Sida 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Visar resultat 121 till 147 av 147

Diskussion: Överföra HD-spel via nätverk till PS2

  1. #121
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Menade 0.87

    Jag menade 0.87 vet inte var jag fick 0.86 ifrån alla dessa skumma versions namn, i instruktionerna står det att man skall bränna bin&que på en CD-R skiva bara men det var lite i tunnaste laget med info som sagt var.

    Men 0.87 suger fett säger du?

  2. #122
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    FAPLink över huvud taget är inte bra, jag har inte ens fått någon ordentligt connect med min PS2:a under Windows XP. Det gick lite bättre på datorn med Windows 98, men det hängde sig oftast i överföringen.
    FAPlink har även en bugg så att man inte kan föra över spel större än 2 gig (har jag för mig att det var). Efter 2 gig så hänger det sig. HDL Dumb har inte denna bugg. Och detta var bara en av alla buggar som FAPLink har.
    För ditt eget bästa så skulle jag rekommendera att du skippar FAPLink helt och letar reda på HDLDumb 0.7.3 istället.

    Om man letar lite i meyerna och ikonerna i brännarprogrammet så borde det inte vara så svårt att hitta. "Burn Image to Disc" heter det till exempel i Nero.

  3. #123
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Mode compability

    Hallå hallå har lyckats installera spel via nätverk till PS2 HD.
    Det går som sagt ganska trögt 5 gig på 2 timmar.
    Så nu undrar jag om man kan ändra Mode direkt på något sätt eller
    måste man installera om spelet???

  4. #124
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av universe777
    Hallå hallå har lyckats installera spel via nätverk till PS2 HD.
    Det går som sagt ganska trögt 5 gig på 2 timmar.
    Det är den hastigheten man normalt brukar komma upp i tyvärr. Vill du installera snabbare får du installara antingen från CD/DVD i din PS2 eller genom att koppla PS2ans hårddisk till din PC.

    Så nu undrar jag om man kan ändra Mode direkt på något sätt eller
    måste man installera om spelet???
    Gå in i HDLoader, markera spelet du vill ändra mode på. Tryck select på handkontrollen.

  5. #125
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Ok.. Har nu läst igenom tråden och jag fattar fortfarande 0... Kan inte någon lista allt som behövs och ska göras? Och då menar jag verkligen allt, tex hur ps2:an ska kopplas in i pc:en, hur man installerar programet på ps2 osv.
    Skulle bli evigt tacksam!

  6. #126
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    49
    Respekt
    20
    Läs ovanför...^^

  7. #127
    Registrerade
    May 2004
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Kan någon skriva en guide här till hur man får hdl dumb att fungera? jag kör .elf filen på mitt ps2 då får jag ett API-fel när jag försöker connecta med hdl_dumb på datan =S FAPlink fungerar för mej men tyvärr kan jg int lägga in dom stora spelen då. någon som skulle kunna hjälpa mej få hdl dumb att fungera?

  8. #128
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Att FAPLink fungerar för dig är ett tecken på att det inte är nåt fel på själva nätverket i sig.

    Börja med att kolla vilken version av HDL_Dumb du har. Den som jag har är version 0.7.3 och jag tror att dom flesta kör med den versionen. Den fungerar perfekt för mig.
    hdld_svr.elf - 164 088 bytes
    hdl_dumb.exe - 47 616 bytes

    Se till att starta HDL Dumb på din PS2 genom att boota från skiva eller starta direkt från minneskort. Om du startar det från t.ex PS2Menu så finns risken att PS2Menu ligger och stör, jag vet inte om det är så med HDL Dumb men jag har upplevt att vissa program inte startar alls om man inte bootar dom direkt och vissa program kanske startar fast dom inte funkar som dom ska.

    Även om nätverket fungerar mellan dator och PS2 så kan det vara någon felinställning ändå som gör att just HDL Dumb inte funkar.
    Du kan prova att, när du startat hdl_svr på PS2an, pinga din PS2a från PCn. ("ping 192.168.0.10" från DOS-prompten). Då får du se om PS2an svarar eller inte, om den gör det så vet du i alla fall att en anslutning är upprättad.
    Testa också köra med en annan IP än default, t.ex 192.168.0.11. Detta ställer du in innan du startar programmet på PS2an.

    Till sist kan du också prova med att koppla bort din hub/router och ta en korsad kabel som du kopplar direkt mellan PC och PS2. Om detta hjälper så vet du ju genast att det hela berodde på kabelproblem eller nåt strul med din hub/router/switch.
    Medan du provar dig fram så skulle du även kunna stänga av alla brandväggar på din PC som skulle kunna strula till det samt döda andra program som körs i bakgrunden, som t.ex virusprogram.

    Hoppas det löser sig.

  9. #129
    Registrerade
    May 2004
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag vet inte vad problemet var men plötsligt fungerade det iaf! Tack för hjälpen!

  10. #130
    Registrerade
    Jan 2005
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    någom som har använt hdl dumb server för överföring genom nätverk?
    jag använder det just nu men d går ju förjääävla långsamt.
    0.8 mb/s, tar dryga timmen för ett spel att föras över.
    har ngn fått det att gå snabbare? skriv till mig isf och säg hur ni gjorde.
    /Anders

  11. #131
    Registrerade
    Apr 2005
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Jag testa idag för första gången att ansluta min PS2 med HLDump ver 0.7.3. Först gick det i 2,5 Gbit att föra över och sedan ner vilket jag iof viste att det skulle göra efter att läst i detta forum innan. Men nu är det så att för mig dyker den ner från 2.5 Gbit till 0.1 Gbit. Överför trådlöst från datorn till en access punkt som PS2 är asluten till. Någon som haft liknande problem och fårr upp hastigheten till 0,7 Mbit som alla andra tydligen har ???

  12. #132
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Runt 0.7 ligger jag på trådburet så det är nog i sin ordning...

    BTW... HDL_Dump 0.8.1 finns och det har BRA stöd för DVD9 spel. Tillsammans med patchade HD_Loader 0.7b så funkar GT4 (och andra dvd9 spel) utan att man patchat eller nått...

  13. #133
    Registrerade
    Oct 2005
    Inlägg
    55
    Respekt
    19
    "peepoop posted word that a new version of hdldump has been released. The changelog states new server, better network transfer speeds and proper SIGINT handling. So far only the source code has been posted. You can download it at hdl dump homepage."
    http://hdldump.ps2-scene.org

    HDLdump v0.8.3 är ute!!!

  14. #134
    Registrerade
    Feb 2006
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Finns det nåt sätt så man kan lira PS2-spel från sinn PC's hdd om man har kopplat dom via lan ?

  15. #135
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Nej.
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  16. #136
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    har enbart kört in spelen via hd advance...men nu har jag 2-3 som inte vill läsas in. tänkte då testa detta att först "ISO´a" över dom till datorn o sen tillbaka till ps2'an.....

    finns det nån som skrivit en enkel guide för detta ? min ps2a behöver väl ej vara chippad t ex....eller ?

  17. #137
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Har du DVD läsare i datorn så kopierar du spelen till ISO filer, för sen över spelen till hdd, är det många spel så flytta över hdd:n till din dator och använd flatkabeln, går mycket fortare, använder programmet "HDL dump" till detta och inget chip behövs.

    Mer förklaring hittar du på http://www.hdadvance.com/index.htm

    Du kan även föra över backupper på detta vis .
    Last edited by Nalle Puh; 2006-03-03 at 17:24.

  18. #138
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    läser o begrundar....på sidan säger de att detta enbart gäller HD Advance 3.0.......jag som sitter med 2.1...vad gör jag ?


    "Make sure the BB unit is attached to PS2 and the PS2 is connected with computer via cable"....

    1) vad är BB unit ? 2 ) vanlig nätverkskabel ?
    Last edited by corre; 2006-03-03 at 18:43.

  19. #139
    Registrerade
    Nov 2004
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Respekt
    20
    Detta svar kanske lär bli lite off-topic, men ok:

    BB unit = troligtvis "BroadBand Unit".

    Men det har ju egentligen inte något med det att göra. Om du vill flytta över hårddisken till PC:n och kopiera in spelen (vilket jag tycker är det smidigaste om man har en ochippad PS2) så kopplar du bara in hårddisken som vanligt i PC:n och startar WinHIIP, HDL Dumb eller något liknande program. Windows kan inte detecta hårddisken, så att du inte kommer se den som en partition i Windows är inget fel. Men HDL Dumb hittar den sedan.

    Att det bara skulle gå att göra så med HD Advance 3.0 tycker jag verkar konstigt. Det lär nog knappast stämma. Att du använder ett program på PC:n för att kopiera in ett spel på hårddisken (antingen genom nätverk eller genom direkt anslutning av hårddisken till PC:n) har ju inget med att göra vilken version av HD Advance du har. När spelet väl ligger på hårddisken så används ju endast HD Advance för att starta spelet. Inkopieringen har ju andra program redan fixad, så där har inte Advance ens varit inblandat.

    För mig fungerar det fint att lägga in spel på hårddisken på diverse olika sätt och sedan starta det med vilken version av HD Loader / HD Advance / ToxicOS som helst i stort sett. Och det är ju inte så konstigt då alla dessa använder samma filsystem. Det är ju bara småsaker som skiljer, som kanske stöd för DVD9-spel och sådana saker.

    Edit: Förresten, för mer info om inkopiering av spel direkt på PC:n, kolla den tråden istället så slipper vi komma allt för mycket off-topic här
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606
    Last edited by SolidSnake; 2006-03-03 at 19:32.

