Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Vad ska jag välja?

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0

Question Vad ska jag välja?

Hej Har lite funderingar att köpa ett Multi-X Chip och löda in i mitt PS2. Tänkte ge mig på det själv, har lite lödvana och har tillgång till bra utrustning. Men nu är ju frågan vilket jag ska ha? Finns ju några modeller som sagt.Några önskemål har man väl==> Ska vara lätt att få igång säkerhetskopierade spel, ska klara av spel som har fler än en skiva, ska vara lätt att använda, spelen ska kunna kopieras ner på vanlig cd-r, finns möjligheter att spela NES & SNES spel? tycker mig ha läst det. Ska klara av både PS1 & PS2 säkerhetskopierade spel. Om fler chip blir rekomenderat så kan betydelsen vara hur enkelt det är att löda in i maskinen.

Så vad ska jag välja?

Mvh Kent

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    spelen ska kunna kopieras ner på vanlig cd-r,
    Umm vill du ha ett chip som rippar ner dvd-skivor till vanliga cd-r? lycka till

Sedan finns info om chipen på psxcares hemsida:
    Matrix Infinity - Nyaste chippet på marknaden. Bra kvalitet. Samma funktioner som DMS3 men med färre lödanslutningar. Nyhet: Automatisk detektering så man slipper trycka på olika knappar vid uppstart av PS1-spel, PS2-spel eller DVD-filmer.

DMS3 - Bra kvalitet, seriös tillverkare som vid behov släpper uppdateringar till chippet som man kan ladda ner från deras hemsida. Kan starta brända backup spel, importerade spel, dvd-filmer från alla regioner samt även lagra/ladda program som divx/mp3-spelare från ett vanligt PS2 minneskort

Ripper 2 Gold - Något lägre kvalitet på komponenterna, men i övrigt samma funktioner som DMS3. Enklare att montera pga färre anslutningar. Tillverkaren har aldrig släppt någon uppdatering till chippet, så det är inte lika framtidssäkert som ett DMS3. Men chippet fungerar bra och är prisvärt.

Messiah 2 PRO - En klassiker, mycket bra kvalitet på själva chippet. Dock inte så modernt längre då det inte erbjuder regionsfri dvd.

Matrix MXL CLONE - Vårt budgetchip. Samma funktioner som Messiah 2 PRO men lättare att montera pga färre lödanslutningar. Detta chip är ett av de bättre lågprischippen, helt klart att föredra före "Magic", "Bootchip", "Mars", "Apple" osv.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Nu är ju inte jag någon expert på hur det funkar så ta det lugnt. Vill ju veta hur det funkar.

Det går altså inte att göra en orginalspelskopia och spara den på datorn för att sen bränna på en cd-r. Det får altså inte plats eller vadå?
    Men måste altså ha en dvd brännare och bränna på dvd skivor som har betydligt mer utrymme?

Mvh Kent

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Varför tror du originalspelen ligger på DVD-skivor då? Hade de fått plats på en CD skulle de levererats på en CD. Om du skall säkerhetskopiera ett DVD-spel så måste du givetvis ha en DVD-brännare.

Spelar ingen roll vilken av de nyare chippen du väljer, de klarar alla dina krav och kom ihåg att det inte är chippet som läser skivorna. Har du en dålig laser i en PS2a, som har svårt att läsa brända DVD-skivor, så spelar det ingen roll vilket chip du väljer .
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kent_82
    Nu är ju inte jag någon expert på hur det funkar så ta det lugnt. Vill ju veta hur det funkar.

Det går altså inte att göra en orginalspelskopia och spara den på datorn för att sen bränna på en cd-r. Det får altså inte plats eller vadå?
    Men måste altså ha en dvd brännare och bränna på dvd skivor som har betydligt mer utrymme?

Mvh Kent
    cd-r ligger på ca 700-800mb medans en dvd-r ligger på 4.7gb. Flesta ps2-spel utnyttjar iaf över 1-2gb av sina skivor så att få in det på en cd-r är nog uteslutet, finns dock rippar ute på nätet där dom tagit bort lite här och där så att det får plats på en vanlig cd-r. Ibland tar dom tex bort alla filmsekvenserna vilket förstör halva spelet så jag skulle inte testa mig på sådant.

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Okey.... visste inte att PS2 spel ligger på dvd skivor. Nu fick jag lära mig något nytt. Tackar!

Kollade i listan som Lucifeer klistrade in och det verkar som det står imellan:

Kod:
    Matrix Infinity - Nyaste chippet på marknaden. Bra kvalitet. Samma funktioner som DMS3 men med färre lödanslutningar. Nyhet: Automatisk detektering så man slipper trycka på olika knappar vid uppstart av PS1-spel, PS2-spel eller DVD-filmer.

DMS3 - Bra kvalitet, seriös tillverkare som vid behov släpper uppdateringar till chippet som man kan ladda ner från deras hemsida. Kan starta brända backup spel, importerade spel, dvd-filmer från alla regioner samt även lagra/ladda program som divx/mp3-spelare från ett vanligt PS2 minneskort

Ripper 2 Gold - Något lägre kvalitet på komponenterna, men i övrigt samma funktioner som DMS3. Enklare att montera pga färre anslutningar. Tillverkaren har aldrig släppt någon uppdatering till chippet, så det är inte lika framtidssäkert som ett DMS3. Men chippet fungerar bra och är prisvärt.
    Men vilket ska jag välja av dessa? Matrix är ju det senaste som känner av vad jag matar PS2'an med. Men funkar det stabilt och bra? Finns emulator funktioner på det? Spela spel med flera skivor?

Och SMS3 verkar ju ha hängt med ett tag och många verkar använda det så massor med support verkar ju finnas. De släpper uppdateringar. Men klarar de emulator funktioner? Spela spel med flera skivor?

Och till sist Ripper 2 Gold som verkar vara en underdog. Billig och med dåligt med släppta uppdateringar. Klarar de alla funktioner jag önskar?

Mvh Kent

Registrerade
    Mar 2002
    Respekt
    24
    Det är nästan samma funktion på alla chippen. Om de klarar emulator har inget med chippet att göra om du lägger det på en CD och samtliga chip kan också boota aplikationer typ emulatorer m.m. från minneskorten
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

Registrerade
    Nov 2002
    Respekt
    23

Wink

[QUOTE=danne.sk]Varför tror du originalspelen ligger på DVD-skivor då? Hade de fått plats på en CD skulle de levererats på en CD.

Det finns spel som får plats på cd fast dom gör dom på dvd bara för att dom inte vill att folk ska bränna dom.
    Ett sånt spel är capcom vs snk 2.

Om du skall säkerhetskopiera ett DVD-spel så måste du givetvis ha en DVD-brännare.

Nej det går att rippa dom så det går att bränna på cd-r.
    Dock måste man läsa spelet i sin dvd spelare i datorn

Rippkit hittar man på
    http://www.megagames.com/ps2/ps2_guides_rip.shtml

Liknande diskussioner

1. Vad ska jag göra med min box?
    By carpen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 00:51
  2. Hjäälp! slängde allt på c: vad ska jag göra? ngn Hansi?
    By Jon77 in forum Evolution-X Dashboard
    Senaste inlägg: 2003-06-13, 16:00
  3. vilken mod chip ska jag välja?
    By NdaKo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-02-14, 16:54
  4. Vad ska jag köpa ny här?
    By kekke in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2002-12-25, 14:23
  5. Vad ska jag köpa ny här?
    By kekke in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2002-12-25, 12:36

Bookmarks