    köpte ett xbit chip av er, som jag skulle installera i min nya xbox, det stod inte att det inte skulle fungera med nya ver på er sida . Men läste detta på er sida och märkte sen att jag hade en 1.6`a

    Så jag kan väl få tillbaka pengarna eller byta mot ett chip som fungerar?
    Paketet är oöppnat

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Inga problem att få byta. Men XBIT fungerar, dock måste du löda.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ok, kan du ge mig någon bra ritning/installations anvisning till xbit chippet,

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Använd bilderna i guiderna jag länkat till i början av denna text men plocka 5v från t.ex. hårddiskens strömkabel då xbit inte använder 3.3v.

    Riktiga bilder lär komma inom kort.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    föstår inte mycket av bilderna, ska man bara samanbinda punkterna?
    och sen löda dit det som vanligt enligt 1.5 diagramet?
    fixa en anvisning till xbit, nuuu

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja.

    Förutom att xbit och x-ecuter 2 chip inte använder 3.3v (väl?) så man får se till att ta 5v vilket jag inte tror är inkluderat i smartxx/xeniums anvisningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    31
    Respekt
    20

    v1.6 v/s tidigare versioner...

    Någon som vet vad skillnaden mellan v1.6 och tidigare versioner är?

    Då tänker jag inte på chippning utan om det är någon skillnad som kommer användaren till godo - ex. bättre grafikkort, snabbare processor etc...

    /biird

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Färre kretsar = billigare att tillverka

    Inget som man märker när man använder boxen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Hej.
    Jag köpte en ny Xbox i affären för ca 2 veckor sedan. Det är en 1.6.
    Jag vill sätta i ett Akira 2 chip men jag hittar inte någon guide någonstans. Hittar till 1.5 men inte till 1.6. Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med detta. Samt vilken bios jag bör använda. Ska sätta i en annan hårddisk sen oxå (60 gig).

    tacksam för svar.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    En liten fråga angående 1.6

    Det stod i guiden att man kan se om det är en 1.6 genom att kolla på videchipset eller vad det nu stod.

    Nu undrar jag om det inte finns något annat sätt att kunna kolla upp det, säg manualen, förpackningen eller vad som helst. Detta skulle underlätta mitt köp av en ny xbox.

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Nope några säger att man kan se det på tillverkningsdatumet men det stämmer inte heller utan att lyfta på locket kan du inte vara 100% säker.
    xbox V1.6
    Videochip: Xcalibur
    DVD : Philips
    Version Kernel : 1.00.5838.01
    Version Dashboard : 1.00.5659.03
    Tillverkdat: 2004-03-22 ---->
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    128
    Respekt
    0
    En sak jag inte fattar är hur man i H*LV*T* ska kunna löda i LPCn efter man byggt om den? Jag menar Xbit t ex måste man löda i LPCn på flera punkter där man redan lött på ombyggnaden. Min fråga är alltså om det bara är att löda där ändå? (Med Xbit kablarna alltså)

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Vad kan gå snett om man använder 3,3 volten till x-bit?
    Kan det vara det som gör att man inte får D0 till chippet att funka?
    Följde smartxx/xeniums anvisningar plus jordat ner D0 enligt anvisningar hos xbox scene
    forum.
    (Hur funkar stm dippen på x-bit(rent elektriskt alltså) eftersom den ej går att nyttja till 1.6 versionen)

    Ps gjorde en snabbtest på boxen allt verkar funka som det ska
    utom org bios såklart
    Ds
    Last edited by zzzipper; 2004-08-13 at 07:31.

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Val av chip?

    Vilket chip ska jag köpa om jag har en 1.6-box och inte kan nåt om lödning? Jag är alltså ute efter ett lödfritt chip.

    EDIT: Ifall det inte är möjligt att sätta i ett lödfritt chip i en 1.6-box undrar jag följande: Kommer det komma chip i framtiden som klarar detta? är chippen olika enkla att löda och isåfall, vilket är enklast?
    Last edited by Calico Jack; 2004-09-04 at 22:23.

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2004
    Från
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hej, har en Xbox v1.6 och har lödit in Akira 2 chippet, men när jag startar boxen så blinkar bara den gröna lampan och efter en stund så blinkar det bara rött och grönt, vad har jag gjort för fel???

    Tack på förhand

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är nog inte något xbox version 1.6 kompatibelt bios i ditt Akira. Ta det med lurendrejaren du köpte det av, inte i detta forum.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12084
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Bilderna som du bifogat stämmer inte med bilderna som finns på smartxx hemsida... blev lite fundersam.

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det är nog inte något xbox version 1.6 kompatibelt bios i ditt Akira. Ta det med lurendrejaren du köpte det av, inte i detta forum.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=12084
    det beror på när chippet är tillverkat faktiskt..


    rasbra:::

    finns stöd i dem nyare för 1.6 på bios-bank 2.
    kolla mer på www.ak-2.com

    där finns även monteringsanvisningar.


    håller med till hundra att det är ful marknadsföring! men tycker faktiskt inte att chippet är så dåligt som det påstås. har allt jag behöver, men vill man ha externa displayer och grejjer så får man väl kosta på sig lite mer.

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tjena!
    Jag har ett problem... ska chippa en ver 1.6 box. Har kollat runt lite på forumet men kan inte få nåt grepp om vilket chip som är bäst att installera och vilken bios jag ska använda.
    Har hittills endast chippat 1.0-1.5 boxar...och det är ju relativt enkelt med X-Bit.
    Tacksam för svar från någon som vet.
    /JP

  28. #28
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    609
    Respekt
    22
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15637
    då har du inte kollad ordentligt denna länk finns också i första innläget
    "Alla vill leva länge... Men ingen vill bli gammal.."

  29. #29
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    är (ALLA) Chrystal boxar en 1.6a? många som säger det men vill vara säker

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ja iaf vad jag har sett på dom jag lött

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. 11.1 XBOX version 1.6
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 16:33
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •