Sida 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Visar resultat 61 till 90 av 147

Diskussion: Överföra HD-spel via nätverk till PS2

  1. #61
    Registrerade
    Aug 2002
    Från
    Västerbotten
    Inlägg
    63
    Respekt
    22
    Varför kan jag inte föra över en iso. som är större än 2bg från datorn till ps2:an. När den laddat 2gb, så stannar den.

    Kör med FapLink 0.87.1

  2. #62
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Jag har samma problem. Är det fler som har det eller när det någon som får detta att funka?

  3. #63
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Hade samma problem med faplink. Kör hdldump istället, har också nätverksstöd och fungerar felfritt.

  4. #64
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    51
    Respekt
    21
    hur tar man reda på PS2:ans ip nummer då ?
    Hare Bra!

    //aha

  5. #65
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    PS2ans ip-nummer bestämmer du du själv i Ps2Link.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  6. #66
    Registrerade
    Feb 2002
    Från
    sweden
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag har fixat hdl_dumb-0.7.3 GUI versionen... i guiden för den står det om hur man bootar server sidan (dvs på PS2an) såhär:

    load HDLD_SVR.ELF on the Playstation 2 console;
    NOTE: There are far too many ways to do this, so, please, use Google to locate the most convinient one. IP address is configured via mc0:SYS-CONF/IPCONFIG.DAT and the proper format is "ip_address networking_mask gateway_ip" (w/o quotes). The default configuration is "192.168.0.10 255.255.255.0 192.168.0.1".

    Jag har sökt i timmar och lärt mig väldigt mycket på vägen, men desto mer frågor har dykt upp... HUR ska jag starta hdld_svr.elf ENKLAST från CDROM så att jag kommer åt det via hdldump? skulle vara kul om någon hade färdig iso fil...

  7. #67
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    jag fattar inte hur får jag faplink till min ps2 ska jag bränna fap-srv.elf ensam på en skiva eller?

  8. #68
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hej!

    är det någon smart person som kan fixa en iso fil med hdl_dumb-0.7.3 på. Har bara en elf fil, försökte göra en iso med cdgenPS2 3.0 men det funkade inte. Hjälp mig!!

  9. #69
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Egentligen är det väldigt enkelt. Använd er av en fungerande PS2 CD/DVD. Kopiera från denna skiva system.cnf (ser ut som en shortcut), editera i notepad raden i denna fil som ser ut ungefär såhär: BOOT2 = cdrom0:\XXXX.ELF;1
    så att den machar er ELF-fil.
    Dra sedan in filen System.cnf, ELF-filen och släng in en tredje fil (t ex en mp3-fil) som är några Meg stor och kalla den för ex. DUMMY.DAT, i CDGENPS2.
    Bränn med favoritprogrammet.

  10. #70
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag har kört HDLoader en tid, installerar via CD/DVD, och det fungerar perfekt. Nu är det dags att göra det via nätverket. Efter att ha läst runt i trådarna så har jag bestämt mig för att använda hdl_dumb-0.7.3. Men jag har problem med att starta rätt på PS2-sidan. Jag har skapat en CD med system.cnf (editerad mot rätt elf, hdld_svr.elf samt en dummy.dat. Alla filerna ligger i roten på skivan. Den bootar och visar Playstation loggan men sen går den till "minneskortet". Vad har jag gjort fel tro?

    Tack på förhand

  11. #71
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Jag har samma problem, Man får se PS2 loggan, sedan svart skärm å man hör när Hdd jobba. Sedan kommer man till "browser".

  12. #72
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Måste man ha ps2link för att kunna använda hdldumb eller faplink? Fattar inte riktigt hur man installerar heller. Kan nån förklara detaljerat exakt hur man gör? Har bara hd loader inne nu. Tack

  13. #73
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av ktd
    Jag testade just FAPLink och det funkade ju bra... trots nån bug i 0.85 som tydligen skulle göra så att det inte funkade. 0.86 ska väl komma imorgon...

    Men vet du, slicstik, varför farten är rätt usel? Snitt på runt 600...
    Du skulle inte kunna förklara för mig exakt hur du gjorde när du fick det att funka? Jag får det nämligen inte att funka alls. Får ingen kontakt med PS2an från PCn. Det blir bara "Error Connection" hela tiden när jag försöker ansluta med FAPlink klienten.

    Versionen jag provar med är FAPlink 0.87, vilket är den nyaste vad jag förstått?
    Jag har provat version 0.86 också, men får samma fel. FAPlink 0.85 följer det ju med massa irx-filer som man måste använda sig av på nåt sätt tillsammans med PS2link och hålla på och joxa, så det har jag inte orkat prova. Mycket lättare med v0.86 eller v0.87 där man bara ska kunna boota från CD och köra.

    Men saken är den att jag har precis samma problem med ExecFTPs också. Även där har jag testat lite olika versioner, varav den senaste jag testat är v0.68. Jag får helt enkelt ingen kontakt med PS2an från min FTP-klient.
    När jag provar att köra "Ping 192.168.0.10" på PCn i DOS-prompten så får jag bara massa timeouts till svar och 0 mottagna paket tillbaka.

    Jag har v10 av PS2, kör WinXP på PC, jag har BBB via telejacket och blir tilldelad IP-adresser och DNS och allt sånt där automatiskt av BBB.
    Bredbandsmodemet har flera utgångar, så jag har kopplat PS2an till ett ledigt uttag där, precis som jag har gjort med två andra datorer. Datorerna får kontakt med varann, så det är inget problem med det lokala nätverket. PS2an kan även kontakta Central Station utan problem, så det borde inte vara något fel på inkopplingen. Varför funkar bara nätverksadaptern med Central Station och inte med något av elf-applikationerna? Hade ju varit guld att kunna föra över spel till HDD genom nätverket...
    Har du nån idé?

  14. #74
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Hmm rätta mig om jag har fel men PS2 har ingen DHCP Client än va?

    Så att du kopplar in dig mot B2 modemt så går väl iaf ps2an upp med 192.168.0.10 och din pc har väl nått 83.xxx.xxx.xx eller så (whatever) iaf så kan du juh inte pinga 192.168.0.10 om du inte själv har en route mot det nätet, vilket du inte får via B2.

    Bäst vore om du införskaffade en liten switch/router av nått slag, finns juh ett gäng olika billiga desktop switchar/routers som har 4-8 portar.

    En sån hemma router brandvägg switch sak borde vara bäst, då kopplar du den mot BBB modemet och får sedan ett eget litet nät hemma med 192.168.0.0/24 som du kan leka med.

    På detta viset utesluter du eventuella filter som B2 har i sina adsl modem.
    + att switchen/routern jobbar istället för modemet när det gäller lokal trafik.

    Så skulle jag göra iaf, jag har faplink 0.87.1/HD Dump 0.7.3 och dessa fungerar.
    Men som sagt kolla med att sätta ip på din pc först å pinga sen. (inte genom B2 modemet)

  15. #75
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Tackar för svaret
    Jag lyckades dock lösa problemet ändå (delvis iaf), men har inte kunnat skriva och lägga till den infon förrän nu pga att mitt bredband varit nere i nästan två dygn.

    Problemet var helt enkelt att jag inte hade konfigurerat PCns TCP/IP att köras under ett lokalt nätverk, därför fick det ingen kontakt med PS2an varken med FAPlink eller ExecFTPS.
    En kompis tipsade om att 192.168.x.xx är en serie som man bara kör i lokalt nätverk och att man måste konfigurera PCn för det. Så det var bara att gå in på nätverksinställningarna och TCP/IP och ändra så att jag inte blir tilldelad en IP, utan väljer en själv. Sedan gav jag datorn en IP som var annorlunda än PS2ans, t.ex 192.168.0.12. Sedan var det bara att fylla i 255.255.255.0 som nätmask och så funkade det
    Synd bara att jag inte kan internetta samtidigt då...

    ExecFTPS funkade ju finfint, men FAPlink har jag fortfarande problem med även fast jag nu har fått nätverkat att funka mellan PC och PS2.
    Till att börja med så blir det hela tiden "Version Check Failed" när jag klickar på "Connect" i FAPlink-klienten. Det kanske funkar var 20:e gång jag trycker eller nåt, men när jag då ska börja installera så blir det "Writing Failed" direkt när jag trycker på install-knappen.
    Till slut kom jag på tanken att prova FAPlink klienten på en annan dator jag har här hemma, en dator som är mycket äldre och kör Win98 istället för WinXP. Och på den datorn funkade det utan problem, jag fick kontakt med FAPlink-servern varje gång jag provade och spelet började installeras utan problem.
    Varför funkar det på Win98 men inte på WinXP för mig?? Helt sjuk ju. Båda datorerna samt min PS2a är ju inkopplade till samma modem, så hur jag kopplat in det skiljer sig inte mellan datorerna. Jag har också stängt av samtliga brandväggar på båda datorerna när jag provat.

    Sedan fick jag två nya problem när jag väl provade att installera spel på Win98 datorn. Ett spel som var över 3 gig stannade efter ca 2 gig, installationen bara frös och jag fick starta om både PS2 och dator.
    Då provade jag med ett mycket mindre spel istället, som ryms på CD. Installationen gick då hela vägen utan problem, men precis efter 99% så kom det upp en ruta i klienten där det stod nåt i stil med "Error when creating HDL partition". HDLoader kunde inte hitta spelet efter det, men när jag körde HDD Format Tool så gick det däremot att se spelet i listan och ta bort det.
    Jag kan tillägga att jag lämnade datorn helt orörd när jag försökte mig på dessa installationer.

    När det gäller DHCP så är jag inte säker, jag är egentligen inte så haj på det här med nätverk och hur det funkar exakt. Men det här med DHCP, är inte det mjukvarustyrt? Det är nog inte omöjligt att DHCP används när jag kopplar upp mig mot Central Station med min PS2a, men att FAPlink eller ExecFTPS kör med DHCP aktiverat är väl kanske inte så troligt? Det är ju bara lokalt nätverk man kör med dom programmen, i 192.168-serien. Så det behövs ju inte riktigt... eller?
    Men som sagt, jag är inte så haj på det där. Det går ju alltid att fråga SlicStik annars, han har ju skrivit ExecFTPS så han har nog stenkoll

    Behöver nog inte nödvändigtvis skaffa en switch. Bredbandsmodemet har ju som sagt flera uttag och det är inbyggd switch i den, utan några inbyggda brandväggar som strular till det. Jag provade dessutom med både en 5-ports switch som jag har liggandes samt med en korsad kabel som jag kopplade direkt. Förut blev det så klart ingen skillnad eftersom det inte var det som var felet, men jag provade även efter att jag fått det att funka och hastigheten/funktionaliteten blev densamma hur jag än kopplade. Så jag kan nog utesluta hårdvarufel i alla fall.
    Men om jag förstått det rätt så kan jag alltså vara uppkopplad till internet och samtidigt kunna köra lokal trafik till PS2an om jag skaffar en router? För det skulle väl vara för den sakens skull i så fall. Ska kolla hur mycket en sån kan tänkas kosta.
    Tack för tipset!

  16. #76
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av mateo76
    Hade samma problem med faplink. Kör hdldump istället, har också nätverksstöd och fungerar felfritt.
    Vad kör du för server på PS2-sidan när du kör HDLdump genom nätverk?
    Vilken version av HDLdump kör du? Jag hittar inget nätverksstöd i min version, men jag misstänker att jag inte har nyaste versionen.
    Om det finns en version av HDLdump med nätverksstöd, borde det inte finnas en version av HDLdumb som också stödjer nätverk då? Jag har inte hittat nån sån version i alla fall, nån annan som har det?

  17. #77
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Arrow

    hdl_dumb 0.7.3 har jag iaf med en client till.

    47616 Nov 16 17:29 hdl_dumb.exe
    164088 Nov 16 17:29 hdld_svr.elf

    installerade transformers armada över den igår, 90min 4.2gig.
    + nfs hp 2 (cdrip) 15min.

    faplink hänger sig oftast genom halva filen.

  18. #78
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Detta kanske är en dum fråga eller i fel forum men jag provar.
    Jag har ett PS2 med HDD men inget chip så jag kan ej läsa brända skivor.
    Kan jag på något sätt ladda in hdld_svr.elf på minneskortet och starta det därifrån
    så jag slipper skruva ur HDD'n hela tiden när jag vill lägga in nya spel på PS2'an.?
    Borde väl gå att lägga in serverfilen på HDD'n när jag har den kopplad till datorn
    och sedan pula in den på minneskortet på något sätt.?
    Nått bra tips.?

  19. #79
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Det ska gå att göra så även på en ochippad PS2a, enligt 'starta en elf från minneskortet genom att boota med ett original PS1-spel'-grejen.
    Jag har aldrig provat detta själv, då jag har chip. Men vad jag förstått av det jag läst så ska det vara ganska knepigt att få igång det.

    Kolla runt på forumet, det står lite om detta här och där. Du kan ju bland annat börja med att kolla på sida två i just denna tråd, där Stimpen frågade nästan samma sak som du. Kolla vad han fick för svar.
    Länken som ToDirty lämnade ut (http://forums.psxforum.com/viewtopic.php?t=23567) innehöll en väldigt bra guide till hur man gör detta. Tyvärr verkar den adressen inte funka längre...
    EDIT: Jo, förresten... Nu såg jag att länken funkar igen!
    Last edited by SolidSnake; 2004-12-08 at 03:54.

  20. #80
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    hjälp

    hejsan hejsan... jag sklle behöve lite hjälp me de här.. har laddat hem lite program, vilka program måste jag ha? vilka ska jag bränna till ps2an? och vilka ska jag ha till datan? svara gärna till mailen annars här. andreasjohansson@myself.com ha d fint

  21. #81
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    vilka program behöver jag för att ksicak spel till datan? vilka ska jag ha på datna och vilka ska jag bränna ut till ps2an? ha d fint

  22. #82
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Hdl_dump hänger sig när jag har tankat över spel, och de går inte att spela. Någon som har kört hdl_srv.elf som kan säga vad som ska hända när man kört det? Jag kommer till efter den satt ps2:ans ip-nummer och så kör den några filer där sista är hdl_srv... Kan ju ansluta och så men klienten hänger sig lite då och då. Tacksam för all info!

  23. #83
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Funkar bra för mig

    Hejsan!

    Jag kör hdl dumb 0.7.3 och det fungerar alldeles utmärkt. Du verkar ju göra rätt men har du verkligen den nyaste versionen och låter du datorn "vara i fred" när du för över prylar? Problemet du beskriver hade jag med faplink men sedan jag bytte till hdl dumb har det funkat hur bra som helst.

  24. #84
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Tjena!
    Jag kör 0.7.3 och låter datorn vara "ifred". Funkade bättre när jag körde en annan klient men hänger sig lite ändå. Trodde det skulle komma upp något kommando i stil med "Ready to connect" eller något från PS2:an men det gör det inte då? Jag får väl helt enkelt prova lite mer bara. Tnx!

  25. #85
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Inget meddelande

    Det kommer inte något meddelande typ ready to connect eller liknande, vilket i och för sig är skumt men så ska det visst vara. Har du router som kan störa trafiken? Jag kör ju korsad kabel direkt från pc till ps2 och det funkar bra för mig med hdl dumb.

  26. #86
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Thumbs up

    Citat Original inlägg av Uffebuffe
    Det kommer inte något meddelande typ ready to connect eller liknande, vilket i och för sig är skumt men så ska det visst vara. Har du router som kan störa trafiken? Jag kör ju korsad kabel direkt från pc till ps2 och det funkar bra för mig med hdl dumb.
    Var antagligen något tjall på linjen förut för det funkar finfint nu. Kör inte med någon router fast genom ADSL-modem...

  27. #87
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    vad kommer man upp i för hastigheter mellan PS2:an och PC:n ?

    jag har hört att det skall gå väldigt långsamt, stämmer det ?

  28. #88
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Hastighet

    Brukar gå fort i början men sedan lägga sig på ca 0,7meg/sek så det kan ta rätt lång tid att föra över en iso. Det skumma är att sist jag förde över ett spel gick det i 2.5meg/sek i ca 25 minuter och sedan dök det ner till 0,7meg/sek. Oftast dyker hastigheten mycket snabbare, jag fattar NADA vad det beror på. Hur kan det skilja sig så mycket från gång till gång. Tyvärr har jag aldrig haft "full speed" på en hel iso-fil...

  29. #89
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Sgt. Badass
    Hdl_dump hänger sig när jag har tankat över spel, och de går inte att spela. Någon som har kört hdl_srv.elf som kan säga vad som ska hända när man kört det? Jag kommer till efter den satt ps2:ans ip-nummer och så kör den några filer där sista är hdl_srv... Kan ju ansluta och så men klienten hänger sig lite då och då. Tacksam för all info!
    Såg att du fått det att funka nu, men jag kan ju skriva vad som står för mig när jag kör hdl_serv.elf på min PS2a i alla fall:

    hdld_svr-0.7.3
    MR Brown patches
    SIO2MAN: 25
    MCMAN: 26
    MCSERV: 27
    IOMANX.IRX: 0
    PS2DEV9.IRX: 0
    PS2ATAD.IRX: 0
    PS2IP.IRX: 0
    use mc0:/SYS-CONF/IPCONFIG.DAT to configure IP address
    Playstation 2 IP address: 192.168.0.10
    PS2SMAP.IRX: 0
    HDLD_SVR.IRX: 0

    Sedan är servern igång och det är bara att köra. För mig funkar det klockrent. Det enda problemet jag har haft med HDL Dumb 0.7.3's nätverksfunktion är att jag inte kan ta "delete" under browse and delete-menyn. Försöker jag göra det så hänger sig programmet på PCn. Men ta bort spel kan man ju göra med HD Loader, så jag bryr mig inte så mycket om just den detaljen.

    mateo76 och cryptr:
    Tack för era inlägg som fick mig att leta upp och prova HDL Dumb 0.7.3. FAPlink har jag avinstallerat både på PCn och PS2an nu. HDL Dumb är ju mycket bättre; snabbare överföring, ingen 2 GB spärr, funktion för att installera från PCns CD, stödjer många fler format än bara .ISO osv...
    Kul att det finns ett program för installation av spel genom nätverket och som faktiskt funkar också och inte har 1000 buggar

    Uffebuffe:
    Låter skumt att du fick upp den i 2,5 MBps... För mig brukar den stabilisera sig ganska snabbt runt 0,8-0,9 MBps och sedan ligga där resten av överföringen. Ibland händer det att den sjunker till 0,7 också, men inte så ofta.
    Vilket spel förde du över när du kom upp i 2,5 MBps? Är lite nyfiken bara, för jag har inte hört talas om nån som lyckats föra över så snabbt förut. Funkade spelet sen efter att det var överfört? Har du någonsin kommit upp i den hastigheten nån annan gång, antingen före eller efter detta hände?

  30. #90
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Solidsnake: Jag är NÄSTAN säker på att det var Fifa 2005. Det var på en dvd som jag redan bränt ut men hade problem att läsa in i ps2:an så jag skulle föra över den via nätverket istället och gjorde en .iso fil i programmet dvddecrypter. Kan det ha med detta att göra? Jag blev superförvånad när det funkade i 2.5 meg/sek så lång tid men jag lovar och svär att så var fallet !!!

Sida 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Tips på spel, 3 till många spelare!
    By ChristerZ in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 08:40
  2. Hur bränner man ett orginal ps2 spel????
    By Spax in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 16:57
  3. Bränna spel till PS2?
    By Danielh in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-09, 23:03
  4. Kopiering av PS2 spel...
    By David Nilsson in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-06-10, 01:46
  5. dvd spel till ps2
    By daniel.com@mailbox.se in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-02-16, 16:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •