Vet någon BIOS-kunnig om det släppts någon uppdaterad version till 1.6orna där man kan snabbreboota genom ett lätt dubbeltryck på kontrollen?
Vet någon BIOS-kunnig om det släppts någon uppdaterad version till 1.6orna där man kan snabbreboota genom ett lätt dubbeltryck på kontrollen?
Evoxtool tror jag det heter som kan patcha in lba48-stöd, in game reset m.m. i evo-x m8 bioset.
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
evtool heter det väl? och finns att hämta här:
http://home.alltel.net/nghtshd/evtool.html
Tack för svaren, grejjen är att valet :"In game reset" finns att välja, men att den inte fungerar inne i spel men den funkar i program..
Har någon samma problem eller vet nån hur jag ska lösa detta?
någon som kan förklara mer utförligt hur evotool fungerar ?
EVtool är enklare än du tror.:
1) Starta program
2) Ladda in bios
3) Gör de förändringar du vill på bioset
4) Spara (under nytt namn förslagsvis)
5) Flasha chippet. KLART!
...om det nu var själva tillvägagångssättet du frågade efter och inte EVtools grundläggande uppbyggnad
Okej, det lät ju enkelt =)
Men om vi startar vid hur man laddar in bios i programmet ? =)
Sedan hur man gör förändringarna har jag nog koll på och hur Flashar man sedan om chippet ?
Om vi tar det så grundläggande, känner mig rätt offside så vill helst inte sitta och gissa mig fram =)
Jag utgår från att du har ett evo-x m8 v1.6 bios Sen laddar du bara bioset via Open ... under File Operations. Hur du sen flashar chippet beror på vilket chip du har. Själv har jag ett SmartXX & det är otroligt enkelt, bara att "surfa" in på chippet mha en browser och via chippets meny flasha om det. Föredömligt gjort. Har du ett annat chip, kolla i forumet för det chippet, finns säkert ett antal trådar om hur du flashar det.
Okej, men varifrån laddar jag bioset ? Hämtar jag det från boxen eller måste jag ta ner ett nytt från xbins eller dylikt ? Har ett SmartXX också. Antar att det enda jag sedan behöver ändra är att boka i rutan under IGR till Quick i evotool ?
Med att surfa in menas ftp://xxx.xx. etc ?
Med surfa menar jag http://192.*** osv. IP-adressen ställer du in i SmartXX meny som kommer upp vid start. Kolla i forumet för SmartXX.
Kolla den här tråden för ev behov av bios.
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=13110
Sen när det gäller IGR val. Jag använde alt "More compatible", funkar fint.
Bah, 2st nya problem då. Verkar inte komma in på EFnet då jag tydligen är bannad därifrån, ingen aning varför då jag aldrig brukar vara där, men men. Så vart hittar jag något bios då ? =)
Sedan så verkar det inte gå att "surfa" till boxen. Får sidan kan inte visas när jag använder http:// vid använding av ftp:// funkar det fint dock.
Har inte ställt in någon ip på själva boxen men använder en router så har för mig boxen blir tilldelad en ip adress då som jag använder mig av. Spelar detta någon roll ?
Jag tror att DHCP alt i SmartXX är default avslaget, dvs du måste själv knappa in en IP-adress i SmartXX menyn. Jag har bara använt mig av http alt vid flashning så jag vet ingenting om det finns en ftp-server i chippet. Den kan möjligt vis användas till att komma åt hdd på boxen om det blir problem att starta upp någon dashboard. Återigen, kolla i forumet för SmartXX, det finns ett antal frågor besvarade där när det gäller att flasha chippet
När jag tittar vilket bois som är inlaggt nu på boxen står det bios unknown.
Kan jag ftpa över något av de biosen som ligger i C:\Bios , ladda in det i evotool och göra ändringarna och sedan spara det med nytt namn och sedan ftpa tillbaks det i bios mappen och sedan gå in under Flash Chip och välja det boiset i EvoX menyn ?
Du är för tillfället tvungen att använda dig av evo-x m8 v1.6 bios under förutsättning att du har en v1.6 box? Om du har har ett bios (unknown) i SmartXX menyn (den meny som kommer upp direkt efter det att du startat boxen, före ev dashboard), hur fick du dit det? Har ngn annan hjälp till, eller köpte du den moddad? Hur som helst du behöver ett M8 bios. Om du sedan kan flasha om chippet från boxen efter det att du ftp över det modifierade bioset vet jag inte, men som sagt, kolla i SmartXX forumet, frågan finns säkert besvarad där. Prova sökfunktionen
Köpte den moddad från psxcare, fick den nu i onsdags så utgår från att det är en 1.6...
Så mig veterligen har jag ingen aning om varför det står bios unknown.
Kommer mig inte in med browser på boxen heller tyvärr och när jag går in under Flash Bios i evox menyn och där väljer att flasha ett bios står det Flash not writable.
Vad är det som är problemet då ? Skulle gärna också vilja ha hem evoxm8_16 bioset ,men hittar det ingenstans tyvärr, så jag kan testa evotool.
Testade också att ta hem ett av de biosen som fanns på boxen till datorn för att öppna i evotool, fick meddelandet no kernel available då, mening ? =)
Last edited by lintax; 2004-08-20 at 13:40.
Bara för att förtydliga, det står unknown på de bios som jag har i chippet oxå, så det är ingenting du behöver oroa dig för. Trixa inte för mycket med alla flashprogram, plötsligt har du fipplat så att boxen inte startar. Ta dig tid & sök runt i de forum som berör din fråga. Använd sökfunktionen så kommer du snart att hitta svar på det du letar efter. När det gäller bios så finns det ju andra nedladdningsalt. här på nätet Till sist, kolla i SmartXX meny om DHCP är aktiverat. Är det inte det så antingen aktiverar du DHCP eller så knappar du in en IP-adress manuellt. Därefter så kan du genom en web browser surfa in på chippet och bl.a flasha om bioset, absolut det enklaste alt.
Så, fått ner bioset men kan inte "surfa" in på boxen. DHCP är aktiverat men det vill sig inte endå. Vad finns det då för alternativ ?
Vet du vilken IP-adress boxen fått?
japp, 192.168.0.101 har den fått...
måste man ange någon nätmask / gateway ? eller fixar routern det ?
boxen har inte samma ip som datorn då datorn har 100 i slutet, boxen har 101.
skall nätmask / gateway ställas in så det är samma på boxen som på datorn ?
Helt korrekt, du måste ange gatewayens adress och subnetmasken i chipmenyn. Sorry, glömde säga det
ah, då skall vi testa det. Strax tillbaks med en uppdatering =P
Hmm, blev lite osäker beträffande om du måste ställa in gateway & subnet när du använder DHCP, tror inte det. Hur som helst, du måste vara i SmartXX startmeny när du försöker att surfa till chippet. Dvs du får inte starta ngn dashboard för då kan du inte nå SmartXXchippets web-server.
har lagt till gateway / nätmask och öven slagit på Ethernet, funkar inte nu heller =/
aaah, alltid varit inne i dash när jag testat.
nu funkade det sig, bara att välja flash bios från menyn där då ?
Okej, flashat om och nu dök det upp Unknown / Free i SMartXX menyn där det tidigare stått m8. Detta är korrekt eller är jag ute på tunn is nu ?
Det står unknown på alla mina biosversioner som jag flashat till chippet & dom funkar ok. Bara du använt M8 v1.6 som bas. Det finns ju ett antal olika banker att välja på, så du kan ladda ner olika egen modifierade "varianter" (i EVtool) av M8v1.6 bioset.
Bookmarks