Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Liten Lödskola

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Oxelösund Sweden
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Question Liten Lödskola

    Läst igenom några av trådarna här och sett att en del har problem med att chippa sin kära PS2:a. Ni skulle inte kunna snickra ihop en liten lödskola med tips till alla som vill ge sig på att chippa själv? Jag har själv chippat PSX/PSOne, XBOX och PS2 och PS2:an var lite pysslig men inga problem. XBOXen skulle nog en blind gnu kunna chippa.
    Skulle det vara genomförbart? Lite tips om hur man ska rengöra lödpunkterna innan man börjar, hur stort stift man bör köra (använder 0,2 mm själv och det funkar bra), temperaturer, vilket lod man ska använda m.m.

    Bara ett litet förslag

    Mvh Tobbe

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jag skulle också vilja veta vilka olika temperaturer man skall ligga på när man löder det olika komponenterna/punkterna, eller går det med en och samma på samtliga.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    656
    Respekt
    24
    15-18w ska det väl vara tror jag
    "I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Lynx
    15-18w ska det väl vara tror jag

    Effekten på lödkolven säger inte så mycket om temperaturen. Den typen av lödverktyg som bara anger en effekt håller aldrig en jämn temperatur. Dom duger på sin höjd till att gravera i trä med. Det finns dock bra lödkolvar där temperaturen bestämms av lödspetsen som då är utbytbar.

    Vad som bestämmer spetstemperaturen är lödtennet!
    Inte ovanligt brukar det ligga runt 340?400 °C. Titta vad som står på ditt lödtenn och ställ in stationen efter det. Om man inte är så van i lödning kanske man ska lägga sig på den lägre skalan för att inte elda upp komponenterna och/eller kortet. Träna gärna innan t.ex. i någon gammal radio.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    656
    Respekt
    24
    ok, är ingen expert. har bara lött mitt gamla playstation. 15-18w är dock vad som rekomenderats på diverse forum.
    "I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."

Liknande diskussioner

  1. En liten olycka, o byte av nätagg
    By Mansour in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-03-26, 21:26
  2. En liten fråga till någon FTP kunnig!!!
    By Nr2 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-12-18, 21:46
  3. ??En liten fråga??
    By Nr2 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-16, 21:32
  4. en liten fråga ang ritningar
    By D@nsken in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-11-02, 23:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •