Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Irriterande PS2 problem

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Question Irriterande PS2 problem

    Hallå,

    Jag har ett litet irriterande problem med min PS2. Den vill nämligen inte centrera bilden, den är alldeles för långt åt vänster så det resulterar i att det blir en stor fet ca 3cm svart kant på höger sida av skärmen.

    Alla mina PSOne och PS2 spel jag spelar på min PS2 får denna irriterande svarta kant på höger sida. När jag kör ett PSOne spel på min gamla PS är där ingen kant i höger sida, så det är ju uppenbart att det är nåt skumt med min PS2. Jag använder en RGB kabel, när jag bytar till den vanliga A/V kabeln blir den svarta kanten mindre, men den finns fortfarande kvar. Dessutom, när jag väljer "Full screen" i "System Configuration" så blir inte skärmen riktigt fylld utan har fortfarande ca 1,5 cm stora svarta kanter på över och underkant. Spel som vanligtvis ska vara i full-screen t.ex. Silent Hill 2 visas alltså istället med 1,5 cm stora svarta kanter över & under samt 3cm svart kant på höger sida.

    Jag tror inte det är fel på min TV heller, t.ex. alla mina N64 spel har perfekt full-screen.

    Nån som vet vad problemet kan vara? Finns det ingen hemlig meny eller nåt i PS2:an där man kan justera bild-positionen? För jag antar att det inte ska vara på det här viset. Jag borde kanske bara byta den (har garanti kvar). Visst ja, en sak till: Den vägrar att spara system konfigurationen på minneskortet så varje gång jag stänger av får jag ställa om allt igen.

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    Alltså, summa summarum vill jag bara ha reda på om det är fler som har en sån vertikal svart kant längst till höger på skärmen. Jag antar att det inte ska vara så här men jag vill vara säker innan jag springer ner och bytar den hos hos min lokala spelaffär.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2001
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Post

    Detta verkar vara ett problem som rätt många verkar vara drabbade av och som har diskuterats i åtminstone två diskussioner:

    http://www.psxcare.com/support/forum...ML/000079.html
    http://www.psxcare.com/support/forum...ML/000072.html

    Slutsatsen som jag kan se det är att det är vissa TV-apparater förskjuter bilden till vänster. Min Sony 25" förskjuter bilden mellan 0.5 till 2 cm beroende på spel. PS2:an köptes i Mars 2001 och är inte moddad och jag använder S-videokabel.

    Om det är någon som lämnat in sin PS2 för rep eller som bytt den och fått problemet åtgärdat så skriv gärna en rad. Om det går att åtgärda är det ju fel PS2:an.

    Hoppas att vi nu kan få saken utredd en gång för alla

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    Tack för svaret, jag öppnade tv:n och skruvade lite på några potentiometrar så nu har jag fullskärm på min PS2, men när jag nu ser på vanlig tv eller spelar någon annan konsol så är bilden utdragen och förskjuten åt höger istället. Irriterande, det är verkligen dåligt av Sony om alla pal-PS2 uppförs sig på det här viset. Det är ju bra att veta om det är nåt fel innan man öppnar den för att löda in ********* och förstöra garantin.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Post

    Verkar som man skyller på RGB-kabeln, men alltså, när jag kör PS1 spel på min PSone med RGB-kabel sker ingen bildförskjutning.

Liknande diskussioner

  1. NTSC/US PS2 - Problem med TV'n - blir färg med ljudet; skumt
    By Goro in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 22:48
  2. PS2 Messiah 2 Pro Problem...
    By Ahobafeth in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-27, 23:34
  3. Problem med att läsa ps2 kopior
    By tvrep in forum NEO4 - Teknisk support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-05-27, 10:24
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •