Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Vad mer kan jag göra?

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21

Vad mer kan jag göra?

Har nyligen installerat ett Xecuter 2.3b Lite PLUS (lödfritt) och stött på en del märkliga saker;

1) Om jag startar med switchen på "Enable" så händer det kanske 1 gång av 15 att boxen går igång (XBOX-logga och under den står det Xecuter2) - övriga gånger jag startar = FRAG.

När jag väl får igång boxen kan jag ex. starta Superdisc... om jag stänger av och slår på igen är det nästan garanterat FRAG.

[uppdaterat: Det verkar som om boxen startar direkt efter att den varit avslagen en längre tid, det verkar dock inte vara värmerelaterat för om jag startar boxen efter lång tid och praktiskt taget omedelbart slår av den för att sedan försöka starta igen - så går det inte. Den kan också starta någon enstaka gång när den varit i gång i timmar.]

2) Om jag startar med switchen på "Disable" så går boxen ej igång - alltid FRAG (de dryga 15 ggr jag provade).

3) Om jag startar utan chip så startar INTE boxen - FRAG även nu! Och detta gör mig orolig.

Vad är Er kvalificerade gissning? Boxen trasig? Kortet felaktigt installerat (i fallen 1 och 2 ovan).

Andra tips och idéer mottages tacksamt... snart får jag även överge hoppet...

/biird
    Last edited by biird; 2004-07-16 at 09:39.

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Installera på pinheader, så försvinner alla sådana problem!

Om du ändå envisas med pogopin-principen, så tänk på följande:

Har du lödtenn i LPC bussens hål som pogo-pinen connectar till? Om inte löd i det.

Har du rensat alla kontaktytor som pogopinen behöver ha kontakt med med t.ex. propylalkohol eller elektroniktvätt?

Har du sett till så att D0 eller andra kontaktytor inte har grönt moderkortslack över sig? Om så är fallet, skrapa EXTREMT FÖRSIKTIGT bort detta med en hobbykniv, skalpell eller liknande. Tvätta sedan med propylalkohol.

Sätt sedan dit ditt chip igen och det borde nu vara problemfritt ett tag tills kontaktytorna börjar oxidera efter ett par månader, då man återigen får tvätta dem med propylalkohol.

Som du ser är det enklare med pinheader installation.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Odin - tack...

Nix, jag har inte lödtenn i hålen - jag har inte ens en lödkolv/penna - det var ju inte riktigt det som var avsikten med att köpa ett lödfritt - men det verkar som om jag får ge upp och löda i alla fall. Jag har försökt i dryga 10 timmar nu med samma resultat varje gång - det startar 1 gång efter att strömmen varit urkopplad ett tag. Stänger jag av och slår på igen är det kört - detta utan att jag RÖRT vare sig chipp eller boxen - jag fattar inte att det fungerar ena sekunden men inte den andra - antingen är det kontakt eller inte.

Behöver lödkolven vara väldigt spetsig? Eller räcker det med en vanlig "hobby"-lödkolv/penna?

Är tekniken att löda fast kablar och sätta chippet utanpå boxen?

Var får jag tag på en pinheader (gärna med tillhörande kabel enl. resonemanget ovan)?
    Har letat på PSXCARE utan att hitta det.

*suck*

/biird

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Nu har jag tennat LPC bussens hål och lött D0 på undersidan av moderkortet.
    Nu borde jag ha de bästa av förutsättningar - MEN - det beter sig som tidigare.

Första gången jag slår på (efter att strömmen varit urtagen) så startar boxen (XBOX-logga och det står Xecuter 2 under). Jag kommer till dashen och kan ställa tid och navigera i menyerna - jag kan också starta ex. Superdisc.

Stänger jag av och slår på igen så slår den av/på 2 gånger sen FRAG.

Skruvar jag ur Xecuterkortet och sätter tillbaka det så startar den första gången jag slår igång den - inte andra och tredje. Bara skriva ur och i igen för att det ska fungera!

Jag fattar inget längre...

/biird

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    21
    Vet inte om det är försent, men ClasOhlson och Elfa har pinheaders, samt andra affärer med liknande sortiment. Du behöver inga sladdar, men däremot en "hona" som passar på pinheadern att löda fast på chippet. Finns på samma ställe som pinheadern.

Har själv lött många boxar vid det här laget, och jag har platt spets, modell liten skruvmejsel på min lödkolv. Tycker det funkar bättre än en spetsig.

Vill man ta bort lödtenn i LPC-bussens hål går det hyffsat lätt med lite lödfläta, som också kan köpas på ovanstående ställen.

Verkar fortfarande som om du har någon sorts glapp.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Jag har gjort allt vad som står i min makt - verkar som om jag får ge upp - jag får nog skicka boxen till PSXCARE och be dem skruva i/löda kortet ... kortet är trots allt köpt hos dem.
    Vad detta kostar och om de överhuvud taget tar sig an uppgiften har jag inte lyckats reda ut ännu...

/biird

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    För 500:- + 210:- returfrakt ser vi till att det fungarar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Hansi, det är ta mig f-n taget...
    Jag bryter ihop på detta...
    Boxen kommer med returuppgifter...
    Hur lång tid tar det ungefär att återse underverket??

/biird

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    c:a 1 vecka
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Hansi, har precis tagit ur Xecuterkortet ur boxen - men den startat inte (FRAG) precis som jag beskriver i punkt 3 i mitt första inlägg i denna tråd.
    Den går dock igång sporadiskt, och då felfritt, med Xecuterkortet istoppat.
    Är det fortfarande 500+210 kr som gäller för att få i kortet och en fungerande box (för mig räcker det med att starta på chippet).

/biird

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag kan inte lova något om boxen inte fungerar som den skall utan chip. Måste moderkortet bytas hamnar du på 1500:- istället.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Hansi,

Är det 1500:- för byte av moderkort eller för byte av moderkort + chipinstallation (befintligt chip köpt av er) i så fall?
    Tänkte även skicka med en 80GB hårddisk som blivit över från en dator...

/biird

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    1500:- inkluderar chipinstallation. +300:- för montering av 80-giggaren. 210:- returfrakt.

Liknande diskussioner

1. Vad mer att göra?
    By mikaelho in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-06-02, 20:23
  2. Vad kan fela? 2.3b, xbox 1.4 2003-10-20
    By mrhex in forum X-ecuter 2 PRO support
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 04:35
  3. Vad behöver jag göra?
    By Eda in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-04-12, 19:43
  4. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros