Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: HDL m Messiah 1, och annat

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0

HDL m Messiah 1, och annat

Hej alla!
    Har varit lite inaktiv med allt vad ps2 har att göra, men titt som tätt kommer suget tillbaks... ja, ni vet!
    Var självklart tvungen att uppdatera mig lite genom att gå in på psxcare.com, och såg direkt den glada nyheten att det nu går att fixa in en hårddisk till ps2an!

Nu har jag då lite funderingar kring allt det här. Jag har suttit och läst igenom olika poster, samt även andra sidor, och det verkar som att HDLoader har lagts ner men ersatts av HD Advanced - vilket i sin tur är rent av en klon till HDL.

Så som jag förstått det är det nu HDAdv man ska ha? Eller? Kommer HDL's "kompabilitet" försvinna?

Mitt PS2 V3 är utrustat med ett Messiah (första upplagan.. begynnelser sen för er kanske ). Saken är den att mitt ps2 börjar vägra läsa vissa skivor jag matar den. Testade för två dagar sedan att köra backup av LOTR:Return of.. full-DVD vilket funkade klockrent. Sen skulle jag köra dagen därpå men (återigen) så vill inte mitt ps2 vara med o leka, och man kommer bara till browsern utan att skivan läses in.

Därav behöver jag en lösning, vilket HDloader verkar vara.
    Men mina frågor, som jag måste ha bekräftat innan inköp står på tapeten, är följande:
    - Kan man köra HDL smärtfritt på min maskin med tanke på chip osv.?
    - Jag har läst om WinHiip, HDLDUMP/HDLDUMB, fungerar dessa bra? Eftersom jag har lite problem med läsning av skivor är denna fråga kritisk!! Går det att föra över spel med dessa program utan något som helst problem? Erfarenheter?
    - Finns det ngn "dockningsstation" för hårddisken så man slipper ta ut den o sätta den i datorn varje gång man ska föra över spel?

Oerhört tacksam för svar!

Tack för mig!

Mvh
    /Andreas

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Dreasdea
    Finns det ngn "dockningsstation" för hårddisken så man slipper ta ut den o sätta den i datorn varje gång man ska föra över spel?
    Det finns något du kan använda till det, utdragbara 3.5-kasetter som monteras på en 5.25-plats i datorn. Bild: http://www.clasohlson.se/images/prod...381061_Xw2.jpg
    Den kostar 200kr och en extra "kasett" kostar 100kr. Så om du har lite kunskaper om att öppna en dator så borde det inte vara så svårt att installera den och då få en löstagbar hårddisk som du lätt kan flytta mellan dator och ps2a.

Problemet ligger i att hårddiskar inte är "plug&play" så man kan inte dra in och ur den under körning utan att riskera att hårddisken blir korrupt. Finns dock extra program som ger den möjligheten genom att göra så att datorn får en mildare in/ur-matning och då har mindre risk att skadas. Används på egen risk dock. Har diskuterats på forumet innan:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15923

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Betydligt mkt smidigare att använda en extern USB2.0 låda för disken. Då kan man koppla i och ur disken ur datorn, utan att den skadas och utan att behöva starta om datorn.

HD Loaders kompabilitet är samma som HD Advance eftersom det är samma program förutom utseendet.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Det är väl mycket dyrare + att den ändå kan ta skada såvida du inte avmonterar den på korrekt sätt, samma som en ide-disk fast oftast inte lika farligt.
    Tex du kopplar i en digitalkamera och råkar dra ut usb-kabeln medans du för över bilder = minnet i kameran kan bli korrupt och måste omformateras. Samma gäller det flesta usb-minnena. Säkraste sättet är att högerklicka på ikonen nere till höger i tex w2k och winXP som kommer till när man pluggar i ett usb-minne. Sedan låta windows avmontera den på ett säkert sätt innan du drar ur kabeln.

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Varför dra ut kabeln medans disken arbetar, det är ju inte det som är meningen. Dessutom så blir inte minnet i en digitalkamera korrupt om du skickar bilder ifrån den, det är om du skriver till minneskortet det kan bli det.
    De externa USB-lådorna är gjorda för att kunna hotswappas, de har en av & på knapp för den externa strömförsörjningen så det är precis lika ofarligt som att stänga av datorn. Fördelen med dem är att det är betydligt smidigare än ett HD-rack, de tar ingen extra IDE-plats och man kan ha dem till back-up diskar. Speciellt dyra är de inte heller, betalade 370kr för min och det var ett suveränt inköp tycker jag.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Tack båda för era svar!
    Lucifeer: Jag hade faktiskt kikat på det inlägget i forumet, men det nämndes ju som sagt inget om en sådan utdragbar disk som du hänvisa till!

Danne: Ser intressant ut med USB grejjen, verkar ju bara vara en hundring dyrare än Lucifeers alternativ. Har du ngn länk på en bild/information om den? Vart köpte du din? (Om du nu får nämna det).. vilket märke, och vad kallas produkten för?

Alltid bra med alternativ, så jag är väldigt tacksam för era svar!!

Dock så måste jag veta svaret på "main" frågan, ifall det är några problem att köra HDL på mitt ps2? Det verkar ju kunna gå att köra över spelen på hdd:n o slippa använda skivor, superb! (thank god, säger nog min ps2:as laser )

uppskattar vidare hjälp!

Mvh
    /Andreas

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Varför dra ut kabeln medans disken arbetar, det är ju inte det som är meningen. Dessutom så blir inte minnet i en digitalkamera korrupt om du skickar bilder ifrån den, det är om du skriver till minneskortet det kan bli det.
    De externa USB-lådorna är gjorda för att kunna hotswappas, de har en av & på knapp för den externa strömförsörjningen så det är precis lika ofarligt som att stänga av datorn. Fördelen med dem är att det är betydligt smidigare än ett HD-rack, de tar ingen extra IDE-plats och man kan ha dem till back-up diskar. Speciellt dyra är de inte heller, betalade 370kr för min och det var ett suveränt inköp tycker jag.
    Det är inte ofarligt att stänga av en dator under körning på on/off/reset-switchen, ska man göra det säkert skall man säga åt operativsystemet att stänga ner datorn annars kan man skada körande filer. Så såvida usb-lådan har ett inbyggt operativsystem som hanterar nerstängningen när man trycker på switchen kan den skadas

Fast usb-kabinett för 3.5-diskar ser frestande ut, hittade en på datorbutiken för strax under 500.
    http://www.datorbutiken.com/se/defau...rtId=MAP-H31U2
    Fast tycker att hade det funnits fler program för hotswap med IDE hade det varit lika smidigt om man bara hade i tankarna att använda det för eget bruk

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Jag menar inte att det är ofaligt att stänga av en dator på knappen under körning utan att av/påslaget av strömförsörjningen för disken under vila är samma som att stänga av datorn via typ operativet. Det sitter elektronik i lådan som haterar stömförsörjningen och dataöverföringen så det är ingen fara. Man drar först ut USBn, inte under drift förstås, och sedan slår man av på brytaren så stängs disken av. Det är ingen fara annars så skulle inte hårddiskillverkarna göra externa HD-lådor med inbyggda diskar.

Jag kan tipsa dig om denna låda på Itbutikken.se som jag tycker är snyggare och billigare än den på DB, har den själv och den funkar mkt bra:
    https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/v...p?varenr=57353

Ett annat alternativ som jag kört förut, innan jag skaffade SATA-diskar, är att koppla HD-racket till SATA-kontrollern med en SATA->IDE adapter och eftersom SATA stödjer Hotswap så funkade det kanon att byta disk under drift.
    Last edited by danne.sk; 2004-08-04 at 02:26.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Man får tacka för länkarna!
    Danne.sk hur mkt blev det totalt för din del med frakt och allt i SEK?
    Vilken HDD kör ni på? Är det den Maxtor disken som rekommenderas som ni kör med?

Har WinHiip, HDLDUMB/DUMP funkat bra för er? Dvs. ni använder aldrig skivor längre utan dockar bara hddn o sänder över spelen?

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    USB-lådan, en Maxtor 120gb med 8mb cache (får 3års garanti med 8mb) och frakt blir ca1350kr från dem. Andra diskar funkar också bl.a. Hitachi och de Seagate jag provat med det är väl säkrast kanske att köra på Maxtor.

Jag kör spelen på DVD också eftersom det alltid går att läsa in dem till ISO-filer igen och mediat är ju inte speciellt dyrt. WinHIIP har väl funkat bäst för mig men ibland så vill inte PS2an hitta disken om man kör in flera spel på en gång. Då får jag radera det senaste och testa, annars ta bort näste senatse o.s.v. Till slut så hittar PS2an den igen och då är det bara att fortsätta som vanligt. Ibland så får jag lite mkt fragmenterat utrymme mellan spelpartitionerna och då får man försöka lägga in lite olika stora ISO-filer för att försöka få programmet att fylla upp detta.

Men det funkar bra ändå eftersom det är betydligt smidigare & snabbare än att använda PS2an.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    USB-lådan, en Maxtor 120gb med 8mb cache (får 3års garanti med 8mb) och frakt blir ca1350kr från dem.
    Vilken butik kollar du på? Nyfiken på flera ställen där man kan skaffa usb-lådor

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Itbutikken som jag länkade till förut.

Det priset blir i danska kr om man länkar, man får gå till första sidan och välja svenska så blir det riktigt.
    Last edited by danne.sk; 2004-08-04 at 15:45.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Itbutikken som jag länkade till förut.

Det priset blir i danska kr om man länkar, man får gå till första sidan och välja svenska så blir det riktigt.
    Ah hade helt missat det inlägget.

Jag menar inte att det är ofaligt att stänga av en dator på knappen under körning utan att av/påslaget av strömförsörjningen för disken under vila är samma som att stänga av datorn via typ operativet. Det sitter elektronik i lådan som haterar stömförsörjningen och dataöverföringen så det är ingen fara. Man drar först ut USBn, inte under drift förstås, och sedan slår man av på brytaren så stängs disken av. Det är ingen fara annars så skulle inte hårddiskillverkarna göra externa HD-lådor med inbyggda diskar.
    Finns dock några som inte tänker sig för och "råkar" switcha strömbrytaren medans filer överförs eller drar ur usb-kabeln. Inte alla dock men

edit:
    Du hade en hemma väl? Hur snabb överförning får du ut genom lådan, lika snabbt som ett vanligt ide-interface?
    Last edited by Lucifeer; 2004-08-04 at 15:51.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Grymt danne!
    Två slutliga frågor - vilken maxtor hdd ska man välja? (verkar finnas en uppsjö på 120 gig, och jag kan inte säga att jag är ngn expert på området). Vad jag vet så är det väl IDE hårddisk man ska ha, men vilken *EXAKT* kör du på? Är ju lite orolig till att köpa fel disk, har läst att det är ajaj med kompatibiliteten med vissa, därav min specifika utfrågning

Och min slutliga fråga - är mitt ps2 v3 med messiah 1 OK för HDL? Det ska väl inte vara några problem att köra HDL på den, trots att det är tidiga versioner på både maskinen i sig och på chippet?

Mvh
    /Andreas

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    om inte jag helt fel så måste man väl ha en extern strömkälla till hd om man kör via usb för usbn ger väl inte ut så mycket som hdn vill ha...
    är det inte bättre att köra med ide kasett då? +att hastigheten blir väl högre mellan 2diskar än från usb?

kanske har fel men det är vad jag fått för mig...

Registrerade
    Mar 2003
    Respekt
    22
    hdloader fungerar utan chip så jag tror inte det ska vara några problem...

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Lucifeer
    Finns dock några som inte tänker sig för och "råkar" switcha strömbrytaren medans filer överförs eller drar ur usb-kabeln. Inte alla dock men
    Jo, det har du alldeles rätt i, sådana finns det gott om men förhoppningsvis inte vi här.

Citat Original inlägg av Lucifeer
    Du hade en hemma väl? Hur snabb överförning får du ut genom lådan, lika snabbt som ett vanligt ide-interface?
    Jo jag har en. Ligger på ca 12-16mb/sek från den disken jag har ISO-filerna på idag. Jag köpte först USB-lådan på Clas Ohlson för att prova om det funkade. Den var dyrare, 595kr, men med den kom jag upp i ca 20-22mb/sek men då hade jag ISO-filerna på min ena SATA-disk, antagligen därför den var snavvare än min nuvarande. När jag körde med disken i HD-racket så låg jag som mest på 37mb/sek men för det mesta på ca 20-30mb/sek.

Dreasdea:Jag rekommenderar dig att köpa Maxtor DiamondMax Plus 9 med 8mb cache eftersom du får 3 års garanti med den disken från Maxtor, endast 1år med 2mb cachen.
    Tvivlar på att det skulle bli något problem med HDL på din PS2 v3 med Messiah 1 chippet.

ClayMan:Givetvis får du med den externa strömkällan med USB-lådorna som är anpassade för 3.5" & 5.25" enheter, det är ju bara lådorna anpassade för 2.5" Laptop diskar som de inte brukar följa med.

Fördelen med dessa USB-lådor är ju att de är så behändiga att ta med och koppla in i många andra datorer i t.ex. back-up syfte. Har du ett HD-rack så är den ju bunden till just din dator.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Jag tackar och bockar!
    Då blir det till ett litet inköp inom de närmsta dagarna. Sicken tajmning med återbäringen

Tack alla som tagit sig tid till att svara, och tack speciellt till danne för den slutgiltiga lösningen!

Mvh
    /Andreas

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Hej igen!
    Snabb fråga lucifeer: vilken disc är den rätta?
    Maxtor DiamondMax Plus 9, Hårddisk, 120 GB, inbyggd, 3.5", SATA-150, 7 pin seriell ATA, 7200 rpm, buffert: 8 MB

Eller
    Maxtor DiamondMax Plus 9, Hårddisk, 120 GB, inbyggd, 3.5", ATA-133, 40 pin IDC, 7200 rpm, buffert: 8 MB

No idea. Den första kostar 810:- den sistnämnda kostar 841:- på itbutiken.

Tacksam för hjälp!
    mvh
    /Andreas

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Den sistnämnda disken eftersom den första är en Serial-ATA disk, den som du skall ha är en vanlig IDE disk, alltså ATA-133.

Registrerade
    Nov 2002
    Respekt
    0
    Jag kan tipsa dig om denna låda på Itbutikken.se som jag tycker är snyggare och billigare än den på DB, har den själv och den funkar mkt bra:
    vill bara till lägga att denna grej är helt underbar fick tippset för ca en vecka sedan av danne.sk köpte den direkt.. fick ge sammanlagt 523kr men frakt + snabb leverans
    Rekomenderar den starkt...

Tack danne.sk

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Varsågod.

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-04-04, 01:53
  2. PSX och multi-x problem
    By TB_NoRatZ in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Senaste inlägg: 2003-04-13, 18:42
  3. 1.1 Grundläggande info om Evolution-X och modifikation av XBOX
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:05
  4. Messiah och v4?
    By Wanner in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2002-01-21, 17:16