Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Linux & superdisc

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0

Question Linux & superdisc

Hej, undrar en sak, kan man köra både linux och superdisc samtidigt på xboxen och hur gör man då med pationerna, för superdisken pationerar väl hårddisken eller kan man göra det själv och vilket program ska man börja med, en sak till vilket linux är bäst Gentoox eller Xdebian.

Eller är det meningslöst att ha båda programen??????

Skulle vara tacksam för vettiga svar,
    Mina saker:Xbox v:1.5
    120gb hdd
    SmartXX chip

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Vad jag hört så skulle visst linux under x-box inte påverka partitionerna alls, utan det skapas en ca 2gb stor fil på dina befintliga partitioner och sedan installeras gnu/linux inom denna fil så partitionstabellen på din xbox borde inte röras av installationen. Om jag har fel så får gärna någon som testat gnu/linux på en xbox rätta mig

Sedan brukar det inte finnas något som är "bäst" inom gnu/linux, det är helt enkelt en smaksak, vissa gillar Xebian vissa gillar Gentoox.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    det stämmer det Lucifeer säger.... Linux gör en jätte stor fil (storleken varierar) och instalerar allt som har med linux att göra inom den filen.....

Sedan brukar det inte finnas något som är "bäst" inom gnu/linux, det är helt enkelt en smaksak, vissa gillar Xebian vissa gillar Gentoox

mja håller inte med....... dom som har focus videochip i sina boxar (som jag) får ingen bild med Gentoox utan då får man krångla rätt mycket för att skapa en ny grafikfil....

Xebian därimot... det har redan den filen så man slipper allt sånt.... barta instlaera å se glad ut
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Lucif3r
    mja håller inte med....... dom som har focus videochip i sina boxar (som jag) får ingen bild med Gentoox utan då får man krångla rätt mycket för att skapa en ny grafikfil....

Xebian därimot... det har redan den filen så man slipper allt sånt.... barta instlaera å se glad ut
    Vad i påståendet gör gentoox "sämre" i detta fall? Det tar lite mer tid och du lär dig mer om systemet under processen så är det bara en bra sak enligt min åsikt. Det betyder inte alls att Gentoox är sämre, vissa kan komma till att föredra gentoox även om den har detta lilla problem. Jag föredrar gentoos's pakethanterings-system över debians så min personliga åsikt är att gentoox som nu är en modifiering av gentoo skulle falla mig mer i smaken även om jag fick pilla lite mer själv.

"Smaken är som baken" som du själv sa en gång

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    ok ska jag säga varför jag personligen inte gillar gentoox..... jo så här ligger det till:
    tänkte byta linux till gentoox å gjorde allt skit för att få bild etc...
    först skulle man köra "magic" kommandot...... tog 5 timmar....
    sen skulle man fixa lite annat tog väl ca 1 timme...
    sen när man hade fått bild, skulle man köra magic IGEN = 4-5 timmar TILL
    när skiten äntligen va klart så skapade jag ett användar konto osv...
    startar om xboxen å ska logga in som root......
    då hade skiten tagit bort nästan alla filer så linux fungerade inte när man loggade in som root......
    loggade in med mitt användarnamn... allt fungerar....... startar om boxen igen...... SAMMA SAK HÄNDER DÅ MED MITT ANVÄNDARNAMN!!!.......
    å då hade jag inte konton kvar att logga in på......

då åkte skiten ut ur boxen fortare än det kom in kan ja säga.........

a jusste Lucifeer, hur kan du tycka att man LÄR SIG MER av att skriva "magc" å titta på en TV som håller på med en massa skit som tar 4-5 timmar??????
    bara en undran........
    respekt

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    ok ska jag säga varför jag personligen inte gillar gentoox..... jo så här ligger det till:
    tänkte byta linux till gentoox å gjorde allt skit för att få bild etc...
    först skulle man köra "magic" kommandot...... tog 5 timmar....
    sen skulle man fixa lite annat tog väl ca 1 timme...
    sen när man hade fått bild, skulle man köra magic IGEN = 4-5 timmar TILL
    när skiten äntligen va klart så skapade jag ett användar konto osv...
    startar om xboxen å ska logga in som root......
    då hade skiten tagit bort nästan alla filer så linux fungerade inte när man loggade in som root......
    loggade in med mitt användarnamn... allt fungerar....... startar om boxen igen...... SAMMA SAK HÄNDER DÅ MED MITT ANVÄNDARNAMN!!!.......
    å då hade jag inte konton kvar att logga in på......

då åkte skiten ut ur boxen fortare än det kom in kan ja säga.........

a jusste Lucifeer, hur kan du tycka att man LÄR SIG MER av att skriva "magc" å titta på en TV som håller på med en massa skit som tar 4-5 timmar??????
    bara en undran........
    Notera att det är din erfarenhet av gentoox och inte andras, andra kan ha mer tur sedan kan du ha gjort något fel under installationen. Oftast är det inte skit i lådan utan framför skärmen

Gentoo är gjort för att optimera sig efter hårdvaran du har i ditt system. Gentoo gör allt ifrån source därav loading tiderna i flera timmar, det tog mig 18timmar att få in KDE på en AMD 1800+ 512mb ram med vanliga gentoo fast då är jag större chans att få det mer optimerat efter min hårdvara vilket ger prestanda ökningar.

Och ja du lär dig utnyttja konsollen om något går fel, du lär dig att saker inte alltid är så lätta men att det finns lösningar för att komma förbi det om du väl letar. Du lär dig den fina konsten av RTFM och STFW viket är bra kunskaper att kunna

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    Oftast är det inte skit i lådan utan framför skärmen
    inte ens en idiot skulle kunna göra nått fel när man går efter genoo's egna guide...

Och ja du lär dig utnyttja konsollen om något går fel, du lär dig att saker inte alltid är så lätta men att det finns lösningar för att komma förbi det om du väl letar
    .

Jo men det förklarar ändå inte hur man kan läsa sig saker genom att skriva "magic"... det va det som va frågan.... inget annat.... det där med "problemlösningar" i konsolen har jag itne sagt nått om för det håller jag med om...... å det spelar nog ingen större roll vilken distro av linux man har i det sammanghanget........

Du lär dig den fina konsten av RTFM och STFW viket är bra kunskaper att kunna
    inte om man bara vill ha linux att lägga upp CS server/Ventrilo server .......
    pröva sitt vid linux på en TV med 50hz och en maxupplösning på 800x600 så får du se va jag menar... Ska man använda linux till mer än så så fixar man väl en DATOR men en riktig SKÄRM.........
    respekt

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    inte ens en idiot skulle kunna göra nått fel när man går efter genoo's egna guide...
    Om du då lyckats göra fel så tycker jag synd om dig
    Jo men det förklarar ändå inte hur man kan läsa sig saker genom att skriva "magic"... det va det som va frågan.... inget annat.... det där med "problemlösningar" i konsolen har jag itne sagt nått om för det håller jag med om...... å det spelar nog ingen större roll vilken distro av linux man har i det sammanghanget........
    Har inte använt gnu/linux till just xbox så kan inte komentera alltför mkt om skillnaderna vid installation. Men till vanlig PC så finns det alterantiv som Mandrake och Fedora osv som är baserade på att vara så enkla att installera och använda som möjligt, visst du kan hitta en konsoll även där men den är gömd långt under alla grafiska hjälpmedel.
    Och jag gav svar på frågan på din fråga men du ser bara ytan på problemet inte djupet, du tror att man bara skriver "magic" så fungerar allt, men låt oss säga att du inte visste att du skulle skriva det. Hur skulle du då lösa problemet? Ja du måste RTFM och STFW för att hitta lösningen till att du skall skriva "magic". Sedan att det tar tid är för att du skall inte behöva formatera om din låda för att installera om gnu/linux två gånger om dagen, du genomgår en dag av installering för att sedan ha ett system som fungerar en längre period, såvida man inte är en klåpare som lyckas installera saker fel ;]

inte om man bara vill ha linux att lägga upp CS server/Ventrilo server .......
    pröva sitt vid linux på en TV med 50hz och en maxupplösning på 800x600 så får du se va jag menar... Ska man använda linux till mer än så så fixar man väl en DATOR men en riktig SKÄRM.........
    Låt oss säga att du har en gamal P133'a som du skall använda som webbserver/databas eller kanske ventrilo-server. Vart ska du börja? Tror du att en manual med all information trollas fram medans du sitter och tittar upp i taket?
    NEJ du måste själva RTFM och STFW för att hitta information om hur du installerar detta. Samma kan gälla din ventrilo/cs-server som du tänker sätta upp på din xbox.

Visst du kanske har limiterad frekvens och upplösning, dock är det inget fel på 800x600 och 50hz kan vara lite irriterande för ögonen om man sitter för länge.
    Men inget staterar att en xbox är gjort för att ha gnu/linux på sig.
    Varken för att en desktop eller server configuration, eller har jag fel?
    En xbox är gjort för att spela spel på och möjligtvis även se på lite dvd-filmer, allt utöver det är extra funktioner som är valbara.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    Hur skulle du då lösa problemet? Ja du måste RTFM och STFW för att hitta lösningen till att du skall skriva "magic".

...........eller så går man in på google å söker efter "gentoox installation guide"

Visst du kanske har limiterad frekvens och upplösning, dock är det inget fel på 800x600 och 50hz kan vara lite irriterande för ögonen om man sitter för länge

det är inte bara det...... en TV är inte uppbyggd av "pixlar" utan av "ränder" å på sättet blir texten vääääääääääldigt suddigt............. tyvärr.... det har inget med xboxen att göra....
    om man skulle köpa en VGA box å koppla xboxen till en VGA Monitor så skulle bilden blir kristalklar........

men nu tycker ja inte att vi skriver nå mer här nu ..... skapa ny tråd istället.......
    respekt

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    ...........eller så går man in på google å söker efter "gentoox installation guide"
    Har ändå bara en sak till att tillägga... Vet du ens vad RTFM och STFW är?
    Om du går på google och letar upp en gentoox installations guide så innebär det att du använder dig av både RTFM (read the fucking manual) och STFW (search the fucking web).

Du bevisade min poäng så mitt jobb här är klart

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    21
    Ja du är verkligen en lustig prick Lucifeer...

Liknande diskussioner

1. några frågor om superdisc
    By smajjl in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 22:57
  2. HANSI: X2PRO + SUPERDISC??
    By Monks in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-04-26, 16:20
  3. Línux
    By redsnake in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-01-08, 23:03
  4. Linux på Xboxen
    By Kekka in forum X-BOX Spel/Mjukvara