Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Bästa bild?

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0

Bästa bild?

Är riktigt dålig på det här med överföring av ljud och bild. Ska precis köpa en reciever till dvd och tv etc och men jag har inte helt klart för mig vilken kabel som ger bäst bild från ps2/dvd. Vissa säger att jag ska köra stenhårt på s-video och andra säger att composit e bäst. Förresten, vad skiljer compositen från en vanlig RGB kabel? Och blir s-video signalen sämre om tvn tar den genom scart?

/Förvirrad

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Composite suger. Alla andra kablar är tillräckligt bra (rgb, s-video och component)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Composit bäst!! Vilket skämt. Det är den sämsta tänkbara bildöverföringen du kan använda. RGB är den klart bästa men ofta så använder man S-video, som har lite sämre kvalitet, eftersom man då kan utnyttja sitt front- eller sido s-videouttag på tvn, om man har ett sådant, utan att behöva blockera ett scartuttag. Om tvn klarar s-video på någon scart så försämras inte bilden alls om du kör s-video via scarten.
    Alltså:
    RGB - bäst. Bilden förs över med en separat ledare för varje färg: Rött, Grönt och Blått, man använder också 2 ledare till för att synkronisera bilden.

S-video - näst bäst. Signalen är uppdelad till en svartvitsignal kallad Y (luminance) och en färgsignal kallad C (chrominance).

Komposit - sämst. Allt sammanslaget till en enda signalkabel.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0
    tack för hjälpen grabbar. det var till stor hjälp. composit suger gamla håriga greker, jag fattar =) men danne, du kanske skulle vilja ta med komponent i listan oxå? är inte säker på vad som skiljer komponent och rgb. men kort sagt så är rgb bäst? varför försöker alla ¤#"%! tredjepartstillverkare pracka på mig en massa andra super kablar spec framtagna för mina behov som jag inte ens själv känner till...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Komponent är en signal som få tv-apparater kan hatera därför tog jag inte med den. Den ligger bilkvalitetsmässigt snäppet under eller jämförbart med RGB beroende på komponeter som används.

Citerat från "Minhembio.com"
    "Komponentsystemet är amerikanernas motsvarighet till vårt RGB med SCART. Det använder sig av 3 separat kablar med RCA- eller BNC-kontakter.
    Varje kabel för över en av de 3 signalerna kallade Y, Pb och Pr. Y-signalen är precis som i S-Video systemet den svartvita. Pb- och Pr-signalen är "komponenterna" (C-signalen i S-Video) och genom en process, som är lite svår att beskriva på ett begripligt sätt, får man till slut fram de 3 grundfärgerna Rött, Grönt och Blått.

Komponentsystemet förkortas ibland Y Cb Cr men då menas den digitala versionen. DVD-spelare levererar, än så länge, en analog bildsignal och ska därför benämnas Y Pb Pr."

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0
    Ok, jag tror jag börjar greppa det här nu. Jag utgår ifrån att samma sak gäller när man kopplar datorn till recievern, kör den på scart i dagsläget. Ska man införskaffa kablar av nån särskild tillverkare lr är den man får med sin ps2a från psxcare bland dom bättre? Är en scart kabel alltid RGB lr skiljer dom sig åt?

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Jag vet inte vad du får för kablen med men scart kontakten är bara ett sätt att koppla in den med, signalen den skickar kan vara komposit, s-video eller RGB. Är det en RGB-kabel så skiljer det sig inte så speciellt mkt jämfört med en dyrare, beror på hur bra bildkvalitet du har på tvn. Tror att de flesta RGB-kablarna ger en tillräcklig bra bild för de flestas behov.

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0
    Ah, ok. Man lär sig mkt här =). Jag har inga höga krav direkt och plånboken e rätt tunn nu så jag siktar på ett paketpris på netonnet.se. http://www.netonnet.se/item.asp?iid=53504. Du kanske kan tänka dig att kolla ifall det är tidernas skräp lr om det verkar duga? info på recievern finns här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49968. Det här kostar ca 4000 och efter en ny TV så lär jag inte ha råd med mer, tyvärr. Fattar att man inte får nåt vidare för den summan men man måste ju börja nånstans.
    PS2v4 Messiah & PS2v9 Matrix Infinity

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Har lyssnat på liknande Centrum högtalare & förstärkare och vart inte imponerad. Plastigt, burkigt och kvantitet istället för kvalitet är min åsikt iaf. Om man har lite pengar så skall man inte köpa ett komplett billighetspaket eftersom man alltid kommer att ångra sig eftersom kraven höjs efter man haft det ett tag. Då kommer du få sälja allt och börja köpa nytt igen.
    Börja bygga steg för steg. Köp en förstärkare och ett par fronthögtalare som du kan "växa" lite med och sedan bygga ut anläggningen när du får råd. Då behöver du inte köpa nytt från början när du vill utöka annläggningen. En bra anläggning kan man njuta av många år framöver.

Registrerade
    May 2002
    Respekt
    0
    Jo jag ser ju idén med att köpa nåt bra från början men vart ska man handla för o inte bli ruinerad, och vad ska jag köpa? nåt tips angående märke lr modell?
    PS2v4 Messiah & PS2v9 Matrix Infinity

Liknande diskussioner

1. HJÄLP! Bästa bild med vilken typ av kabel?
    By kwonnie in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2004-01-07, 21:53
  2. Jakten på bästa cd-r skivan.
    By bjornsva in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Senaste inlägg: 2003-10-14, 23:12
  3. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 19:44
  4. Hoppig Bild
    By PSmickeX in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2002-03-27, 02:04
  5. Bästa backup-utrustningen?