Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: vad är det för skillnad?

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21

Arrow vad är det för skillnad?

Vad är det för skillnad på dvd-r, dvd-rw, dvd+r och dvd+rw?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    En förklarning på skillnaden mellan dvd +/- från susning.nu

Dvd+rw är ett format som är yngre än de båda andra som i princip bygger på dvd-rw-teknologi (notera + och - i de båda beteckningarna) men med ett par ändringar i de tekniska specifikationerna som gör formatet mer intressant. Tekniken som dvd+rw använder gör att skivan som produceras i princip är kompatibel med dagens dvd-spelare (mycket liknande dvd-rw) men har utökad funktionalitet i form av att kunna spelas in både i CAV och CLV. I likhet med dvd-rw kan skivan spelas över 1000 gånger.

Dvd+r/rw är från början framtaget för att vara kompatibelt med så många dvd-rom/dvd-spelare som möjligt, vilket dvd-r/rw inte är. Skillnaden är i verkligheten dock väldigt liten.

Och skillnaden mellan r och rw är så simpel som att +/-r är en förbrukningsmedia, du bränner engång och sedan har du din skiva permanent. Bränner du på +/-rw så kan du alltid formatera skivan och bränna en ny på samma skiva.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Så det spelar ingen stor roll om jag ska köpa +/- alltså?

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Luffaren
    Så det spelar ingen stor roll om jag ska köpa +/- alltså?
    Beror på, känns som att dvd-r är mer acepterat och sliter mindre på läsare. Och -/+R sliter mindre än -/+RW. Sedan beror det helt på vad för brännare du har, vissa brännare klarar bara - eller +. Eller så har man en combo-brännare som klarar båda.

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    jag har tyckt mig notera att bränna DVD-filmer till min Philips DVD verkar fungera bättre med DVD+R medan min XBox hellre vill ha DVD-R .. så det är nog bara att prova dig fram tyvärr.. sedan är det ju även skillnad mellan en billig -R och en lite dyrare -R skiva..

Min rekommendation är att köpa 10 billiga DVD-R och 10 billiga DVD+R och sedan prova dig fram och uppåt i prisklasserna tills du har en skiva som aldrig ger dig problem. För man tjänar i längden på att kanske pröjsa 4 kr mer per skiva men slipper problemet med att typ var 4e inte funkar..

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Men ska jag inte prova dvd +/- RW skivor då för man kan väl radera all data som finns på skivan? om RW skivorna funkar bra så kan man bränna många gånger på samma skiva eller?

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    21
    Min Xbox som har en Philips DVD-läsare klarar nästan allt, det jag använder för tillfället är Traxdata DVD-R och Traxdata DVD+RW.

CD-R och CD-RW fungerar på min box, men är väl inte att föredra om man har DVD-brännare då DVD-skivor läses mycket snabbare.

Jag köpte en skiva av varje sort och testade...
    Xbox v1.4, Aladdin Advanced, X2 4981 Bios, 160 GB HD
    HDD-LED, Clear Jewel + rund CCD, 80 mm LED-Fan, USB Port

Xbox länkar...Allmän Info...Bilder - Mods...

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    In this old world..
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Luffaren
    Men ska jag inte prova dvd +/- RW skivor då för man kan väl radera all data som finns på skivan? om RW skivorna funkar bra så kan man bränna många gånger på samma skiva eller?
    Precis.. det beror ju på lixom om du vill spara spelet eller återanvända diskarna.. om du vill spara spelen så är ju inte RW att föredra då dessa kostar några kronor mer..

Liknande diskussioner

1. Lurad av oseriösa chipsäljare?
    By Hansi in forum Supportloggar från IRC/ICQ/MAIL
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 23:51
  2. SMB +hack(t.e.x. 007) är det framtiden istället för modchip.
    By Swampie in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2003-07-21, 18:43
  3. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49
  4. Vad är det för FEL?? (Enigmah)
    By OwNeR in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-06-22, 12:52
  5. Vad är det jag har köpt?
    By larra in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-02-11, 13:18

Bookmarks