Har läst igenom de flesta trådar på detta forum men då många blivit utdaterade får jag fråga på nytt.
----------
Efter att ha installerat Messias2 1.33 på PS v5 och monterat samman min PS2 så gick det så här:
1. Jag kopplade in PS2 på TV och slog på strömmen.
2. Elektronerna snurrade och jag kom till "Browser".
3. Jag öppnade luckan och satte in en originalskiva
4. Skärmen blev svart och jag väntade och ingenting händer, inga ljud, ingenting.
5. Slår av PS2 och startar på nytt, nu visas inte "elektroner" längre.
6. Tar ur skivanm startar om helt och hållet, fortfarande inget.
den enda reaktion som fås är att skärmen blinkar till lite vid påslag av PS2 samt naturligtvis att fläkten startar.
----------
"Manualen" till Messiah säger att om "Elektronerna" syns initialt men inte sen så kan det vara något med BIOS anslutningarna. Stämmer detta med min beskrivning, dvs att elektronerna sedan "aldrig" syns mer, ens efter omstart??
Det sista jag gjorde innan jag skruvade ihop PS2 var att dubbelchecka att BIOS-benen ej var kortslutna genom att mäta med en multimeter mellan det lödda benet och de runtliggande.
Dessutom mätte jag mellan benet och anslutningen på Messiah att kopplingen var bra.
Min messiah sitter längst ut till höger som manualen säger. Är detta verkligen bra? ..då ledningarna blir ganska långa?
Har någon en bild på en snygg installation.
Har någon ytterligare ideer på hur jag felsöker om jag nu inte hittar att något är kortslutet/ ej anslutet på detta sätt?
Finns det något enkelt sätt att testa Steg-för-steg vilka delar som fungerar och vilka inte? T.ex. mäta upp spänningar eller frekvenser på olika punkter med skalet öppet?
Alla tips tas emot med glädje!
/Niklas
P.S. Jag är ganska van att löda, men inte så små saker...Jag övade en del på lite skrotade kort för att få upp känslan för de mindre benen så jag "tror" att jag fått det rätt. D.S.
Nåja, i värsta fall var det en spännande lödövning, men den skulle kännas mer givande om det gick vägen..
Bookmarks