  20. #140
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Det är korrekt att det står så, men jag kör också med HDAdvance 2.1 och det fungerar fint, skillnade mellan 2.1 och 3.0 är att man kan lägga in DVD 9 spel på hdd. Så det är bara att köra på .
    Last edited by Nalle Puh; 2006-03-03 at 19:55.

  21. #141
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    härligt med bra svar....

    jag vågar inte flytta o mixtra med min HD....det är bara 2-3 spel jag vill ISO ' a över...har 180 Gb med spel som jag e maniskt rädd att pc ' n på nåt sätt ska radera :-)

    så jag tänkte alltså kabla över dem. tidsaspekten är egal....

    använder du en vanlig nätverkskabel vid överförandet ?

    ska börja låta decrypter göra en iso nu t o börja med iaf...

    typ detta oroar mig : Hela min spelsamling på disken hade försvunnit första gången eftersom Windows måste ha provat att initiera disken utan att jag ville det och förstört PS2 partitionen. Vad man än gör så skall man inte gå in i diskhanteraren iaf, då försvinner allt.
    Last edited by corre; 2006-03-03 at 21:25.

  22. #142
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av SolidSnake
    .
    Edit: Förresten, för mer info om inkopiering av spel direkt på PC:n, kolla den tråden istället så slipper vi komma allt för mycket off-topic här
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=15606

    ingen lätt tråd o lära sig snabbt o rätt....

    ska jag dra ner senaste WinHIIP...? version 1.7 ?

  23. #143
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Vid överföring med flatkabeln ska du inte in i diskhanteraren, ta bort master bygeln så du får slave på hdd, koppla in den, starta sen HDL Dump så ska den hitta din ps2 hdd, den kommer inte synas i windows uforskaren, windows talas bara om att den hittat en ny enhet, inget annat kommer att hända. Efter överföring glöm ej sätta tillbaks bygeln till master så att din ps2:a hittar hdd.
    Last edited by Nalle Puh; 2006-03-03 at 22:00.

  24. #144
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Nalle Puh
    Vid överföring med flatkabeln ska du inte in i diskhanteraren, ta bort master bygeln så du får slave på hdd, koppla in den, starta sen HDL Dump så ska den hitta din ps2 hdd, den kommer inte synas i windows uforskaren, windows talas bara om att den hittat en ny enhet, inget annat kommer att hända. Efter överföring glöm ej sätta tillbaks bygeln till master så att din ps2:a hittar hdd.
    nu känns plötsligt mina datakunskaper otillräckliga... :

    flatkabel ? = vanlig nätverkskabel...?

    gör du i övrigt som guiden på hd advance sidan berättar ? med ip-adresser mm mm ?

    OCH ...använder du HD advance dump programmet som dom snackar om på sin sida ? eller WinHIIP ?


    .för övrigt...ISO ' n är iaf redo på datan....har ingen panik
    Last edited by corre; 2006-03-03 at 22:17.

  25. #145
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Flatkabel=IDE kabel/kabeln som går mellan hdd'n och ps2'an/datorn
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  26. #146
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    aspudden
    Inlägg
    221
    Respekt
    20
    blir stökigt i mitt huvud detta, men jag kör på...

    1)jag vill INTE mekka loss hd från ps2 o mekka in den i datorn o tillbaka igen........då ska jag alltså köra /förbinda via "vanlig" nätverkskabel...är jag rätt så långt ?

    2)sen har jag nu laddat ner denna hdadvancedump eller vad det hette.....rätt ?

    3) dvd decrypter har gjort klart en iso av spelet....

    4) vad gör jag nu ? små steg tack :-)

    behöver en "for dummies" variant just nu känner jag
    Last edited by corre; 2006-03-04 at 01:38.

  27. #147
    Registrerade
    Dec 2005
    Inlägg
    92
    Respekt
    19
    Har inte gjort på detta vis med Ps2:an men om jag förstått rätt så ska du ha en korskabel om du kopplar Ps2:an direkt till pc:n, om du kopplar via router så räcker vanlig nätverkskabel.

    Sen måste du ställa in rätt IP nummer i närverks inställningar (IP: 192.168.1.111 Nätmask: 255.255.255.0), kör du via router måste du få ett ip därifrån till din ps2:a

    Starta HDL Dump, fyll i ip nummret till din ps2:a tryck attach sen ska det bara vara att tanka eller ta bort.

Sida 5 av 5 FörstaFörsta ... 345

Liknande diskussioner

  1. Tips på spel, 3 till många spelare!
    By ChristerZ in forum Playstation 2 - spelfrågor
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 08:40
  2. Hur bränner man ett orginal ps2 spel????
    By Spax in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 16:57
  3. Bränna spel till PS2?
    By Danielh in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-09, 23:03
  4. Kopiering av PS2 spel...
    By David Nilsson in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2002-06-10, 01:46
  5. dvd spel till ps2
    By daniel.com@mailbox.se in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-02-16, 16:07

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •