Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Hårdvarufel från ingenstans?

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    0

Hårdvarufel från ingenstans?

Tja!

Har fått ett problem på halsen som jag inte vet hur jag ska angripa.
    Förslag och vettiga, genomtänka åsikter mottages tacksamt.

Jag ftp:a över ett gäng rommar till mame emulatorn häromdagen.

Fick igång första rommen helt utan komplikationer. När jag sedan skulle testa en annan rom så låste sig boxen på "loading". Kanske det var nåt fel på just den rommen, vad vet jag. Då boxen vägrade boota om via handkontrollen så gick jag fram och slog av strömmen. Sen dess har jag inte fått igång den igen!

När jag trycker på "on-knappen" så startar fläkten. Men den lägger av efter ca 2-3 sekunder för att göra en omstart. Istället för att presentera x-ecuter logga så blinkar dvd-slädens lampa rött/grönt. Dessutom så går det inte att mata ut släden. När jag trycker på eject så hör jag att släden varvar upp, men den matas aldrig ut.

Ännu mer sorgligt är att jag inte kommer åt boxen via ftp. Har inget på hd som jag inte kan lägga tillbaka, så en omformatering skulle kvitta, men som det är nu så kommer jag ju inte ens åt hd:n från nåt håll.

Ja, just ja. Slarvig installation av chippet tror jag mig kunna utesluta. Lämnade in maskinen för moddning hos psxcare

Nån som har någon ide om vart felet ligger?
    Each day counts..

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag är ledsen att behöva säga det men moderkortet har nog rykt.
    Denna länk står det lite med info i.

http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=13685

/Diotor

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Koppla bort allt som inte behövs för att starta boxen, HD, DVD, gamepad osv. Kolla lödningarna, särskillt d0 (Även om psxcare har moddat den så gör även den bäste fel ibland). Plocka bort modchipet (kan vara svårt om det är lött direkt på moderkortet). Om du har tillgång till en PIII733 celeron CPU så testa även med denna.
    Om inget av ovan fungerar så är det moderkortet som pajat.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Gör ingenting utan lämna in boxen hit så vi får kika på den. Öppnar du den så bryter du garantisigillet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2003
    Respekt
    0
    Lämnade in boxen på psxcare där en lös kabel konstaterades. Fixades gratis, tack för hjälpen!
    Each day counts..

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    22
    Tycker att folk ska ge f-n i att säga att "moderkortet har rykt" när lampan blinkar rött/grönt. Låter aningens långsökt va?

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av khamon
    Tycker att folk ska ge f-n i att säga att "moderkortet har rykt" när lampan blinkar rött/grönt. Låter aningens långsökt va?
    Särskilt långsökt är det när det står "jag kan köpa delarna av dig billigt" i nästa inlägg!

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Merlin.swe
    Särskilt långsökt är det när det står "jag kan köpa delarna av dig billigt" i nästa inlägg!
    Eh.. jo.

Men hur som helsr t så är ju grönt/rött blinkande det vanligaste problemet med chip/bios. I en överväldigande majoritet av fallen är det d0 eller ett skadat bios som är problemet. Att häva ur sig att moderkortet är gånget utan att veta ordentligt tycker iaf jag är väldigt fel. Som tur var finns Hansis vakande blick över forumet...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Ok. Jag förmodar att ni syftar på mitt inlägg.

Jag har moddat ett XXX antal boxar utan problem. Men har försökt laga vissa lådor som ägarna har provat löda själv, och som sen har pajjat. Där har det dykt upp detta problem på senare tid.
    Att det är något mer problem än just D0:an som lossnat är ju iofs ett kännt fenomen. Men att den lossnar tyder ju på dålig lödning. (ta inte illa upp nu Psxcare, även dom bästa har dåliga dagar) Sen Khamon, ska du citera mig så bör du använda alla ord jag använde. Du glömde "nog". Vilket betyder kanske, troligtvis, möjligtvis.......

Avslutar med att säga. Avancerad teknik leder till avancerade problem. Men dom kan lösas.

/Diotor

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Ta inte åt dig Diotor av mitt inlägg, jag menade inte att du hade avsikt att lura av någon hans grejer.
    Har bara sett att folk ibland ställer en dödsdom på folks hårdvara alldeles för snabbt utan att ge råd om felsökning och sedan försöker flera att göra klipp på billiga delar!

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Jag har redan för mycket delar hemma som jag inte har någon användning av. Tycker min sambo också. =/

/Diotor

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Diotor
    Ok. Jag förmodar att ni syftar på mitt inlägg.

Jag har moddat ett XXX antal boxar utan problem. Men har försökt laga vissa lådor som ägarna har provat löda själv, och som sen har pajjat. Där har det dykt upp detta problem på senare tid.
    Att det är något mer problem än just D0:an som lossnat är ju iofs ett kännt fenomen. Men att den lossnar tyder ju på dålig lödning. (ta inte illa upp nu Psxcare, även dom bästa har dåliga dagar) Sen Khamon, ska du citera mig så bör du använda alla ord jag använde. Du glömde "nog". Vilket betyder kanske, troligtvis, möjligtvis.......

Avslutar med att säga. Avancerad teknik leder till avancerade problem. Men dom kan lösas.

/Diotor

Vi kanske skall föra till handlingarna att vårt garantisigill på xboxen i fråga var brutet eftersom kunden själv varit inne och rotat i xboxen (för att byta hårddisk). Detta borde ju inte ha orsakat att kabeln lossnat, men vi kan ju inte alls veta vad som hänt inuti den boxen efter att vi monterade chippet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2004
    Respekt
    0
    Nä det är ju sant. Men klart man måste få byta hd. Sätt ett sigill på/över någon av skruvarna till dvd:n istället. Så eliminerer du det problemet.

/Diotor

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det var inget problem, för vi löder alltid tillbaka kablar som lossnat även om kunden varit inne och bytt hårddisk :-)

Registrerade
    Aug 2004
    Respekt
    0
    Hej
    kan man få problem med att xboxen går varm om man har bytt hårddisk från en 8gig
    till en 120 gigs.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    KAN kan man ju, men det brukar inte vara några problem om man bara ställer boxen vettigt.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    jag har en 120gb 7200rpm HDD i min xbox.... den håller 40grader som allra max... å då va det varmt här inne (32 grader).....
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    min xbox brukar ligga mellan 55-65 grader och har en 120gb 7200...betyder det att min box krashar när som helst???

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    21
    glömde säga att den är placerad i en tv bänk...

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    25
    55 = ingen fara
    65 = borde inte vara nån fara....
    70 = lite väl högt.......

EDIT: rodeo_clown använd "redigera" knappen istället för att skriva 2 inlägg........
    Last edited by Lucif3r; 2004-08-23 at 12:53.
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Liknande diskussioner

1. Spola från CD och ej från hårddisk?
    By mrspurs in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 23:16
  2. Alladin Advance - jättetråd flyttad från "xbox produkter"
    By Hansi in forum Aladdin Advance Support
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 20:27
  3. Funkar från skiva, ej från hårddisk
    By T-Bone in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-11-07, 08:40
  4. Visa bilder från digitalkameran ... ?
    By fixedwire in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 10:24
  5. Hur laddar man xbox program från PC´ns hårddisk
    By brusa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 23:05

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner