Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: behöver hjälp!

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0

behöver hjälp!

Hej!

Jag har ett xbox 1.0. Har länge haft ett matrix-chip installerat. Har även bytt hårddisk till en 80 GB samt installerat superdisc 3.5.

Allt har fungerat klockrent fram tills en fredagkväll då vi hade öl-xboxparty på projjen.

Chippet gled ur läge. Och i fyllan så fick vi pilla väldigt länge tills det fungerade. Men då hade vi skruvat så mkt på skruven till chippet så att gängen hade pajjat... Då kom en av mina geniala kompisar på: "Vi limmar dit chippet". Det blev bara skit av allt. Nu har jag ett matrixchip som inte har några fjädrande "ben" (pga lim) och ett xbox-moderkort indränkt i lim.

Jag provade att starta upp xbox:en utan matrix chippet och fick felkod: 16..

Fungerar xboxen?? och får felmeddelande pga en icke MS-hårddisk med MS-bios?? eller?
    Nån som har något tips på vad jag kan göra??? Väldigt tacksam för hjälp...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Xboxen är väl inte direkt sönder, men lycka till att hitta någon som vill sitta och mekka med den boxen...Enda problemet är nog att original ms dashboard inte är 100% original längre...utbytt eller patchad...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    Tack hansi för att du tog dig tid....
    Kanske inte svaret jag hoppats på... men ändå!

Så om jag köper ett nytt chip... Och skrapar bort lite lim från lödpunkterna och löder fast det.. menar du att boxen bör fungera då?

Eller finns det chip som använder andra "löd-punkter" än matrix-chippet?
    Isåfall vilket chip är det?

ha det bra
    nicce

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det är limstädning och montering av chip som gäller
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    uppe så här sent?
    du lever verkligen för ditt jobb! =)

finns det nåt chip som inte använder samma lödpunkter som matrix-chipet?

mvh nicce

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Bara om du skall ge dig i en 29-trådars moddning...

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    illa.....

det är inget ni vill titta på???
    Tog ett par högupplösta bilder..
    ta er en titt:
    bild 1
    bild 2
    bild 3

mvh nicce

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag har lovat teknikerna att dom aldrig behöver löda någonting med lim på sig. Det var boktavligen talat nära ögat en gång då en av grabbarna inte tänkte sig för och började löda i en PS2 där någon stjärna fått för sig att sätta superlim på sina lödningar.

Registrerade
    May 2004
    Respekt
    0
    Moralen i historian, pilla inte med elektronik när man dricker

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    förstående... jag vill inte heller, men det är ju alltid kul med lite omväxling på jobbet, nåt att klura på. Om man har ett monotont arbete förstås..
    och allt är ju till salu för rätt pris... =)

skulle xboxen fungera om jag stoppade in orginal-discen? Microsoftloggan dyker ju inte upp i "startuppen".... utan bara felkod 16

åter tacksam för svar
    mvh nicce

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Ja, originaldisken borde fungera om den inte är upplåst eller har modifierad ms dashboard.

Registrerade
    Jul 2004
    Respekt
    0
    sagan fick ett lyckligt slut!
    Lämnade boxen till ett proffs på ett lokalt företag här i Östersund.
    Fixade den på knappt en halvtimme för en, som jag ser, struntsumma på en 200 kr...

så nu behöver jag aldrig mer justera till chippet när den hoppar ur läge...

och jag som var på gång o köpa ett nytt moderkort av dig Hansi...

Tack ändå för ett suveränt forum!

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    23
    Fan gosse snacka om flax, annars hade jag rekomenderat ett x-bit chip har endast pluggat i det två ggr. i boxen totalt har inte varit nyckter en endasten gång. Föresten jag är inte nykter nu heller.

Liknande diskussioner

1. Behöver hjälp av en super nörd.. =)
    By Eternal in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 13:22
  2. Nybörjare behöver verkligen hjälp
    By smsucha in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-06-07, 19:21
  3. En nybörjare behöver hjälp!
    By skippy in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2003-02-13, 19:55

Bookmarks

Behörigheter