Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Kan man spela on-line om...

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    21

    Kan man spela on-line om...

    Hej

    Har länge undrat om man kan spela on-line om Ps2:t är chippat med messaiha.
    Och undrar samtidigt vilket/vilka format spelen ska vara på om man sätter in en hdd går bin/cue Bra Pga. har en del såna spel

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av axbard
    Har länge undrat om man kan spela on-line om Ps2:t är chippat med messaiha.


    Ja, bra fråga. Detta har jag oxå undrat. Jag har ett Ripper-chip samt HD-loader.
    Jag har fattat det som att det inte går att köra online med HD-loader, eller med nerladdade kopior på PS2-spel (för då blir ens PS2'a bannad), men frågan är:
    Går det att köra orginal-spel online på chipade PS2'or? Om inte, kan man "disabla" chipet på någotsätt?
    Jag vågar inte gå ut online förtillfället.

    Om detta finns med i en annan tråd, så är jag tacksam om någon kunde klistra in länken...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Man måste stänga av chippet. Hur det går till är olika för olika chip, och står förmodligen i respektive chips avdelning i forumet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Ripper2
    Hittade detta. Någon som testat? Vill ju gärna vara säker innan man vandrar ut i online-världen.

    stand-by mode :
    3 clic on reset button or keep press more 3 seconds on the reset button (u can use that way too for boot DVD movie, but only Zone 2).


    CHIP disable
    Power off to standby
    press reset and keep it for 2-3 seconds (keep it additional 1 second after blue eject led)

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Jag har en 60 gigare i datorn kan jag sätta in den i ps2 och slippa formatera den?

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av ToDirty
    Ripper2
    Hittade detta. Någon som testat? Vill ju gärna vara säker innan man vandrar ut i online-världen.

    stand-by mode :
    3 clic on reset button or keep press more 3 seconds on the reset button (u can use that way too for boot DVD movie, but only Zone 2).


    CHIP disable
    Power off to standby
    press reset and keep it for 2-3 seconds (keep it additional 1 second after blue eject led)
    Jag kör online med min Ripper 2 chippade PS2a utan problem på både backuper och original. Jag stänger av mitt chip när jag kör originalspel online genom att starta PS2an från avstängt läge med att trycka in Resetknappen ca 3-4 sek, det är bara när man kör originalspel som man behöver stänga av chippet.
    När man kör backuper online så kan man ju givetvis inte stänga av chippet, och behöver inte heller, men du måste bränna en backup som du har patchat med ett korrekt DNAS Disc ID som du får från originalspelet, även olika Disc IDs för NTSC & PAL också, annars så kommer du aldrig ut med dem online.

    axbard: Givetvis så måste du formattera disken till HD Loaders filsystem om du skall köra den i PS2an med HDL.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    ok tackar då väntar jag nog med att testa tills jag har köpt en hdd på typ 80

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av danne.sk
    När man kör backuper online så kan man ju givetvis inte stänga av chippet, och behöver inte heller, men du måste bränna en backup som du har patchat med ett korrekt DNAS Disc ID som du får från originalspelet, även olika Disc IDs för NTSC & PAL också, annars så kommer du aldrig ut med dem online.
    Ang att stänga av chipet så har jag fått det att funka, precis som du sa.

    Däremot så rekommenderar jag inte att köra backuper på nätet. Enligt andra så blir både din PS2'a och ditt nätverkskort bannade hos $ony. Inte bra.

    Det funkar såklart att köra backups om du har orginalet, och fixar DNAS'en från ditt orginal, men om du har laddat ner det, så räcker det att två kör med samma nummer online, för att båda ska bli bannade.

    (Är detta sant, eller bara terror-propaganda från $ony?)

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Som jag sa om man använder DNAS Disc ID som man får från sitt originalspelen så är det absolut ingen fara att spela online, men om man laddar ner spelet från nätet så är det ingen backup längre utan en piratkopia.
    Det räcker inte heller med att det bara är 2st som är ute samtidigt med samma nummer för banning utan det krävs betydligt flera, tror inte Sony har tid att engagera sig om det inte är mera utspritt än så. De spärrar tydligen däremot online möjligheten med de disk ids som läggs ut på nätet som de vet om.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av danne.sk
    Det räcker inte heller med att det bara är 2st som är ute samtidigt med samma nummer för banning utan det krävs betydligt flera

    Hm, hade varit bra att veta säkert
    Det hade ju varit bra om man kunde köpa ett spel och dela det med en kompis, så att båda kunde köra online. Känns inte som att jag vill testa, dock.

    Hur många spel stöds egentligen på deras Online site? Jag gick ut och registrerade mig, och det verkade som om det bara fanns ett fåtal spel...
    (väntar nu på min PIN-kod)

    En till fråga: Kan jag köra mitt USB-TB samt mus från datorn i PS2'an?
    Funkar trådlösa oxå isåfall, typ Logitech?

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    De spel man laddar ner har ju inget Disc ID inlagt så man kan inte spela dem online ändå om de har DNAS. Att spela 2st med samma Disc ID är inga problem, iaf inte för mig.

    Varför kolla vilka spel som stödjs på deras site? Alla spel som har online stöd funkar online, spelar ingen roll vilka spel som är listade eller ej på siten. De spel som har DNAS framgår det på framsidan av spelet, då måste man patcha med Disc ID.

    Pinkoden kan man få vänta länge på, jag har väntat i typ 2månader och inte fått min än, men det funkar ju ändå.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    snabb fråga: Använder Resident Evil: Outbreak DNA?

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Ok. Har inte kört något spel online ännu. Trodde man var tvungen att köra det genom Game-Station.

    Har någon en länk till en site som listar vilka spel som kör med DNAS och vilka som man utan risk kan köra online?

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Typ onlinespelen som släppts de senaste 6mån har DNAS. Det framgår ju på framsidan på alla onlinespel om de har DNAS, en liten logga med den liggande 8an.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2003
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Man måste stänga av chippet. Hur det går till är olika för olika chip, och står förmodligen i respektive chips avdelning i forumet.
    Går det att stänga av ett gammalt stenålderschip som NEO 2.2?

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Tror inte det men om du vill spela online med ett originalspel där chippet behöver stängas av kan man göra en backup av det och patcha ISO-filen med det Disc ID som man har på originalspelet, så behövs det inte stängas av.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    ? jaha ?

    Du menar alltså att om man kör orginal-spel, så måste man stänga av chipet när man kör vissa spel online, men inte om man gör en backup? Det låter ju helt sjukt... Det kan ju inte stämma. Varför isåfall?

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Att man inte kan spela med chippet aktiverat med ett originalspel har ju varit känt länge, varför det är så är jag inte hundra på men jag tror det har något med att spelet eller nått annat känner av om det är ett chip aktiverat när man är online med originalspel men om man kör en backup så gör det inte det. Gör man en backup så spelar det ingen roll om man inte kan stänga av chippet.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Helt Crasy.

    (Jag har bara känt till det i ca 10 timmar...)

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Nån som har en lista på spel som inte använder DNAS?
    (Jag vet att alla spel som tillverkats <2003 går bra att köra online)

    Jag har surfat runt på en del forum, och sökt på Google, men inte hittat något. (förutom att man kan patcha sin DNAS-kod, info finns på PS2NFO.COM)


    Ett till problem:
    Det verkar som att det inte går att köra spel Online om ditt chip är aktiverat (eftersom Sony kollar efter även detta, även om Danne.sk inte håller med).
    Är då det ända sättet att få en icke-DNAS-backup att köra Online genom att starta spelet med "independent"-minneskort-PSX-skiva tricket? (om man inte vill lägga pengar på Swap-Magic o dyl.)

    Nån mer än Danne.sk som kört backupspel (prior 2003 antar jag...) online och fått dem att fungera?

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jag förstår inte vad du får all information ifrån? Den stämmer ju iaf inte med det jag läser på de forumena jag besöker så jag kan ju inte hålla med om det du skriver eftersom jag kör mina patchade DNAS backuper online. Nu för tiden så kör jag mitt NFS Underground, och det är DNAS patchat, utan problem. Det finns ju tom info om detta här på forumet om du inte sett det:
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=13569

    1. Om du har ett originalspel så måste du stänga av chippet om du vill köra online eftersom chippet kommer att synas. Stänger du av chippet så kommer du kunna spela online utan problem med originalspelen.
    2. Har du en backup så måste du patcha det med ett Disc ID om det har DNAS för att kunna komma online och chippet kommer inte att synas med backupen. Du kan ju INTE stänga av chippet annars så kommer du ju inte ens att kunna boot spelet överhuvudtaget.

    Det framgår ju på ps2nfo.com hur du patchar din back-up med Disc ID på en DNAS spel för att kunna köra online, tror du de skriver den guiden om det inte funkar. Varför skall man kunna patcha sin backup om det inte skulle vara möjligt att spela det??

    Det framgår ju överallt på olika PS2forum om användare som kör online med backuper, oavsett om spelet har DNAS eller ej.

    Om spelet använder DNAS så brukar den ha den liggande 8 på framsidan på spelet och det står "with network play" eller liknande.
    I denna tråd så kan du se folk som postat Disc ID nr på olika spel så där kan du se vilka som untnyttjar DNAS:
    http://forums.psxforum.com/viewtopic.php?t=19549

    Edit: ToDirty, jag hittade en lista på DNAS spel men det är NTSC-versioner men jag antar att det är samma med PAL versionerna.
    http://www.ps2newz.net/forums/showthread.php?t=20533
    Last edited by danne.sk; 2004-08-11 at 20:26.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Okidoki

    Jag tror problemet ligger i okunskap, som i stor del beror på att folk inte gärna vill testa att koppla upp sig, om det innebär en risk att få sin maskin bannad.
    Det jag skrev läste jag mig till på två olika forum, bl.a www.cdrom-guide.com, som verkar mycket likt PSXCARE.

    Letade lite efter den tråd som jag läste i, men hittade den inte. Du vet hur det är när man fiskar efter info, jag hade uppe 20 sidor samtigt och klickade runt och läste.

    Kan det hända att det inte gäller samma regler här i Sverige som i USA?
    Hursomhelst så tror jag dig, du verkar duktig och påläst. Jag vill ju bara vara säker, inte kul att få sin maskin bannad (även om det fanns ett sätt att ändra maskinens nr, läste jag nånstans)

    Tack för länkarna och all hjälp!

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Det är bara kul att hjälpa till, ToDirty.
    Jag tror inte du behöver oroa dig för att din PS2a blir bannad eftersom det nog måste vara en väldigt massa som spelar samtidigt för att Sony skall börja banna PS2or. De som de gör, vad jag hört, är att de bannar konsoller som använder sig av Sony kända "pirat" Disc IDs som postas på forum och liknande. Lånar du t.ex. grannens online spel och backupar det och ni kör samtidigt så händer det ingenting.

    På PSXforum.com så lägger de ju tom ut olika Disc IDs som folk använder sig av och de har inte ens blivit bannade, iaf vad jag läst.

    Hittade en tråd här som du kan skumma igenom där de diskuterar Disc IDs på spel:
    http://forums.psxforum.com/viewtopic.php?t=20588
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21

    Question



    Ok, ett annat exempel, bara för att klargöra lite:
    (sorry alltså, men det finns så mycket olika info)

    Om jag ska köra "Destruction Derby: Arenas", som är släppt 2004 och har DNAS, så är det kanske ingen bra idé att ladda ner det, för att sedan patcha det med ett DNAS ID som finns på webben... Man kan ju ha otur.

    Fråga 1:
    Är det kanske bäst att hyra spelet (om man inte kan skaffa ett ID från en kompis), och använda den DNAS-ID'n?

    Fråga 2:
    Är det 100% ofarligt att köra spel som inte har DNAS (alla innan 2003?) online?

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Det är inget problem att ladda ner en ISO från nätet och sedan patcha med ett Disc ID som INTE är tagit från nätet (för riskabelt) huvudsaken är att det är en PAL release om du har ett Disc ID från ett PAL-spel.

    1. Det går bra att backupa ett hyrt/lånat spel och patcha kopian med Disc IDt från originalet.

    2. Det skall vara helt riskfritt att köra en icke-DNAS backup online.

    Man vet ju inte om Sony kommer att komma på något i framtiden som hindrar detta men idag är det inget problem och det är ju ett stort antal användare som kör backuper dagligen online utan problem, men vem vet iframtiden. Skulle detta ändras så kommer det säkerligen visa sig på PS2forumena omgående.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    Tack tack! Trevligt med svar så snabbt.

    Ha det bra i värmen!

Liknande diskussioner

  1. Kan man spela orginal PS2 spel via PC
    By mrosen in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-27, 12:18
  2. strm filer - kan man spela dessa?
    By fArGo_sWe in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-04-11, 01:45
  3. Man behöver inge Multi-X chip för att spela backupspel, bara en boot skiva
    By roine_johnsson in forum Dreamcast produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-11, 12:43
  4. Kan man lägga in xbc lr xlink på xboxen?
    By SiMSki^ in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-24, 19:14
  5. Kan man använda multi-x till att tanka?
    By ama in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-29, 15:46

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •