Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Autoboot HD Loader med RIPPER

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20

    Angry Autoboot HD Loader med RIPPER

    (spec på mina grejer: PS2, RIPPER-chip, free hd-loader, 100gb hd osv)

    Här följer lite info och lite frågor:

    Info: (glöm inte att jag har RIPPER-chipet)
    Jag har suttit ca 10 timmar i sträck nu, för att lära mig hur jag slipper ha i en CD som bootar min HD, och istället för över detta jobb till minneskortet, så att det sker automatiskt.
    Filen ifråga heter HDLOADER.ELF, och det är denna som kör igång hårddisken, tror jag.
    Jag lyckades med konststycket tillslut, men ej med önskat resultat.

    1. Det finns ett program till Ripper-chipet som heter RIPPER2 NAVI. Detta är en "browser-installer" som man använder bl.a för att installera Media players osv.

    2. Jag tog en mediaspelare (PS2R MediaPlayer 1.28 som installeras i RIPPER NAVI när en CD sitter i och man trycker på SELECT) och ändrade i INSTALL samt SYSTEM filerna, så att de pekade på BOOT.ELF samt HDLOADER.ELF istället för mediaplayer filerna.

    3. Sedan la jag dessa filer (BOOT o HDLOADER) plus de filer som fanns i mediaplayerna, i en katalog. Sedan ersatte jag orginal INSTALL OCH SYSTEM filerna med de modifierade filerna, och brände alla dessa på en CD.

    4. Jag körde igång DEV MODE (genom att hålla inne trianglen) så att RIPPER NAVI startade. Jag stoppade nu i CD'n som jag bränt och tryckte på SELECT.

    5. Den installerade programet fint och allt var bra. Jag startade om utan NÅGON cd i, och startade igen RIPPER NAVI, och körde därifrån igång HD LOADER (som jag döpt den till i SYSTEM filen).

    6. Tror ni inte att jag blev förvånad när det kommer upp en bild med "FREE HD LOADER" och strax därefter mina installerade spel. Det funkar alltså, tänkte jag. Jag provade att köra igång "ObsCure PAL" som jag inte hade testat ännu (utan precis innan installerat), och då hänge den sig. Jaja, tänkte jag, det kanske inte funkar att köra just ObsCure ifrån HD LOADER. Jag får prova ett annat spel.

    Men nu kommer det tråkiga, och också min fråga.
    Efter detta, så kommer den inte längre än till bilden "FREE HD LOADER", där hänger den sig. Det funkar fortfarande att köra HD LOADER från CD, som alltid, men ej från minneskortet(MC).

    FRÅGA: Är det någon som vet hur man fixar Boot från MC med Ripper-chipet?
    Och är det någon som vet vad som gick snett? Jag är en N00b på
    detta.

    Mycket tacksam för svar.

    /Niklas

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20

    Talking

    Ok! Efter ytterligare testande, har jag kommit fram till lösningen, och oxå svaret på min egen fråga.

    1. Anledningen till att ObsCure inte fungerade var att spelet inte fungerade, överhuvudtaget (nån cp-kopia).
    2. Anledningen till att jag bara fick HD Loader att boota från minneskortet första försöket, var att jag bara hade i en CD i första försöket. Med andra ord: För att du skall kunna boota HD LOADER från ditt minneskort (med RIPPER-chipet), så måste en CD eller DVD vara i din PS2'a. Jag har testat med flera olika, och det verkar inte ha någon betydelse vilken. Detta är ju bättre än att man måste ha i "HD LOADER"-cd'n hela tiden, tycker jag. Dessutom läser den inte från CD/DVD'n, den vill bara att det ska vara något där (???).
    3. De installationsfiler som jag hittade på FAQ i detta forum fick jag INTE att fungera. Nedan har jag bifogat hur mina SYSTEM OCH INSTALL filer ser ut.


    INSTALL.CNF (DIVX katalogen ska nog inte vara där, men det funkar)
    HD Loader
    mc0:\BOOT\DIVX\HDLOADER.ELF
    _MKDIR mc0:\BOOT\DIVX
    _COPY cdrom0:\HDLOADER.ELF;1 mc0:\BOOT\DIVX\HDLOADER.ELF
    _COPY cdrom0:\BOOT.ELF;1 mc0:\BOOT\DIVX\BOOT.ELF
    _COPY cdrom0:\IPCONFIG.DAT;1 mc0:\BOOT\DIVX\IPCONFIG.DAT
    _COPY cdrom0:\PS2IP.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\PS2IP.IRX
    _COPY cdrom0:\PS2LINK.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\
    _COPY cdrom0:\PS2SMAP.IRX;1 mc0:\BOOT\DIVX\

    SYSTEM.CNF
    BOOT2 = cdrom0:\HDLOADER.ELF;1
    VER = 1
    VMODE = PAL/NTSC


    Om det är någon som vill ha några filer, så kan jag maila dem.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova om det hjälper att trycka eject för att komma förbi hängningen när du bootar utan skiva i.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Hansi
    Prova om det hjälper att trycka eject för att komma förbi hängningen när du bootar utan skiva i.

    Nix. Ska man tryck eject vid något speciell tidspunkt? Verkar inte funka iaf.

  5. #5
    ToDirty:
    Kan du skicka över Free HD loader, DC funkar inte på mitt jobb.
    (adressen borttagen)

    NU ÄR DET SLUT PÅ VARNINGAR - BANNED! FRÅGA INTE EFTER HD-LOADER FILER!

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Ett litet tips till ditt problem:

    http://www.ps2-scene.org/forums/showthread.php?t=25640

    =)

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Laholm
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Jag måste ha en skiva i när jag kör igång de flesta programmen, det spelar ingen roll vilken skiva. Ps2:an verkar bara tycka om att ha en skiva i annars funkar det inte.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Jag har gjort ungefär som du, ToDirty, men när jag sedan startar upp i dev. mode och väljer hdloader/hdadvance så tar det en liten stund och sedan kommer jag till browser/system...-menyn. Tips på fel?

    Det var fel i INSTALL.CNF filen...
    Last edited by Sgt. Badass; 2004-12-07 at 13:54.

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av GSXRR
    Ett litet tips till ditt problem:

    http://www.ps2-scene.org/forums/showthread.php?t=25640

    =)
    Stort tack för tipset!!
    Nu kan jag äntligen boota HDL på min v10 utan en skiva i Men jag valde att använda mig av "hdlpatch_0.5b.zip", istället för att fixa det manuellt med en hexeditor. Patchen ger ju stöd för stora diskar plus har en massa andra bonusfunktioner som man inte får om man gör den manuella hexeditor-patchen.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    är det ingen som har själva filen klar så att ex jag som hjar en o moddad kan bara trycka in på mc kortet

    /micke

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Om du har en omoddad PS2a så är det svårt att få det att funka så du inte har något chip som kan installera & starta applikationen från MC. Du måste hålla på att trixa och använda ett PS1 originalspel som kan trigga HD Loader från minneskortet.

    Själva filen får du ta ner själv på DC++ eller liknande.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    102
    Respekt
    0
    en sak jag inte förstått ännu... om man ska köra från MC å man fortfarande måste trigga filen med t.ex PS1 skiva... varför inte köra direkt från HD skivan ?

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    asså ja har fått free hdloader att funka på ett omoddat ps2 asså genom ps1 skiva men nån som kan säga vart ja ska lägga in så att den auto bootar på mc?

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    Skulle behöva ett färdigt ps2 mc exploit me hd loader som man kan trigga med ps1 spel.. skulle vara mkt tacksam om du kunde skicka ditt färdiga sånt till mej.. min msn är oflax_@*******.com

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av kev0n
    asså ja har fått free hdloader att funka på ett omoddat ps2 asså genom ps1 skiva men nån som kan säga vart ja ska lägga in så att den auto bootar på mc?
    Du kan inte få någon applikation att boota direkt från minneskortet på en omoddad PS2a, det enda sättet är att trigga den med ett PS1 spel eller starta den från nån annan PS2 applikation.

    Men om du har DMS chip så går det ju, då är det bara att lägga in Free HDLoader på minneskortet som MC0:/BOOT/BOOT.ELF så bootar den när du håller inne triangel vid uppstart av din PS2.

  16. #16
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    om man har ett original av hd loader/hdadvance så kan man göra en cd image av en skiva som installerar massa grejer på minnes kortet. som man sen kan trigga med ett ps1 spel...

    Imagen för man naturligtvis överföra med winhiip eller liknande... ja vill ha hdl_dumb via nätverk så att jag inte behöver sätta hårdiske i datorn varje gång jag ska föra över ett spel..
    på så sätt kan man boota program som t ex ps2 meu eller liknande för att starta andra ELF filer på så sätt behöver man aldrig byta skiva...
    bara till att sätta i ps1 spelet..

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Går det verkligen att installera brända skivor med olika ELF-program som man meckat ihop på datorn och bränt ut?
    Jag har bränt ut flera program på CD, så jag kan boota dom direkt därifrån om det skulle behövas, bl.a PS2Menu, ExecFTPs osv... Skivorna bootar utmärkt från CD utan problem. Jag testade en gång att installera en sån skiva i HDLoader, bara för att se om det gick, men fick upp nåt felmeddelande om "Not a PS2 game disc" eller nåt i den stilen.

    Ja, om du lägger in PS2Menu kan du ju starta dom flesta program därifrån sen. Men det bästa är ju att kunna boota direkt med det man vill starta. Ska du ladda in PS2Menu så tar ju det upp lite minne i PS2an, sen behövs det mer minne för det program du ska starta också. Visserligen småprogram vi pratar om, men ändå. Sedan så tycker jag mig ha märkt att alla ELFar inte vill starta från PS2Menu. Detta kan ju ha att göra med krock i minnesadresseringen också, men inte säker.
    I så fall är KeyLauncher bättre trycker jag, om man bara ska boota program. KeyLauncher startar snabbt, vilket inte PS2Menu gör. Men PS2Menu är ju bra om man vill kopiera filer fram och tillbaka och sånt. Annars har ju även KeyLauncher problem med att alla program inte funkar med det.

    Om du vill ha HDL Dumb genom nätverk så är det väl bara att leta reda på HDLDumb 0.7.3 och installera på minneskort för att sen starta från PS2Menu, KeyLauncher eller nåt liknande. Eller starta genom att trigga det med ett PS1 spel...

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    man bränner inte skivan med elf filer... man gö en vanlig cd image... som man sedan överför till hårddisken med t ex winhiip... man kan inte kopiera in brända SKIVOR med hdloader men man kan köra igång dom från hårddisken.så jag föröker få tag på en cd version av execftp så att jag kan köra igång den från hårddisken och sedan ftpa Mc Exploiten som gör så att man kan autoboota en ELF fil från minneskortet med hjälp av ett ps1 spel.
    för övrigt har jag en omoddad ps2 med hdadvance och hårddisk..

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    men kan man "trigga" via en ps2 skiva för ja har fått d att funka på en ps1 skiva men ja har en halv trasig ps2:a som bara läser ps2 skivor inte ps1 lr dvd å då e d enklast att trigga på en ps2 skiva om d går ?!?!?

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Oflax:
    Man kan visst kopiera in brända skivor till hårdddisken i HD Loader, i alla fall när det gäller spel. Men man måste antingen ha en chippad PS2 eller använda sig av swaptricks.
    Att få tag på ExecFTPs är ju hur lätt som helst, bara att söka på google eller nåt. Om du inte hittar en bin/cue version av det så är det ju väldigt enkelt att ta ELFen och bränna in på skivan tillsammans med en starupfil som man skapar (system.cnf) och en dummy-fil om man så vill det. Sen har du en version av ExecFTPs på CD som kan boota från CD. Du måste ju förstås ha chip eller göra swaptricks för att få skivan att boota ändå, ochippade maskiner autobootar ju bara originalskivor som du vet.

    kev0n:
    Inte säker, men tror inte det går att trigga från ett PS2-spel för i så fall borde man ju ha läst nånstans om det. Jag har snokat runt på massa olika sajter och forum, men när folk pratar om att trigga från skiva så är det alltid PS1-spel det är frågan om.
    Varför inte bara ta och reparera din maskin istället?

  21. #21
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    sök google på ps2 independence exploit eller kolla in sksapps.com...

  22. #22
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    bara det att jag vet inte om d e lba chippet lr lasern å om d e lasern så blir d ju lite onödigt eftrsom jag har 2 andra ps2

    oflax: vaddå haru sett nått lr??

Liknande diskussioner

  1. Bios med G disk stöd som passar Pheoenix bios loader
    By patrikpatrik in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-11, 09:34
  2. HANSI m.fl: För att spela min back-ups måste jag boota med samma spel ORGINAL.
    By koopatrooper in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-12, 03:43
  3. Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2003-01-18, 16:41
  4. Är V4-maskiner lika struliga som V5 med olika CD-r-media?
    By Game_Freak_se in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-06-10, 01:21
  5. Import Spel Med Neo 2.2 å AR2
    By DunderKlumpen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-03-04, 11:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •