Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: Aladdin Live montering i xbox 1.6

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Aladdin Live montering i xbox 1.6

    Har precis monterat mitt live chipp som jag beställt från psxcare. Har stött på problem och skulle behöva lite tips.

    1. Började med att programmera om bios i det levererade chippet. 1.6 bios laddade jag ner från http://www.aladdin-*********. Testade att läsa in bios från chippen (köpte två chip) med hjälp av programmeraren. Från det ena chippet rapporterade programmeraren att bios name var xecuter24981.06red från det andra chippet fick jag bios name unknown. Detta kan vara fullt normalt men jag blir ändå nyfiken vilken typ av bios som ger unknown. När jag sedan skriver ner den nedladdade Aladdin16.bin så säger den oxå att bios name är unknown. Jag flashar ändå. (Tips: När mod chippet ansluts till programmerarens stiftlist skall det vändas så att mod chippets kretsar ligger utanför programmeraren och inte över)

    2. Demonterar xbox och löder fast stiftlisten på LPC-bussen enligt medföljande anvisningar.

    3. På 1.6 xbox skall 5 ben på stiftlisten anslutas till 5 punkter på moderkortets baksida. Denna lödning är svår (har en del erfarenhet av lödning). Här följde jag 1.6 anvisningar från http://www.aladdin-*********. På moderkortets baksida lödde jag även kabel till d0 och L2. Dessa drog jag upp genom två lediga hål i LPC-bussen.

    4. Lödde L1 och BT på moderkortets framsida. Monterade mod chippet i stiftlisten (vände det så att skruvhålet inte täcks).
    Lödde fast d0,L1,L2 och BT på modchippet.

    5. Monterade ihop xbox.

    6. Ansluter powerkabel och bildkabel. Xbox power lampa lyser nu rött!? Detta ger mig dåliga vibbar. Jag ser att modchippets blåa lysdiod lyser så det har ström. (Detta kan man se genom bildkabelkontakten på xbox baksida). Jag testar att boota (power on), powerlampan blinkar då rött/gult (möjligen rött/orange) - får ingen bild. Jag stänger av då något är fel.

    7. Blir rädd att jag sabbat något så jag monterar bort mod chippet (löder loss d0,L1,Lt och BT och isolerar de kablarna). Monterar ihop igen och ansluter ström. Power lampan lyser ej (och det skall den väl inte göra i standby?).
    Testar att starta, xbox bootar ok - får bild och allt verkar fungera som vanligt:-)

    8. Nu skulle jag villja ha lite tips på vad som kan vara fel. Skall kolla dubbel kolla alla lödningarna. Kan det vara något fel på bios i modchippet?
    Är det någon här som har monterat ett Aladdin Live i ett 1.6 xbox med lyckat resultat?

    Tack på förhand.
    Last edited by arl; 2004-08-14 at 17:18.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    se hit
    Last edited by pege63; 2004-08-13 at 11:23.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Första länken gäller annat chip. Dock liknar instruktionen den för Aladdin Live.
    Andra fungerar tyvärr inte.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det är samma chip dom använder se här och här klicka på bilden
    Last edited by pege63; 2004-08-13 at 11:37.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Det är samma chip i den nya länken du postat nu ja. Detta hjälper tyvärr inte mig mer då exakt samma monteringsanvisningar (de jag följde) finns på tillverkarens hemsida: http://www.aladdin-*********

    Tack ändå.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    hit du kan ju söka på google efter Aladdin Live V1.6 instructions om inget annat
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har testat mera nu. Lödde även om misstänkt dålig lödning. Tyvärr fungerar det inte. Xbox bootar aldrig med chippet installerat, varken med chip bios eller orginal bios. Tar jag bort chippet bootar den ok. Jag har kontroll mätt lpc bussens spänningar så jag tror att min lpc rebuild är ok. Denna länken beskriver detta. Den enda skillnaden är att jag har 0V på pinne 3 LFRAME - troligen skall det vara så på 1.6.
    http://www.xbox-scene.com/articles/lpc-diag.php

    Börjar misstänka chippet. Testade att koppla bort både BT och d0 och den bootar inte. Tar jag däremot bort chippet från stiftlisten bootar den i vanligt läge.
    Man kanske skulle köpt ett annat chip, finns det någon här som lyckats med aladdin chippet?
    Last edited by arl; 2004-08-14 at 15:53.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Ok, så nu fungerar det, jag kan boota på modchippets bios.
    1. Monteringsanvisningarna för 1.6 som finns på http://www.aladdin-********* säger att man skall kunna ansluta d0 till mod chippet och på så sätt kunna starta upp i olika moder. Detta fungerar inte för mig! Jag utelämnade BT och drog d0 punkten till jord. Då bootar chippet i evox läge. Det lustiga är att det fraggar om jag inte drar d0 till jord, trodde den skulle boota normalt då. Får väl bygga någon typ av switchlösning för att disabla chippet.

    2. Se till att ni vänder modchippet rätt väg. På vissa forum på nätet kan man få intrycket att man skall vända det andra vägen. Rätt väg med stiftlistmontering (pin header) är att chippet pekar mot xbox framsida. Moderkortsskruven skall då vara helt åtkomlig ovanför modchippet.

  9. #9
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    Exakt samma problem

    Citat Original inlägg av arl
    Ok, så nu fungerar det, jag kan boota på modchippets bios.
    1. Monteringsanvisningarna för 1.6 som finns på http://www.aladdin-********* säger att man skall kunna ansluta d0 till mod chippet och på så sätt kunna starta upp i olika moder. Detta fungerar inte för mig!
    Jag fick hem en Xbox 1.6 och testade med en Aladdin Live och har fått exakt samma problem som dig. Testade utan modchip och det funkar då, dubbel kollat alla lödningar. Får dock inte det att funka med d0 som du.

    Finns det ingen som lyckats få det att funka så man kan starta i olika moder?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Håller på att titta på att bygga en switch, tror det är enda sättet just nu. Man måste då ha en dubbel swicth som bryter både d0 och LAD0. Återkommer när jag fått det att fungera. Ett tips kan vara att mäta pinnarna på LPC bussen med voltmeter, då ser du om du eve har någon dålig lödning. Kolla här:
    http://www.xbox-scene.com/articles/lpc-diag.php

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    blah nvm..

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Dumma mig hade dragit d0 från chippet till jord på moderkortet. Fattade aldrig att det var d0 från mb som skulle jordas. Så nu funkar chippet.

    Kollat runt lite och det verkar som enda sättet att få den att starta i olika moder e som du säger med en switch.
    Konstigt bara att dom inte nämner nått om det på http://www.aladdin-*********.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Ahh, hade exakt samma problem.. lödde d0 till jord och voila så fungerade det tack som fan!

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    en fråga till vet du om det är olika på olika live chip om man måste löda D0 från moderkortet till jord eller till D0 på chippet

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    De aladdin vi levererat sedan några veckor tillbaka fungerar alldeles utmärkt med på/av funktionen även på xbox version 1.6 med kabel lödd mellan d0 på chippet och d0/lframe på moderkortet samt kabel mellan BT på chippet och rätt punkt på moderkortet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Varför funkar det då när jag löder D0 till jord fast inte till D0 på chippet

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    du har 5 kablar på baksidan att lödda verkar som du glömt de

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Nejdå alla 5 sitter där.

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av kiman74
    Nejdå alla 5 sitter där.
    har du rätt bios??

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    jo har räät bios gå in här ser du allt som är gjort
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=17473

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Troligtvis olika versioner på live chippen... dom äldre hade problem med d0 men nu ska det vara löst som Hansi säger.

Liknande diskussioner

  1. Aladdin Advance Live + programmerare på 1.6
    By Twistedinc in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 01:20
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. Xbox chips Live on borrowed time
    By Sheytan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-03, 00:04
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •