Sida 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Visar resultat 91 till 120 av 147

Diskussion: Överföra HD-spel via nätverk till PS2

  1. #91
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Kan rekommendera LordBoGaMi's HDLoader Dump GUI för den som inte kollat upp det!

  2. #92
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Uffebuffe
    Solidsnake: Jag är NÄSTAN säker på att det var Fifa 2005. Det var på en dvd som jag redan bränt ut men hade problem att läsa in i ps2:an så jag skulle föra över den via nätverket istället och gjorde en .iso fil i programmet dvddecrypter. Kan det ha med detta att göra? Jag blev superförvånad när det funkade i 2.5 meg/sek så lång tid men jag lovar och svär att så var fallet !!!
    Jo, alltså jag tror dig, jag blev bara lite förvånad :P
    Men använder du DVD Decrypter för att göra om spel på DVD-skivor till image-filer? Jisses! DVD Decrypter är ju gjort för DVD-film och inget annat. ;P Det har ju massa funktioner för att ta bort macrovision skydd, göra filmen regionsfri osv. DVD Decrypter läser ju inte in skivan rakt av, utan gör ändringar i informationen och strukturen i och med att den tar bort macrovision och allt det där. Om den försöker göra det på ditt spel som ligger på en DVD-rom skiva så förstår jag att spelet inte funkar som det ska sen.
    Kan mycket väl vara därför det plötsligt gick så snabbt genom nätverket. Jag tror nog på att det inte gick så snabbt på riktigt, men datorn uppfattade det som det eftersom det var nåt fel med filstrukturen. Detta har man ju upplevt enstaka gånger i andra program, så det är nog inte ett helt ovanligt fenomen.
    Enligt listan på nätet på HD-kompatibla spel så ska Fifa 2005 funka bra om man har "mode 3" påslaget. Det står inget om installationsproblem på det spelet. Så det är nog ganska troligt att det beror på ditt spel skulle jag tro.

    Varför använder du inte ett program som är mer gjort för ändamålet? Själv brukar jag använda UltraISO, rippar en CD/DVD rakt av till en image (i valfritt format, bl.a iso och bin/cue) utan att göra några ändringar på innehållet. Funkar perfekt för mig att antingen föra över genom nätverk sen eller bränna ut det igen om jag så vill.

  3. #93
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Du lixom alla andra har fått det hela om bakfoten. Dvddecrypter är världens mest underskattade/missuppfattade program. Jag bränner alla mina .iso och .img filer med det för det är litet och behändigt. Det fungerar alldeles utmärkt att göra .iso av en dvd5 skiva och föra över till ps2 som en fungerande kopia osv... Synd bara att namnet gör att folk tror att det bara är till för att decrypta dvd filmer. Men så är det iaf för jag har provat FIFA 2005 som jag förde över efter att ha gjort .iso av det med dvddecrypter och det funkar utmärkt.

  4. #94
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Uffebuffe
    Du lixom alla andra har fått det hela om bakfoten. Dvddecrypter är världens mest underskattade/missuppfattade program. Jag bränner alla mina .iso och .img filer med det för det är litet och behändigt. Det fungerar alldeles utmärkt att göra .iso av en dvd5 skiva och föra över till ps2 som en fungerande kopia osv...
    Om det fungerar alldeles utmärkt med DVDdecrypter, hur kommer det sig då att du inte lyckades installera Fifa 2005 på PS2an och att det dessutom verkade bli nåt skumt vid överföring genom nätverk? :P

    Citat Original inlägg av Uffebuffe
    Synd bara att namnet gör att folk tror att det bara är till för att decrypta dvd filmer. Men så är det iaf för jag har provat FIFA 2005 som jag förde över efter att ha gjort .iso av det med dvddecrypter och det funkar utmärkt.
    Det är inte namnet "DVD Decrypter" jag reagerar på. "DVD" kan antingen stå för DVD-video eller DVD-rom, det vet man ju inte. Där är själva inställningarna och funktionerna i programmet som avslöjar vad det är till för...
    I options i DVD Decryter så hittar man funktioner som t.ex "Select Main Movie PGC, "remove VOB PUOs", "Chapter information", "Vob ID information" osv osv... Allt det där är ju DVD-film relaterade funktioner, vob:ar är ju som du kanske vet själva filerna som innehåller filmen. Alla funktioner i programmet tyder ju på att det är gjort för film.
    Hur vet du att det ska funka lika bra för DVD-skivor med annan data på? Står det i nån manual nånstans, eller nån sida på nätet kanske?

    Men om det funkar fint för dig så är det ju bara att köra på med det om du vill. Personligen skulle jag aldrig våga använda det programet för det ändamålet. Det finns ju ingen vits att göra det, när det finns program som är gjorda för att användas med DVD-rom skivor istället för film.
    Kanske inte så stor mening att diskutera detta vidare här, eftersom det inte hör till tråden. Tanken var bara att tipsa om att det kanske är därför det spelet inte funkade att föra över med HDL Dumb.
    Men jag antar att alla har sina favvo program...

  5. #95
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Eh, det var ju när jag körde via nätverket det FUNKADE. Innan hade jag provat att läsa "orginalet" i ps2:an men den dvd skivan funkade inte att läsa på PS2:an. Det var då jag gjorde en iso av den skivan med dvddecrypter och förde över och sedan funkade det. Det gör ju det hela ännu bättre och visar verkligen hur bra det funkar med dvddecrypter och hdl dumb!

  6. #96
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Uffebuffe
    Eh, det var ju när jag körde via nätverket det FUNKADE. Innan hade jag provat att läsa "orginalet" i ps2:an men den dvd skivan funkade inte att läsa på PS2:an. Det var då jag gjorde en iso av den skivan med dvddecrypter och förde över och sedan funkade det. Det gör ju det hela ännu bättre och visar verkligen hur bra det funkar med dvddecrypter och hdl dumb!
    Jo, jag såg att du skrev att spelet funkade efter nätverksinstallation. Men har du spelat igenom hela spelet? Jag har bara lite svårt att släppa mina misstankar om att nåt har gått fel när överföringen helt plötsligt börjar gå överdrivet mycket snabbare än normalt för att sedan sjunka tillbaka igen.
    Men det kanske bara är jag som är nojjig...

    Men jag tvivlar inte på att DVDdecrypter funkar med PS2 spel, särskilt inte om du använt det till flera andra spel utan problem. Men jag föredrar personligen andra program, helt enkelt.

    Kan nämna att jag skulle prova installera "Gradius 3 & 4" som ligger på en CD-rom. Enligt kompabilitetslistan så ska detta inte gå att installera på PS2, och mycket riktigt så failade den vid 22%. Provade att installera från nätverk, direkt från PCns cd-rom. Funkade inte heller, failade vid ca 22%.
    Startade UltraISO, tog "Make CD/DVD image" och kryssade i "Skip Bad Sectors". Den läste in skivan utan problem, sedan kunde jag nätverksinstallera spelet från ISOn utan problem och det fungerade fint att ladda det från HDL sen.
    Jag försökte läsa in skivan med DVDdecrypter, bara för att kolla om den klarade av att läsa in hela skivan. Men den klagade bara på "Not A DVD disc", så det gick ju mindre bra.
    UltraISO bryr sig inte om det är CD eller DVD och den klarade att läsa in ett spel som det annars blir "Fatal error" vid 22%.
    Tummen upp går till UltraISO för dessa egenskaper ;P

    Och tacka vet jag HDL Dumbs nätverksfunktion som gjorde att jag slapp ta ut HDn ur PS2an för att kunna installera spelet

  7. #97
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    SolidSnake: DVDDecrypter är ju en av de absolut bästa, och enklaste, programmen du kan använda till att skapa & bränna ISO-filer även ISO-filer av CD-skivor och är mkt omtalat på diverse siter ang. bränning. De inställningarna som du pratar om som har med rippning av DVD-filmer har inget att göra med om man använder Mode->ISO->Read eller Write funktionen utan det om du använder Mode->IFO.
    Alla jag känner och de man snackar med på olika forum på nätet använder nästan uteslutande DVDecrypter när man skall göra en kopia på ett PS2-spel, en redan back-upad DVD-film eller bränner olika ISOs m.m. med ett alltid perfekt resultat. Jag använder också Ultra ISO, som är ett helt suveränt ISO-program, när jag skall editera ISO-filer m.m. men aldrig när jag back-upar skivor för då är det endast DVDecrypter som gäller.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  8. #98
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Ip

    Hur får man tag på ps2:ans ip?

  9. #99
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    är det SlicStik som gör execftp?

  10. #100
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Danne.sk:
    Jo, det verkar som att många använder DVDdecrypter och i och med detta så har jag ingen anledning att tvivla på att det funkar. Men du skriver att det är det bästa programmet? Hur kan man vara säker på att det är bäst, och gör ett bättre jobb med att rippa än t.ex UltraISO eller vilket liknande program som helst? Jag säger inte att UltraISO är bättre, men jag undrar bara varför DVDdecrypter skulle vara bättre när båda programmen verkar göra jobbet utan problem?
    "...skapa & bränna ISO-filer även ISO-filer av CD-skivor.."
    Hur fick du det att funka med CD? När jag provade att läsa av en skiva stod det "Not a DVD disc".

    Zorken17:
    Prova att starta servern på PS2an till det program du vill använda, sedan när du startat det så tittar du på TVn du kör PS2an med. Det står nämligen där :P

    Som default är PS2ans IP-inställningar följande:
    IP-adress: 192.168.0.10
    Nätmask: 255.255.255.0
    Gateway: 192.168.0.1
    Detta gäller för både FAPlink, ExecFTPs och HDLDumb. Du kan ändra detta på olika sätt, oftast genom att ändra i en config-fil som PS2an läser av när du startar programmet. Om config-filen inte finns där så används standardinställningarna. Jag ser ingen anledning att ändra dessa, om man inte sitter i ett väldigt stort lokalt nätverk.
    Läs i programmens readme-filer för mer info.

    Willmans:
    Ja, det är SlicStik som skrivit ExecFTPs.

  11. #101
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    Slickstick, kan du inte fixa så att filerna man överför får ett datum.
    vissa sparingar funkar inte om dom inte har ett skapelsedatum t.ex san andreas

  12. #102
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    ok tack!!

    Jag har nu fått fram ps2:ans ip...men jag får fortfarande inte igång fap_svr.elf...Hur ska jag få över den till minneskortet. Alla snackar tydligen om att det ska vara det bästa...

    Jag har även testat att starta ps2link och sen inlink. Sen har jag försökt att skicka över fap_srv.elf:en via inlink, men det verkar inte fungera.
    Och när jag ska starta FapLink och connecta så står det bara connection error.

    Är det någon som kan hjälpa mig...

    P.S Har läst runt nu snart i hela forumet, men jag blir ändå inte mycket klokare.. Är det ingen som skulle kunna skriva en guid?

  13. #103
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Willmans:
    Ett litet tips kan vara att försöka fråga i ExecFTP tråden, jag skulle tippa på att SlicStik kollar av den tråden lite oftare eftersom den handlar om hans program :P
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15605

    Zorken17:
    Vilket modchip har du i maskinen? Eller har du inget alls? Om du har chip så underlättar det ganska mycket, läs bara här i forumet under rätt tråd gällande det chip du har, samt även andra chip, så hittar du nog det du söker. Det funkade för mig iaf

    Angående "Error connecting" i FAPlink så hade jag själv precis samma problem förut, läs på sidan tre i denna tråd där jag skrev och frågade/berättade om det.
    Men för övrigt så rekommenderar jag att du dumpar FAPlink helt, eftersom det innehåller massa buggar. Kör med HDL Dumb 0.7.3 istället, det är oerhört mycket bättre.

    Om du har provat PS2link och Inlink så har du uppenbarligen nätverksadapter, så varför inte testa med ExecFTPs då och skicka över samt hantera filerna på minneskortet genom det? Det använder alltid jag, hur smidigt som helst. (Tack, SlicStik )
    Ett annat sätt att hantera filer på hårddisk och minneskort är att bränna en bootbar skiva med PS2Menu, där du sedan kan kopiera och hantera filer mellan CD, HD och MC hur du vill. Hur man gör detta vet jag garanterat att jag läst om på andra ställen på detta forum.

  14. #104
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    jag är lite lat idag och orkar inte leta på forumet !

    Finns det något sätt att föra över spelen via nätverk till en ochippad PS2:a, använder hdadvance.

  15. #105
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Ja, det finns ett sätt. Men jag är lite lat idag och orkar inte berätta exakt hur man gör ;P
    Men kolla in följande sida på forumet, läs från Stimpens inlägg och framåt:
    http://forum.psxcare.com/support/sho...t=16285&page=2
    Det diskuteras om att för över andra program (ExecFTPs m.m) till en ochippad PS2, men tillvägagångssättet är ju likadant för alla ELF-program förstås. Enda skillnaden är att du ska föra över HDL Dumb 0.7.3 till PS2an istället för nåt annat.

  16. #106
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Ja kör på omoddat ps2 å så kör ja freehdloader genom att köra på ps1 skivan grejen men ska försöka att fixa så att d blir auto boot
    d e inte så svårt att fixa nätverksstöd med omoodad

  17. #107
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kev0n
    Ja kör på omoddat ps2 å så kör ja freehdloader genom att köra på ps1 skivan grejen men ska försöka att fixa så att d blir auto boot
    d e inte så svårt att fixa nätverksstöd med omoodad
    Låter intressant ! freehdloader ?? vart hittar jag det ?

  18. #108
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    man får inte länka men googla lite
    lr så kan du adda mej på msn pm:a mej

  19. #109
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    35
    Respekt
    0
    vad har du för msn?? skulle gärna vilja få tag på dom filerna du har för att fixa nätverks stöd å din omoddade ps2... har försökt själv men har inte fått det att funka..

  20. #110
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    mitr0@hot.......

  21. #111
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har provat dom flesta programen som de diskuteras om här å dom funkar väl bra allihop istortsett, men ja får ingen vidare fart med något av programen så ja undrar vilket upplever ni är snabbast vid överföring?

    /Lugaid

  22. #112
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Man brukar inte få någon vidare hastighet med någon av dom tyvärr. 0,7 - 0,8 MBps är ganska vanligt. Ibland kan det även sjunka ner till 0,6.
    Man får räkna med över en timme för ett DVD-spel på 3,5 gig eller mer.
    Vill du installera spel snabbt så kan du ju koppla in PS2-hårddisken direkt till din PC och installera därifrån istället vilket det står en massa om i en annan tråd. Och DÅ går det snabbt

  23. #113
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    ok, flytta på disken är ja för lat för, de får ta sin tid en annan snabb fråga till dig solid hur får ja igång hdldump? jag har försökt nu ett par dar men lyckas inte, jag har bränt ut hdld_svr.elf som en bot skiva för ps2an men den vill icke starta har du nåt annat tips?

  24. #114
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Okej, nu har jag läst igenom HELA Tråden men jag har inte fattat ETT PISS! (Ursäkta språket!).

    Kan någon skriva en guide eller hosta "image:n" som man ska skicka över till PS2an genom x program? Det hade varit jäävligt roligt om någon hade kunnat göra det; Skriva en guide från grunden!

    .... Hoppas någon kan göra det.......... För det börjar bli jobbigt att skriva lös hårddisken från PS2an och koppla den till datorn, sen tillbaka till PS2an!!....


    MVH
    .

  25. #115
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Lugaid
    ok, flytta på disken är ja för lat för, de får ta sin tid en annan snabb fråga till dig solid hur får ja igång hdldump? jag har försökt nu ett par dar men lyckas inte, jag har bränt ut hdld_svr.elf som en bot skiva för ps2an men den vill icke starta har du nåt annat tips?
    Vill du få igång HDLdump från CD eller minneskort?
    Själv har jag gjort så att jag har installerat HDD Explorer (finns på DMS Teamets hemsida att hämta) och installerat det. Då ingår ju massa program som man kommer åt när man startar HDD Explorer.
    Sedan har jag skapat en skiva med ett eget install-script och program filer som installerar ALLA program som jag är intresserade av att köra på min PS2. Hårddisken rymmer ju ganska mycket, så jag kan installera nästan hur mycket jag vill i HDD Explorer. Så jag har HDLDumb, lite olika flashar till mitt DMS4 samt till och med ett litet demo som jag kan starta när jag vill, utan att stoppa i en skiva i PS2an Detta ger ju även mer utrymme på minneskortet eftersom man har alla dessa program lagrade på hårddisken och då kan ha minneskortet fritt till att bara spara spel. Det enda jag har på minneskort är HDLoader eftersom jag vill att det ska gå snabbt att starta (genom att hålla inne triangel).

    Men jag utgår nu ifrån att du vill starta hdldumb på PS2 från CD?
    Det ska vara tre filer på CDn som du stoppar i din PS2:

    HDLD_SVR.ELF - själva programmet
    SYSTEM.CNF - En slags textfil med ett skript som talar om vilket program som ska startas, innehållet i denna fil pekar på HDLD_SVR.ELF.
    DUMMY.DAT - (Ej nödvändig fil, kan även ha annat namn) "Skräpfil", innehåller ingen vettig information utan ligger bara på skivan som utfyllnad för att ge bättre funktion vid swaptricks och liknande.

    Kör CDGenPS2, skapa ett projekt med dessa filer (jag brukar alltid ha dummy-filen på LBA 23, men egentligen borde detta inte behövas när man har chippad PS2), skapa sedan en cue/bin av detta projekt (Jag har inte fått ISO att funka, så välj bin/cue i CDGenPS2), och bränn sedan cue/bin-filen med valfritt brännarprogram. Då SKA din PS2a starta skivan om du har chippad maskin. Annars är det fel på chippets flash eller nåt annat fel.

    För att skapa SYSTEM.CNF filen, gör följande:

    Öppna "Antecknigar" på PCn (eller "Notepad" som det heter på engelska)
    Skriv i följande:

    BOOT2 = cdrom0:\HDLD_SVR.ELF;1
    VER = 1.00
    VMODE = NTSC

    (VMODE kan bytas ut mot PAL istället för NTSC om så önskas)
    Spara filen som SYSTEM.CNF på hårddisken. Använd sedan denna fil och lägg in i CDGenPS2 när du skapar image-filen som du sedan bränner på CD.

    Hoppas det löser problemet.


    coldturkey:
    Kan väl skriva en guide lite senare, är mitt i en flytt nu så tiden räcker inte riktigt till för tillfället. Om du har brådis kan jag alltid skicka en färdig image till dig så länge. Adda mig på MSN i så fall (adress ska finnas i min profil).
    Förresten, du kan ju alltid installera ett spel från CD/DVD i själva HDLoader eller HD Advance, så inte behöver du koppla in hårddisken i PCn varje gång bara för att du inte fått igång nätverksöverföringen.

  26. #116
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Solid du har ingen färdig image me hdldump som ja kunde få av dig? ja har försökt nu ett antal ggr å inte lyckats

    //

  27. #117
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Visst, men du har ju inte aktiverat i din profil så att andra användare kan se din mejl-adress. Jag har MSN annars, samma adress som hetamejl-adressen Och där brukar jag vara online rätt ofta.

  28. #118
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hehe nu har ja fixat de solid, har försökt lägga till dig på msn utan resultat.. men ja väntar tålmodigt

  29. #119
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Hej,

    Nu har dom släppt FAPLink 0.86 är det någon som kör denna?

    Är det bara att bränna 2 filer på en CD-R skiva bin&que och sedan köra in den i PS2:an och köra FAPlink.exe på PC:n?

    //O

  30. #120
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    FAPlink 0.86? Hehe, det är ju gammalt som gatan, jag har haft FAPlink 0.87 nu ganska rejält länge :P
    Men det spelar ingen roll, FAPlink tycker jag ändå är extremt dåligt på grund av alla buggar det innehåller, jämfört med HDL Dumb som är stabilt och pålitligt.
    För övrigt kan du ju inte bara bränna in bin och cue filerna rakt på skivan. Det är ju imagefiler, inte datafiler. "Burn image file to disk" eller nåt liknande ska man välja. Läs dokumentationen till ditt brännarprogram för mer info.

Sida 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Tips på spel, 3 till många spelare!
    By ChristerZ in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 08:40
  2. Hur bränner man ett orginal ps2 spel????
    By Spax in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 16:57
  3. Bränna spel till PS2?
    By Danielh in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-09, 23:03
  4. Kopiering av PS2 spel...
    By David Nilsson in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-06-10, 01:46
  5. dvd spel till ps2
    By daniel.com@mailbox.se in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-02-16, 16:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •