Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Ljudfråga

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    SWEDEN
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Question Ljudfråga

    Jag funderar på att köpa en PS2 och jag vill kunna köra DVD filmer, givetvis. Men det jag undrar är om jag kan köra scart till min TV och sedan ljud direkt till min stereo. Finns det seperat ljudutgång på PS2?

    När jag ändå håller på att fråga.. Hur bra är egentigen Granturismo 3?? Obs har ej spelat föregångarna

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Post

    Japp. Går alldeles utmärkt att koppla bild via scart och ljud kopplar du via en optisk digital utgång. Din stereo måste ha en optisk ingång.

    GT3 är skit bra och det spelar ingen roll att du inte spelat 1 & 2:an för dom är riktigt skit om man jämför.

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    SWEDEN
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Unhappy

    Men är det inte en typ.. ähh kommer inte ihåg namned... en freestyle kontakt på PS2 som man sedan dela till vanlig signal in till stereon?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Smile

    Nä du, det är det verkligen inte. Optisk utgång är helt digital och din förstärkare MÅSTE ha en optisk ingång. Men om man köper en avr förstärkare idag, även en billigare, så finns det oftast mist en optisk och en koaxial digital ingång/ar...

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2001
    Från
    Svea Rike
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Post

    Du behöver INTE ha en förstärkare med optisk utgång.

    Koppla bara in den gula sladden i scartadaptern. Det är bilden.

    De andra två kan du koppla in till stereon i stället så får du ljud där! Du får ju naturligtvis bara ljud på stereon då...Men det räcker väl...

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    SWEDEN
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Talking

    Ahh det låter bra...
    man tackar för info

    ja något tv ljud kommer jag INTE att använda alls

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Kista, Sthlm
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Post

    klart man vill annvända den optiska utgången..har man en dolby digital förstärkare så vill man ju annvända den funktionen efter som ps2 erbjuder det...då kan man ju inte annvända stereo..iaf inte när man ser på dvd...blir trist..går kabeln att köpa än?

    [This message has been edited by Swalle (edited 08 December 2001).]
    Swalle proud owner of PS1,PS2 & Intel P4 1,5Ghz with a Geforce 3

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Post

    Om du menar den optiska kabeln så är det en vanlig optisk kabel som har funnits i flera år i HiFi världen. Finns hos alla välsorterade Radio Tv-handlare.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Vårt kabelsortiment hittar man om man klickar på dvd/hembio...

    http://www.psxcare.com/dvd-frame.asp...r-switchar.asp
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2002
    Från
    Sweden
    Inlägg
    47
    Respekt
    23

    Angry

    Varför varför varför har inte ps2:an koaxial.......så mycket bättre än optisk!

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Post

    <font face="Verdana, Arial" size="2">Originally posted by Snakebite:
    Varför varför varför har inte ps2:an koaxial.......så mycket bättre än optisk!</font>
    Det råder delade meningar om den saken. En del experter hävdar att koaxen är sämre än optiska. Men vad vet jag. Jag kör både och(optiskt på Ps2 & minidisc & koax på DVD spelaren). Har testat både koax & optiskt på min stationära DVD men märker ingen skillnad...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Malmö
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Exclamation

    Coax är bättre än Optisk enligt mig.
    Tillverkarna väljer optiska lösningen för det ser flashigare ut.
    Det som e bra med Coax är att signalerna inte behöver konverteras till ljus när dom lämnar maskinen och sen tillbaks när dom kommer in i tex förstärkaren varav det blir mindre störningsmoment i överföringen, alltså det går elektriska data signaler hela vägen igenom. Ända positiva med Optiska lösningar i ljud sammanhang är när man ska dra kabeln genom kraftiga magnetfält men hur många gör det igentligen
    Om man nu bara vill ha DD/DTS in i sin reciver och man inte har någon Toslink "optisk" så kan man köpa en konvertor som omvandlar optisk till koaxial.

    En sådan adapter finns att köpa på *************** och kostar ennligt katalogen jag siter o tittar i nu 229kr, produknnummret är 37-412

    PS: Vanliga Svensson hör oftast ingen skillnad imellan Toslink och Coax. man ska isådana fall verkligen känna utrustningen man lyssnar på och jämföra på plats. På lite dyrare prylar så brukar det vara ganska medelmåtlig kvalitet på Toslik komponenterna jämfört med Coax. komponenterna.

    /Robban

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Jag tror nog att en stor anledning till att det är optisk kontakt på PS2 är att man inte vill ha några kontakter som sticker ut på baksidan.

    Det skulle se fånigt ut med en koaxial digitalutgång som stack ut på den i övrigt helt släta baksidan på PS2.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Sweden
    Inlägg
    35
    Respekt
    23

    Cool

    vad är vad?kan någon förklara hur dem ser ut...å så
    /SockUlF

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •