Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Problem med att formattera disken

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0

Question Formatering?

Kan man formatera hårddisken till PS2-format när man har den kopplad till datorn?

Startade min PS2 med nymonterad 80GB disk igår, HD Loader bootade upp fint och meddelade att den behövde formatera disken. Jag lät den göra det, dock tog det väldigt lång tid (2+ timmar) så jag gav upp till slut och stängde av min PS2.
    När jag startade upp den på nytt igen så bootar den HD Loader men sen kommer inget meddelande eller någon meny.

Kopplade då disken till datorn och körde HDL_Gui vilket meddelade att det var en PS2 formatterad hårddisk, dock gick det ju då inte att boota på den alls när den satt i PS2.

Valde alternativet ERASE i HDL vilket rensade hela hårddisken så den var totalt ren. Satte i den i PS2 igen och bootade upp den, då ville den återigen formatera vilket jag lät den göra. Den här gången fick den gå över natten, så när jag kollade den nu på morgonen (7+ timmar senare) så får man fortfarande inte upp något meddelande eller någon meny.

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Antagligen så är inte din disk kompatibel med PS2an eftersom det tar sånd tid att formattera. Det skall ta ca 10sek att formatera en 120gb, iaf för mig.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Sweden
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Antagligen så är inte din disk kompatibel med PS2an eftersom det tar sånd tid att formattera. Det skall ta ca 10sek att formatera en 120gb, iaf för mig.

samma för mig

Ur fattigdom kommer vishet

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Låter ju tyvärr ganska troligt...
    Gick blint på att det skulle fungera då den fanns med som "fungerade" i den inofficiella HD-kompatibilitetslistan på http://ps2drives.x-pec.com
    Får införskaffa annan HD att prova med.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Om du har en riktigt gammal adapter kanske den inte är kompatibel med hårddisken, tyckte jag läste något åt det hållet i en faq på hdloader.com.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Hansi, jag köpte den hos er igår... då borde den väl vara kompatibel eller har ni äldre adaptrar i lager så man har råkat få någon sån?

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Vad är det för fabrikat och typ av hårddiskar det är frågan om då?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Våra är helt nya och fungerar perfekt med....de hårddiskar jag säljer... :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Införskaffade ny disk idag Samsung 160GB Spin V80 (5400RPM), fungerade klockrent vid första försöket.
    Var tydligen inkompatibel disk. Den förra var en IBM Deskstar 80GB (7200RPM) som jag hade liggandes... ytterligare en dålig erfarenhet av IBM-diskar alltså.

...och för sakens skull var det alltså inget fel alls på nätverksadaptern!

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    jag körde en Samsung Spin Point 160... tog jävligt lång tid att formatera sen stände jag av o sen funkade det.... men bara ibland.. hd loadern kommer fram och man kan installera spel men man kan inte starta dem därifrån sen... då låser sig maskinen...?
    kan det vara att den inte fick formatera klart?

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av ClayMan
    jag körde en Samsung Spin Point 160... tog jävligt lång tid att formatera sen stände jag av o sen funkade det.... men bara ibland.. hd loadern kommer fram och man kan installera spel men man kan inte starta dem därifrån sen... då låser sig maskinen...?
    kan det vara att den inte fick formatera klart?
    Ska ta ungefär ~10 sek att formatera och det gjorde det för mig, den stannade däremot på formateringsskärmen så jag fick boota om den själv efter jag sett att HD-lampan slocknat på PS2'an. Efter det så fick jag upp menyn för installation av spelen.

Om HDloadern bootar, men sen fryser på splashscreen kan man prova att trycka ut trayen så brukar HDloader-menyn komma fram då.
    Detta har ingen betydelse för spelen eftersom skivan ändå ej behöver sitta i för att köra dem.
    Lämplig tidpunkt att trycka när CD'n "spinner ner" eller när analoglampan tänds på handkontrollen.
    Last edited by morthar; 2004-07-20 at 01:09.

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av morthar
    Ska ta ungefär ~10 sek att formatera och det gjorde det för mig, den stannade däremot på formateringsskärmen så jag fick boota om den själv efter jag sett att HD-lampan slocknat på PS2'an. Efter det så fick jag upp menyn för installation av spelen.

Om HDloadern bootar, men sen fryser på splashscreen kan man prova att trycka ut trayen så brukar HDloader-menyn komma fram då.
    Detta har ingen betydelse för spelen eftersom skivan ändå ej behöver sitta i för att köra dem.
    Lämplig tidpunkt att trycka när CD'n "spinner ner" eller när analoglampan tänds på handkontrollen.
    men när man tryckt ut trayen kan man lämna den ute sen eller måste man trycka in den igen? för ibland kommer jag in i menyn och kan installera spel men kan inte starta dem sen... måste man inte ha skivan i för att kunna starta spelen?

finns det ingen hdloader som man kan boota direkt från minneskort utan skiva ALLS? hittar bara massa skit där man ska boota med Psx spel och det är ju jobbigt att behöva ha med sig en skiva hela tiden...

Tack så länge!

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Man behöver inte ha skivan i eller trayen inne för att kunna starta spelen utan dom går igång iallafall.
    Den laddar allting från hårddisken då och loadern ligger redan i minnet på PS2'an.

Tror inte att det finns någon sån variant. Läste att någon hade lagt in den på MC och kunde hålla in triangel vid boot av PS2'an så gick den rakt in i loadermenyn, men jag minns inte om det var krav på att en skiva var i då.
    Personligen tycker jag det verkar lite meningslöst att ha den på MC om man ändå måste ha en skiva i ... då kan man lika bra ha skivan med HDloadern i trayen isåfall. Möjligen att det går nån sekund snabbare att boota från MC.

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Man behöver inte ha någon skiva i trayen när man kör HD LOader från minneskortet, det gäller bara o-chippade PS2or.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Man behöver inte ha någon skiva i trayen när man kör HD LOader från minneskortet, det gäller bara o-chippade PS2or.
    Med vilka chip kan man köra HDloader från minneskortet (utan skiva)?
    DMS3, Ripper, Messiah, MXL2, Infinity ??

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    men var får man tag på den versionen då ?

jag skulle gärna slippa att ha skivan i varjegång... på så vis utan skiva blir det lite mer som xbox också men hansi sa att jag var tvungen att ha en skiva i oavsett om jag bootar från minneskort eller inte...
    men men... jag har ett dms3 iaf så jag kan ju boota direkt från kortet men får köra med skivan... lite segt att ladda men men det får ju gå!...
    Tack!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det stör väl inte så mycket att ha en skiva skräpandes i trayen. Det kan ju vara vad som helst som ligger där.

Tips - tryck L1+R1+L2+R2 för DMS3 config menyn så borde det gå att sätta dev1 mode som default boot så behöver du inte ens trycka triangel vid uppstart.

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    men det är inte så roligt att skivan med tiden blir söndrig... men kan ingen tala om för mig var jag kan hitta minneskort versionen???
    det vore super... och jag har beställt en nu... den förra försvann... undrar hur lång tid det tar innan den kommer? beställde idag kl 5 hinner den fram till fredag?

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner