Har precis monterat mitt live chipp som jag beställt från psxcare. Har stött på problem och skulle behöva lite tips.
1. Började med att programmera om bios i det levererade chippet. 1.6 bios laddade jag ner från http://www.aladdin-*********. Testade att läsa in bios från chippen (köpte två chip) med hjälp av programmeraren. Från det ena chippet rapporterade programmeraren att bios name var xecuter24981.06red från det andra chippet fick jag bios name unknown. Detta kan vara fullt normalt men jag blir ändå nyfiken vilken typ av bios som ger unknown. När jag sedan skriver ner den nedladdade Aladdin16.bin så säger den oxå att bios name är unknown. Jag flashar ändå. (Tips: När mod chippet ansluts till programmerarens stiftlist skall det vändas så att mod chippets kretsar ligger utanför programmeraren och inte över)
2. Demonterar xbox och löder fast stiftlisten på LPC-bussen enligt medföljande anvisningar.
3. På 1.6 xbox skall 5 ben på stiftlisten anslutas till 5 punkter på moderkortets baksida. Denna lödning är svår (har en del erfarenhet av lödning). Här följde jag 1.6 anvisningar från http://www.aladdin-*********. På moderkortets baksida lödde jag även kabel till d0 och L2. Dessa drog jag upp genom två lediga hål i LPC-bussen.
4. Lödde L1 och BT på moderkortets framsida. Monterade mod chippet i stiftlisten (vände det så att skruvhålet inte täcks).
Lödde fast d0,L1,L2 och BT på modchippet.
5. Monterade ihop xbox.
6. Ansluter powerkabel och bildkabel. Xbox power lampa lyser nu rött!? Detta ger mig dåliga vibbar. Jag ser att modchippets blåa lysdiod lyser så det har ström. (Detta kan man se genom bildkabelkontakten på xbox baksida). Jag testar att boota (power on), powerlampan blinkar då rött/gult (möjligen rött/orange) - får ingen bild. Jag stänger av då något är fel.
7. Blir rädd att jag sabbat något så jag monterar bort mod chippet (löder loss d0,L1,Lt och BT och isolerar de kablarna). Monterar ihop igen och ansluter ström. Power lampan lyser ej (och det skall den väl inte göra i standby?).
Testar att starta, xbox bootar ok - får bild och allt verkar fungera som vanligt:-)
8. Nu skulle jag villja ha lite tips på vad som kan vara fel. Skall kolla dubbel kolla alla lödningarna. Kan det vara något fel på bios i modchippet?
Är det någon här som har monterat ett Aladdin Live i ett 1.6 xbox med lyckat resultat?
Tack på förhand.
Bookmarks