Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Svartvitt!! BUHU!

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Red face Svartvitt!! BUHU!

    Nu är det så att jag har ett väldigt irriterande problem. Jag har ett chippat playstation 2, ett importspel, en RGB kabel och en TV, vars manual klart och tydligt säger att "Den här Tvn tar RGB". Ändå, då jag kör spelet, med RGB sladden i, blir det lika svartvitt som utan den. Min ps2 är inställd på RGB så det är inte det... Jag har provat på typ 4 TV apparater, två varav jag är 100% säker på att de tar RGB. Jag har även provat på en annan TV, tillhörande min syster, och där blir det fin färgbild. Denna TV är dock så pass ny att den stöder NTSC. Det är inte heller RGB kabeln som är trasig, då jag fått en ny hemskickad, och den funkade inte heller. Men nu kommer den konstigaste biten: på en av TV apparaterna som tar RGB blir det råmysko då man stoppar i RGB kabeln och sätter på ps2an. Den börjar zappa fram och tillbaka mellan AV kanalen och en annan kanal, och den stannar på samma kanal i typ en halv sekund, men sen byter den, fram och tillbaka liksom. (Detta händer bara då jag kör in kabeln i RGB uttaget, inte det andra scartuttaget, i det blir det bara svartvitt, men inte skogstokigt zappande. Det händer ej heller med andra kablar än RGB kabeln, och endast då ps2an är på.) Jag har också testat att köra genom DVDn, och ja, jag har ställt in även den på RGB. Detta gör att Tvn slutar saera, men fortfarande är allt svartvitt. En sak till. På den andra TVn som säger sig stödja RGB, blir det inte svartvitt, utan allt blir blått.
    Jag börjar få slut på möjliga lösningar här. Jag har ingen aning om vad felet är. Kan det vara så att BÅDA mina TV apparater är trasiga? Det blir ju färg på andra spel. Eller är det själva ps2an? Har hört att den inte stöder RGB för DVD filmer, kan den ha pajjat, så att den ej stöder RGB på spel heller? Jag blir sur om jag blir tvungen att köpa en sproilans ny TV...
    Tack för svar på förhand, och jag ber om ursäkt för min grova misshandel av kommatecken.

  2. #2
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Det blir endast färg på en tv som stödjer ntsc, det spelar ingen roll om den stödjer RGB eller inte för man kan alltid använda en scartadapter för att få in den i tv-aparater som inte har rgb-uttag. I min tv får jag färg på ntsc-spel både i rgb-uttaget eller om jag använder en scart-adapter

    Vet inte om din tv stödjer ntsc, när du skrev verkade det som att enda tv'n du va säker på att den hade ntsc va din systers eller förstog jag fel?

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Min TV stöder inte NTSC, det är helt riktigt. Men jag trodde att RGB kabeln var till för att få färg då TVn inte stödde NTSC? Eller är det fel? Hur ska man i så fall göra för att få färg på impotrspel?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Klarar tv:n RGB så går det inte att få annat än färg. Hur skulle det gå till, det är en kabel per färg (röd, grön, blå) och då går det bara att skicka färgerna på ett sätt. PAL/NTSC färgbärvåg är inte relevant. Däremot är 50Hz/60Hz relevant, om tv:n inte klarar 60Hz så blir det finfin färg men bilden rullar eller delar upp sig i flera fält.

    Du har två trasiga RGB-kablar eller en trasig PS2.

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=3468
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Altså, kan det vara ps2an som är trasig verkligen? Det fungerade ju på min systers TV.

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jag kan bekräfta att det Hansi säger stämmer helt. Jag provade för att checka om det funkade att köra ett NTSC-spel på min 20 tums Nokia TV som klarar av en 60Hz signal men inte stödjer NTSC eftersom bilden blir svart/vit när man kör s-video och kompositkabeln. När jag använde RGBn så vart det helt riktigt färg även på NTSC-spelen.

    Jag kan inte förstå varför du inte skulle få färg men det enda jag kan föreslå ärr att du provar att köra samma kabel och tv på en annan PS2a för att kunna se om det är din som spökar.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Ett tips kan vara att testa att sätta RGB-kabeln i SCART ingång 1, det kan spela roll eftersom de flest TV apparater endast har RGB stöd där. Kontrollera dessutom att den aktuella SCART:en är inställd på RGB och inte på AV (vilket oftast är standard).

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Jag har tyvär ingen annan ps2 att prova med. Jag har provat i alla scart kontakter som finns i TVn. Som jag skrev i mitt första inlägg, så blir det apkonstigt då jag kör in RGB kabeln i den scart kontekt som, enligt manualen, är avsedd för RGB, altså scart-1. Som sagt så börjar den zappa fram och tillbaka så fort man sätter på ps2an. Den stannar på en kanal typ en halvsekund innan den byter igen. Detta gör det naturligtvis omöjligt att spela, och de små glimtar av spelet jag ser är fortfarande svartvita. Kan detta bero på nån inställning i TVn, eller e den helt pajj, eller e det RGB kabeln eller e det ps2an? Jag har liksom inte den blekaste.

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Svårt för oss att veta vad det beror på men det enda du kan göra är att prova olika kombinationer av kablel, PS2a och tv. Finns inget annat att göra än att prova sig fram.

    Att tvn börjar zappa fram & tillbaka beror antagligen att tvn är en "budget" modell, har varit i kontakt med flera sådana, typ. Luma, Centrum, Excel m.fl., och vissa blir helkonstiga när man kör med PS2an på dem med RGB-kabel. Har man den kopplad och påslagen så kan man inte titta på någon annan kanal än tex. scart, de börjar pipa m.m.. Vet inte om det beror på att de är för känsliga.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Nu har jag ringt till *******, som satte i chippet åt mig. De sa att mitt chip, Ripper 2 Gold, inte klarar RGB signaler, och att jag måste byta chip, eller låsa ps2 för att skicka PAL. Detta strider mot allt de tidigare sagt, och det jag läst på internet. Har jag missuppfattat något eller? Undrar också om det finns några nackdelar med NTSC PAL Konverter jämfört med RGB kabel, förutom priset?

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Har just köpt en beg. PS2:a med Messiah-chippet (som tydligen var chippat på PSXCARE) och fick med en bunt NTSC-spel som blir svartvita på min tv. Förstår av tidigare inlägg att man kan köpa en NTSC/PAL-konverterare, men har några frågor ang. den innan jag ev. köper den. När jag får den svartvita bilden använder jag min "vanliga" kabel (den med tre färger, sitter dock inte direkt in i tv:n utan har en liten scart-grej som man pluggar in dom i och sen sätter in i tv:n) och inte RGB-kabeln. Använder jag RGB-kabeln så blir bilden bara svart och man hör bara ljudet, oavsett om man har på AV eller vanlig kanal.
    Och nu till min fråga; går det ändå att använda en NTSC/PAL-konverterare, eller funkar den bara om det blir svartvit bild med RGB-kabeln? (Man vill ju inte lägga ut 300 i onödan). Vilken kabel använder man sen om man har en konverterare?
    Sen undrar jag också vad det innebär att PS2:an är av modell SCPH-39004. Är den gammal, relativt ny, eller vad innebär egentligen det nr?

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Okama
    Nu har jag ringt till *******, som satte i chippet åt mig. De sa att mitt chip, Ripper 2 Gold, inte klarar RGB signaler, och att jag måste byta chip, eller låsa ps2 för att skicka PAL. Detta strider mot allt de tidigare sagt, och det jag läst på internet. Har jag missuppfattat något eller? Undrar också om det finns några nackdelar med NTSC PAL Konverter jämfört med RGB kabel, förutom priset?
    Ripper 2 Gold stödjer visst RGB. Har det chippet i min v7a och det funkar utmärkt med RGB på samtliga tv-apparater jag har, så det låter orimligt.

    Saffy: När du menar den "vanliga"-kabel är det då den med 3st rca-hanar (komposit) eller den där den gula kabeln är en s-video kontakt. Är det s-video så blir bilden svart/vit om inte tvn stödjer den signalen. Blir bilden svart med RGB så stödjer antingen tvn inte RGB, du har använt fel scartuttag eller så har du en tv där du måste ställa in scartuttaget i RGB-läge. Har du flera scartuttag så prova samtliga.

    Om du har en SCPH-39004 så har du antagligen en v7a som jag också har.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Okama
    Nu har jag ringt till *******, som satte i chippet åt mig. De sa att mitt chip, Ripper 2 Gold, inte klarar RGB signaler, och att jag måste byta chip, eller låsa ps2 för att skicka PAL. Detta strider mot allt de tidigare sagt, och det jag läst på internet. Har jag missuppfattat något eller? Undrar också om det finns några nackdelar med NTSC PAL Konverter jämfört med RGB kabel, förutom priset?
    Det är möjligen så att det chippet inte "fixar" så att man kan använda RGB-kabel vid dvd-uppspelning (vilket inte fungerar på en ochippad PS2 heller).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    RGB-kabel ger överlägset bäst bild, mycket bättre än den vanliga kabeln. NTSC/PAL konverter kan däremot försämra bilden...ju mer prylar i signalvägen desto större förlust...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Det kan vara så att PS2 skickar fel styr signal på stift 8 i scarten, därav flippar tv:n fram och tillbaka. Har du provat att manuellt ställa tv:n i RGB läge eller trycker du bara i scarten och kör??? Somliga tv ligger kvar i composit läge och det blir ofelbart svart vitt om inte tv:n klarar ntsc.

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Sweden
    Inlägg
    103
    Respekt
    21
    köp en fägr tv istället för att använda den där gammla svart-vita ; )

    Ur fattigdom kommer vishet

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har haft exakt samma problem som du Okama...
    Ingen RGB kabel funkade på min TV...
    Så den enda lösningen som fanns va att köpa en annan apparat som kopplas in i TV'n via Antenn Kontakten...klart så blir ju färgen inte lika bra som med RGB...men föe mej den enda lösningen ...

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    jag hittade det här gamla inlägget, det kanske kan vara till hjälp.


    Info om RGB på TV.

    När man kör RGB på många TV-apparater så förskjuts bilden åt vänster. Så är det bara. Lev med det, det är INGET fel på TV´en. Och ställ för all världen inte in så bilden är i mitten, för då är bilden på TV?en förskjuten åt höger istället.
    Och du kan INTE reklamera TV då det inte är något fel på TV:en. Detta är en slags "biefekt" på RGB.

    Hur funkar då det här med RGB. Jo:

    Man kan ju koppla in sin PS2:a via den där medföljande kabeln till TV. Det är tre kablar. Dessa kablar är:

    Video
    Vänster ljud
    Höger ljud.

    I video signalen finns informationen på bilden som sänds ut från PS2:an. Den består av 4 saker.

    En Röd bild
    En Blå bild
    En Grön bild
    En synksignal.

    Allt i en och samma kabel. I PS2:an så sätts alla dessa signaler ihop till en. I TV så delas signalen upp till separata signaler.
    Detta system är mycket dåligt så bilden blir fruktansvärt dålig p.g.a. alla konvertering.

    Därför är det bättre att sända varje signal i en ensam ledare, en så kallad RGB-Kabel.
    Hur är det i praktiken då?

    I en RGB kabel så kopplar man en ledare för varje färg.
    2 för ljudet,
    1 för den ?vanliga? videosignalen (den med all bildinformationen + synken i samma ledare).
    En ledare innehåller en 5 volt spänning som är till för att koppla om din TV till RGB läget.
    Och sedan 1 ledare som jordar allt.
    Så totalt blir det 8 ledare.

    Men nu kommer det lilla kruxet.

    I dom tre kablarna med Röd, Grön & Blå information så finns synken inbakad i den gröna signalen. Men det märkliga är att det inte finns så många TV-apparater som synkar från grön signal, utan dom tar synken från videosignalen. Så om man koppla bort kabeln med videosignalen i RGB-kabeln så får du en bild som fladdrar.

    Så vad är det för krux med det här då undrar du. Jo, om nu TV:en inte ställs i RGB läge så kommer du se en vanlig dålig Video bild. För den som inte vet hur bilden ser ut i RGB så är det stor sannolikhet att dom tror att dom kör i RGB fast dom inte gör det. Och därför tror en del att man kan se på DVD film via RGB utan att modda sin PS2:a.

    Varför kopplar då inte vissa TV-apparater om till RGB då?

    Det finns nämligen ett stift på TV som ska ha en 5 volts signal för att koppla igång TV:en på RGB lägget.
    Så som kabeln är original sitter 5:voltarn på stift 8 i scarten. Där styrs omkopplingen så här:

    12 volt = Tv slår automatiskt över till Audio/Scart/RGB lägget.
    6 volt = Tv slår om till videscreen (om den klarar av det).

    Koppla om 5:voltarn till stift 16 istället. För stift 16 styrs så här:

    0 ? 0,4 V = Composite video
    1 ? 5 V = RGB.

    OBS. Nu måste du manuellt slå om TV till AV lägget.
    Det här problemet har ju bara vissa TV apparater. Så funkar det så glöm det här.

    Jag hoppas att detta reder ut alla missuppfattningar om RGB.
    Jag hoppas att det inte var allt för krångligt skrivet.



    [This message has been edited by KnasHatt (edited 25 March 2002).]
    __________________
    ------

Liknande diskussioner

  1. Svartvitt
    By EssEtt in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-16, 20:21
  2. Svartvitt?
    By TRAM in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-29, 00:11
  3. Svartvitt och rullande bild
    By svantiloop in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-27, 19:14
  4. SvartVitt
    By Antze in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-07-01, 18:48
  5. DVD Svartvitt
    By Hocky in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-03-15, 08:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •