Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: V9/10 PS2 med HD Loader och det optimala modchippet?

  1. #1
    Registrerade
    May 2001
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    V9/10 PS2 med HD Loader och det optimala modchippet?

    Jag kommer snart att få tag på en Amerikansk PS2 v9 eller 10, och undrar vad som är det optimala modchippet att ha i den för användning med HD Loader?.

    Jag är alltså inte speciellt intresserad av en massa lyxiga funktioner, enda jag begär är att jag kan boota det mesta och att boota med HD Loader skivan och installera spel utan trassel.

    Som det är nu har jag en Pal PS2 v6 med Messiah 2 Pro, och förutom att maskinen alltid med hårddisken i går i standby istället för att resetta sig (vad beror detta på?) så fungerar den tillsammans med HD Loadern utan problem (backupper, original, import och allt fungerar att installera utan några komplikationer).

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    DMS3 & Ripper 2 är väl de chippen som funkar smärtfritt med HD Loader. Att PS2an går till standby istället för att resetta är normalt, det skall vara så. Får jag fråga varför man skaffar sig en amerikansk PS2 när du ändå skall modda den? Får du den mkt billigare?
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  3. #3
    Registrerade
    May 2001
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av danne.sk
    DMS3 & Ripper 2 är väl de chippen som funkar smärtfritt med HD Loader. Att PS2an går till standby istället för att resetta är normalt, det skall vara så. Får jag fråga varför man skaffar sig en amerikansk PS2 när du ändå skall modda den? Får du den mkt billigare?
    Ahh trodde jag läst nånstans att dem kunde ha nått problem med DVD-R, men det var nog bara min hjärna som inte riktigt fungerade som den skulle nu . Då lutar det rätt mycket mot att jag kommer skaffa DMS3..

    Det blir inte billigare med Amerikansk PS2 (men landar på ungf samma pris), varför jag tänker köpa en sådan är för att jag samlar på Amerikanska och Japanska original spel (men vill även ibland ha möjlighet att testa PAL saker också). Vill inte att signalen hoppar så mycket mellan NTSC och PAL fram och tillbaka (blir sunkigt med projektor mm), och eftersom jag enbart samlar på NTSC spel så är det bättre om konsollen har den signalen från grunden så jag slipper signal bytena. Sen har jag även råkat ut för ett par NTSC spel som av någon anledning på en modifierad PAL maskin inte "känt av regionen" och kört den i fel läge (tillex Midway Arcade Treasures). Men nu är jag iofs inte 100% insatt i vad alla modärna chippen klarar av, ett alternativ kanske vore om något chip kan ställa NTSC som default på en PAL maskin?

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Ok, jag bara undrade eftersom jag kör mkt NTSC-spel på min moddade PS2 v7 utan problem. Jag har inte märkt att signalen hoppar mellan NTSC & PAL, det är ju bara uppstartsbilden på PS2an på min som blir i PAL-läge.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  5. #5
    Registrerade
    May 2001
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Ok, jag bara undrade eftersom jag kör mkt NTSC-spel på min moddade PS2 v7 utan problem. Jag har inte märkt att signalen hoppar mellan NTSC & PAL, det är ju bara uppstartsbilden på PS2an på min som blir i PAL-läge.
    Nä det är inget större problem händer som sagt bara i starten, men om man nu ändå ska köpa en ny PS2 som jag, så lever jag gärna utan problemet när jag nu har ett val . Att den hoppar mellan NTSC och PAL brukar enbart vara irriterande om man har en projektor som är trög, och eller om man har en korkad TV (går in i autoläge så man måste manuellt ändra aspect).

    Om du får chansen att testa NTSC versionen av Midway Arcade Treasures, gör gärna det är nyfiken på hur den fungerar för andra med moddad PAL maskin . Min gamla PS2 kruppar iaf ut totalt av det spelet :P

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Jag vill oxå tillägga att jag bara får svart-vit bild på min moddade PS2'a när jag kör NTSC-spel, beroende på att PS2'an INTE skickar ut en 60 hz NTSC signal när jag kör NTSC-spel, utan en 60 Hz Pal signal.
    Detta är inget problem med de flesta TV-apparater, men har man en förbannad B&O som automatiskt känner om det är PAL eller NTSC, så blir bilden svart-vit. BLÄ!!! (60Hz NTSC signaler funkar dock fint, som i ditt fall, när du köper en Amerikansk PS2'a)

    (Ja, jag har testat alla j*vla olika RGB-kablar och PAL-konverters, inget funkar)


    /Niklas

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    PS2an skickar inte ut en PAL 60Hz utan en NTSC 60HZ Signal, det märks när man kör den mot en tv som inte klarar NTSC då den blir svart/vit. Typ ALLA tv-apparater känner ju givetvis av om det är NTSC eller PAL automatiskt, har aldrig varit med om en tv som inte gör det (iaf inte de senaste 10-15åren).

    Om din tv inte klarar av 60Hz signal så skulle bilden bli helt felande men visas den riktigt så klarar tv 60Hz oavsett om det är NTSC eller PAL. Har du en RGB-kabel så kommer du alltid få färg på NTSC spel så länge tvn klarar 60Hz, om inte så är det fel på tvn, kabeln eller PS2an.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av danne.sk
    PS2an skickar inte ut en PAL 60Hz utan en NTSC 60HZ Signal

    Om din tv inte klarar av 60Hz signal så skulle bilden bli helt felande men visas den riktigt så klarar tv 60Hz oavsett om det är NTSC eller PAL. Har du en RGB-kabel så kommer du alltid få färg på NTSC spel så länge tvn klarar 60Hz, om inte så är det fel på tvn, kabeln eller PS2an.

    Jag vet att du har fel.
    Men du har rätt i 99% av fallen =)
    Angånde om den Europeiska PS2'a skickar ut en 60Hz PAL eller NTSC signal, så är jag inte säker, men info från bla *********.SE säger att jag har rätt.

    Min TV är dock lite speciell. Den får färg på NTSC 60Hz signaler, och färg på 50 Hz Pal, men ej när jag kör NTSC-spel i min PS2'a. Efter samtal med Bang & Olufsen, så säger de att min TV är för "bra", och ställer om sig till NTSC automatiskt om den får in en 60Hz signal, men eftersom PS2'a inte skickar en NTSC signal, utan en PAL signal i 60Hz, så blir det svart-vitt.

    Jag har fått detta bekräftat från flera håll, men jag kan ha fel, men isåfall är det konstigt. Har testat med "sämre" TV-apparater, och där blir det färg.

    /Niklas

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jasså, du vet att jag har fel. Du förstår inte riktigt hur det här med RGB-signaler funkar va? Min och min kompis Ripper 2 chippade PS2or skickar iaf ut 60Hz NTSC-signaler på NTSC-spel. Det vet man när det blir svart/vitt på tv-apparater som inte stödjer NTSC men 60Hz-signaler. Men det gäller bara om du använder s-video eller kompositkabel, kör du RGB så skall du alltid få färg oavsett om tv stödjer NTSC eller ej huvudsaken att tvn klarar 60Hz.

    Att din B&O tv skulle vara "för bra" är skrattretande att höra och att B&O säger så är standard fraser för att kunderna skall tro att de har något speciellt, de lever bara på sin design. jag säger det igen, alla apparater ställer om sig till NTSC automatisk och använder du RGB så spelar det ingen roll om signalen är NTSC eller ej.

    Citat från Hansi:
    "Klarar tv:n RGB så går det inte att få annat än färg. Hur skulle det gå till, det är en kabel per färg (röd, grön, blå) och då går det bara att skicka färgerna på ett sätt. PAL/NTSC färgbärvåg är inte relevant. Däremot är 50Hz/60Hz relevant, om tv:n inte klarar 60Hz så blir det finfin färg men bilden rullar eller delar upp sig i flera fält."

    DU kan ju läsa lite mera i denna tråd så kanske du förstår hur det funkar med RGB:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=3468
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  10. #10
    Registrerade
    May 2001
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jag måste nog hålla med Danne.sk om det där med färgerna. ToDirty är du säker på att du verkligen testat med en riktig RGB scart kabel, och att scart kontakten på TV'n verkligen stödde RGB (dem flesta tv apparater stödjer bara RGB på en kontakt). Det kanske även finns en inställning på din TV där man kan ställa in om det är RGB?

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Att din B&O tv skulle vara "för bra" är skrattretande att höra och att B&O säger så är standard fraser för att kunderna skall tro att de har något speciellt
    Lol! Jaja, ok. Jag ger mig La du märke till att jag hade satt "" runt "för bra"?

    Jag säger inte att jag vet mer än vad folk har sagt till mig, men det är förbannat konstigt. Jag får t.ex färg om jag väljer NTSC signal med TVTOOL från min dator.
    Jag får oxå färg med Amerikanskt SNES (vet ej vad detta ger ut för signal dock)

    Och JA: jag har testat ALLA (som jag har hittat och blivit rekommenderad) olika sorters RGB-kablar och andra små NTSC->PAL konverters.

    Jag ska investera i en ny TV. Jag kan oxå köpa en NTSC->PAL konverter för 7000kr, de lär funka... Problemet e att en ny tv kostar 3000kr.

    EDIT: Jag har oxå provat två olika vanliga billiga NTSC->PAL konverters (psx/ps2), och t.o.m kört in signalen via RF-modulatorn (antenutaget) och ändå blir det ingen färg. Hur förklarar ni det då?
    Last edited by ToDirty; 2004-07-30 at 00:14. Anledning: mer info

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Hmm, ändå visste du att jag hade fel....

    Om du väljer NTSC via TV-tool kan du ju inte vara säker på att ditt grafikkort skickar ut en 100% NTSC 60Hz-signal, jag skulle iaf inte lita på det.

    Varför köpa en NTSC->PAL konverter för 7000kr?? Inte direkt billigt va och helt onödigt på en nyare tv. Du gör nog bäst i att byta tv eftersom din inte verkar funka riktigt, men du kommer inte långt med 3000kr idag iaf. Vad är det för årtal/modell/storlek på din nuvarande tv om du tycker det är mkt pengar, jag trodde iaf att du hade modell nyare/bättre av B&O. Du måste nog kliva uppåt 10.000kr om du skall få en tv med sjysst bildkvalitet och dessutom flertal scartar.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Nä, man kommer inte långt med 3000kr, men man får kanske en 28" Stereo TV som klarar NTSC... Verkar så på alla annonser som dimper ner i brevlådan hela tiden. WS 32" för 4000kr.
    Tyvärr har jag inte plats för en till TV. Jag håller nu på att kolla upp VGA-anslutningar till PS2'an (verkar inte bra, eftersom man ska patcha skiten) samt olika ntsc2pal_yfix program. Verkar dock som att många har problem med dessa. Mer info kommer när jag testat.

    Jag var inte helt seriös när jag skrev att jag visste att du hade fel. Försökte bara provosera dig lite

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Skulle aldrig köpa en "28tums_tv_till_super_pris_endast_hos_oss" som finns i reklambladen om man vill ha en bra tv. Det är modeller som är gjorda för att knappt fungera och dassig bild och de har typ 1st scart, och om man har tur, även stöd för RGB & S-video. Skall du köpa en tv så skaffa en modell bättre med minst 3st scartuttag (oftast 2xRGB & 1-S-video), de behövs.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Skall du köpa en tv så skaffa en modell bättre med minst 3st scartuttag (oftast 2xRGB & 1-S-video), de behövs.
    Nä, jag har inga planer på att köpa en billig TV, bara för att spela PS2-spel.

    Dock så har jag precis införskaffat en Joytech Scart-joiner eller vad de kallas.
    664kr kostade den, och den har 4st SCART in, och 1 ut. Den filtrerar även bort störningar från de andra SCART-kontakterna, sålänge de inte är för starka.

    Angående NTSC->PAL konvertering, så har jag kört ps2_ntsc2pal_yfix (från jaytee) med goda resultat! Det tar bara 1 sekund, så blir ens NTSC ISO en PAL ISO.
    Har inte testat fullt ut ännu, bara kört igång Clock Tower 3 (NTSC), och det såg bra ut (FÄRG!). Postar igen när jag vet mer.

    Mer info finns oxå på: http://www.nofuzz.com/ktd/

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20

    Talking

    Ok. Efter några timmars testande har jag denna info:
    Med de allra flesta spelen så fungarar det att använda ovan nämnda NTSC->PAL konverterare.

    Den ända bi-effekten som jag hittintills har upptäckt, är att filmer samt andra förprogramerade sekvenser gör ett litet hack/snabbspolning varje sekund, samt att alla pratar för fort. Troligen pga att den kör spelet i 50Hz när orginalet var i 60Hz, så det hela går 20% för fort.

    Detta är dock ingenting som påverkar själva spelet, vad jag har märkt, och det är ju det som är det viktiga!

    SÅ!
    Efter många timmars slit har jag detta:
    1. Ett sätt att boota HD-Loader från minneskortet (med Ripper-chipet)
    2. Ett fungerande sätt att köra NTSC-spel i färg (på min CP-TV)

    Jippie!

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    298
    Respekt
    0
    Jag skulle då inte vilja spela tex Xenosaga med förstöra filmer, då halva spelet består av filmer ;]
    Förstör spelglädjen om filmerna är förstörda

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    ToDirty: Har du fixat så att HDL autobootar från minneskortet?
    Jag har hört andra som har den Scartswitchen och den verkar funka bra förutom att den inte skickar rätt spänning på stiftet i scarten som hanterar autoformat på tv-apparater. Kör du en film med anamorfisk bild så måste du ställa in bildformatet manuellt likaså de olika formaten på en wide-tv.
    Last edited by danne.sk; 2004-07-30 at 12:45.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av danne.sk
    ToDirty: Har du fixat så att HDL autobootar från minneskortet?
    Japp. Dock måste det av någon anledning sitta en skiva i PS2'an, annars hänger den sig via "FREE HD LOADER" bilden.

    Detta är ok dock, för den läser inte från skivan, och jag kan ha i en skiva som ändå inte går att installera på HDL, just nu har jag i en SNES emu med 529 spel

    (jag har postat om detta i en annan tråd, så kolla där för att se hur mitt install-script ser ut)

  20. #20
    Registrerade
    May 2001
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    .. Ok så om jag förstått det rätt hittils, om man har en V9/V10 PS2 med Matrix Infinity eller DMS3 modchip.. Så kan man alltså inte boota direkt från en DVDR kopia av en hdloader skiva?. Gäller detta alla modchip på V9/V10 PS2?. Jag har ju original skivan, men vill helst inte nöta ut den då jag är sammlare, om man nu inte loadar från ett memorycard då såklart .

    Kommer detta vara någonting som fixas i framtida modchip mjukvaro uppdateringar, eller är det här något hårdvaro relaterat?. Med andra ord jag är osäker på om jag ska modifiera en PS2 v9/v10 nu, eller vänta med att göra det. Jag vill ju gärna att det fungerar att bota en hdloader från DVD-R också, som det gör med min gamla PS2 med Messiah 2. Det är ju trots allt inte gratis att chippa sin PS2, så jag vill ju inte få den modifierad nu och sedan höra att ett par veckor efter så släpps ett nytt modchip där detta problem är fixat.

    Jag bryr mig egentligen inte om extra funktionerna som finns på Infinity och DMS3, så om detta med att boota hdloader från DVD-R fungerar utan trix på något annat modchip på V9/V10 vill jag gärna veta vilket

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jag förstår inte vad du menar. Varför skulle du ha HD loader på DVD. Du har ju original-skivan HD Loader så du borde ju veta att det är en CD. Det sliter ju inget på skivan om du inte slänger den fram och tillbaka hela tiden. Varför behöver du chippa maskinen nu då om du är osäker du har ju redan har en chippad maskin. Det är ju bara att slänga in back-uperna eller NTSC spelen med den chippade PAL PS2an eller via datorn och sedan köra de med den omoddade.

    Ripper 2 Gold chippet har inget problem med att boota back-up på HD Loader iaf.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Liknande diskussioner

  1. 6.2 Surfa och Ftp samtidigt av Slamer (Payam)
    By Slamer in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-17, 14:14
  2. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 17:42
  3. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49
  4. 1.1 Grundläggande info om Evolution-X och modifikation av XBOX
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 20:05
  5. Neo 4.5 när får psxcare in det?
    By loko in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-02-15, 12:29

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •