(spec på mina grejer: PS2, RIPPER-chip, free hd-loader, 100gb hd osv)
Här följer lite info och lite frågor:
Info: (glöm inte att jag har RIPPER-chipet)
Jag har suttit ca 10 timmar i sträck nu, för att lära mig hur jag slipper ha i en CD som bootar min HD, och istället för över detta jobb till minneskortet, så att det sker automatiskt.
Filen ifråga heter HDLOADER.ELF, och det är denna som kör igång hårddisken, tror jag.
Jag lyckades med konststycket tillslut, men ej med önskat resultat.
1. Det finns ett program till Ripper-chipet som heter RIPPER2 NAVI. Detta är en "browser-installer" som man använder bl.a för att installera Media players osv.
2. Jag tog en mediaspelare (PS2R MediaPlayer 1.28 som installeras i RIPPER NAVI när en CD sitter i och man trycker på SELECT) och ändrade i INSTALL samt SYSTEM filerna, så att de pekade på BOOT.ELF samt HDLOADER.ELF istället för mediaplayer filerna.
3. Sedan la jag dessa filer (BOOT o HDLOADER) plus de filer som fanns i mediaplayerna, i en katalog. Sedan ersatte jag orginal INSTALL OCH SYSTEM filerna med de modifierade filerna, och brände alla dessa på en CD.
4. Jag körde igång DEV MODE (genom att hålla inne trianglen) så att RIPPER NAVI startade. Jag stoppade nu i CD'n som jag bränt och tryckte på SELECT.
5. Den installerade programet fint och allt var bra. Jag startade om utan NÅGON cd i, och startade igen RIPPER NAVI, och körde därifrån igång HD LOADER (som jag döpt den till i SYSTEM filen).
6. Tror ni inte att jag blev förvånad när det kommer upp en bild med "FREE HD LOADER" och strax därefter mina installerade spel. Det funkar alltså, tänkte jag. Jag provade att köra igång "ObsCure PAL" som jag inte hade testat ännu (utan precis innan installerat), och då hänge den sig. Jaja, tänkte jag, det kanske inte funkar att köra just ObsCure ifrån HD LOADER. Jag får prova ett annat spel.
Men nu kommer det tråkiga, och också min fråga.
Efter detta, så kommer den inte längre än till bilden "FREE HD LOADER", där hänger den sig. Det funkar fortfarande att köra HD LOADER från CD, som alltid, men ej från minneskortet(MC).
FRÅGA: Är det någon som vet hur man fixar Boot från MC med Ripper-chipet?
Och är det någon som vet vad som gick snett? Jag är en N00b på
detta.
Mycket tacksam för svar.
/Niklas
Bookmarks