Ett tips för de med äldre xbox (före 1,5 (?)): Jag monterade mitt xenium ice med den lödfria adaptern - det fungerade för det mesta men ibland ville det inte starta...... Det jag gjort är att jag monterat den stiftlist som följer med chipet - denna sätts lätt på plats och även med mycket dålig lödvana och dålig kolv kan man då värma spetsarna på undersidan av kortet och föra på lite tenn. Genom att värma endast spetsen som sticker ut på undersidan kommer lödtennet att flyta ut fint i hållet runt. Detta blir en i mitt tycke helt fullgod lödning. Vad gäller D0:an är det MYCKET svårare att löda för en amatör, så jag tog den lödfria adaptern och försiktigt klippte bort de överflödiga pogopinnarna som satt i vägen, detta så att jag kunde använda denna till D0:an (problemet med den lödfria adaptern är att pogopinnarna glappar pga snedbrytningar - D0:an tycks ha god anslutning). Adaptern skruvas fast i chassit med en metallspröt som passar perfekt i Do:ans hål, sprötet går över i en sladd som slutar i ett stift. Stiftet monteras enkelt i stiftlisten som redan löts på plats.
Slutsats: Med den lödfria adaptern kan även någon utan nämnvärd lödvana löda fast chippet. Ska man ändå köpa nytt kanse det är lika bra att få det lött av proffs men det kan vara ett alternativ för de som har ett glappande chipp.
Bookmarks