Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 41 av 41

Diskussion: Spänning på lysdioderna vid Eject-knappen?

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    Citat Original inlägg av Lucif3r
    mja ska å ska..... om man vill vara 100% säker på att dom inte brinner ut så då kan man juh köra me motstånd.... men ja har aldrig haft nåra problem med 5V dioder som ja har kopplat direkt till 5V.......
    nej, inte jag heller men det är klart att de får längre livslängd om man använder motstånd

swedishchapters problem är ju att han hävdar att man kan mata 3.3V dioder med 5V utan att använda motstånd
    Detta är min signatur

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    swedishchapters problem är ju att han hävdar att man kan mata 3.3V dioder med 5V utan att använda motstånd

mjo...... men kan å kan..... klart man kan men ja lovar att dom slocknar inom 2sek.........
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Varför vet en del inte när det är dags att ge upp och inse att man hade fel och lägga ner diskussionen, spelar ingen roll hur många gånger man upprepar samma sak, den blir inte mer sann för det.

Mina 10 öre.
    XBox | Xenium 2M Ice | 160gb

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av mjao
    Swedishchapter, jag tycker det är intressant att du ser någon som fjortis för att han/hon säger att du inte är begåvad. En så enkel sak som hur mycket en diod tål måste väl du förstå.

Står det att en diod tål 3.3V så betyder det att den tål 3.3V och inte 5V, det är inte bara sanningen utan även logiskt. Skulle den tåla 5V skulle det stå att dioden tål 5V, kan du nu förstå logiken i betäckningen på dioderna??

Jag vet inte vad som sker på elprogrammet nuförtiden men jag vet att förut så var man tvungen att kunna koppla sådana här prylar för att få godkänt.
    Jag har aldrig sett ett produktinfo där det står vad dioden tål. Jag har däremot sett en massa produktdatablad där det står vilken spänning diodrarna är anpassade för.

ursäkta den dåliga bilden.. men den talar för sig själv..
    XBox | Xenium 2M Ice | 160gb

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    24
    mohahaha bra jobbat LocoPaco ........ som sagt så talar bilden för sig självt..... å alla "produktinfon" ja har sett på dioder har det stått rekomenderad spänning och max spänning..... så det verkar som om d e du som e lite blind swedishchapter
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt

Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    jag tackar då jag slipper ta strid ännu en gång
    Detta är min signatur

Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Sweden
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av swedishchapter
    Jag har kört 5V på dioder som är gjorda för 3,3V och dem höll, säg vad ni vill!

Att man är fjortisar har väl ingeting med kunnandet är göra?
    I den frågan är det enbart du som är fördomsfull.
    Det jag menar med fjortis är sättet man väljer att formulera sig på.
    asså..seriöst gick du el programmet? f*n vad du ljuger isåfall.... du e ju en skam för alla som går/har gått där. Jag gick ec ,och det fattar du väl att om du kopplar 3,3 volts LEDs till 5 volt UTAN en resistor så bränner ju du den..... å som du säger har du inte bränt den än, så kommer du nog bränna den rätt rejält om ett tag. det är ju inte direkt överkurs å veta en sån sak...tror f*n min hund vet det, med å han gick inte ec....

(får damp ryck på ovetande nötter!!!)

Ur fattigdom kommer vishet

Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Sweden
    Respekt
    0
    Hm... Ngn som kan skicka en tut på hur man kopplar 5V dioder till Eject-knappen då? För som jag har fattat så skall man inte kunna koppla en 5V till + och - där de orginal dioderna satt?... den i mitten är väll GND... Och om man inte kopplar till Eject-knappen så får man inget flash-ljus när man öppnar trayen?... Som sagt... SKICKA EN TUT!!!

Edit: Alltså... jag har ett par 5V blå 8000mcd 5mm LEDs... som jag vill byta ut mot de som redan sitter där... går det att koppla dem direkt där? Undrar vad där är för spänning vid LEDsen... hört att det är 3.3V, stämmer det ? Annars skicka en tut var jag kopplar 5V utan motstånd (om det går).
    Last edited by Noem; 2004-12-09 at 22:51.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Noem
    Hm... Ngn som kan skicka en tut på hur man kopplar 5V dioder till Eject-knappen då? För som jag har fattat så skall man inte kunna koppla en 5V till + och - där de orginal dioderna satt?... den i mitten är väll GND... Och om man inte kopplar till Eject-knappen så får man inget flash-ljus när man öppnar trayen?... Som sagt... SKICKA EN TUT!!!

Edit: Alltså... jag har ett par 5V blå 8000mcd 5mm LEDs... som jag vill byta ut mot de som redan sitter där... går det att koppla dem direkt där? Undrar vad där är för spänning vid LEDsen... hört att det är 3.3V, stämmer det ? Annars skicka en tut var jag kopplar 5V utan motstånd (om det går).

Vart har du fått dessa blå lysdiodrar ifrån? Om du har köpt dem, på vilken butik då isånafall?

Nån annan som har nått tips om butiker som man kan köpa lysdiodrar och etc på? Är nämligen ute efter de starkaste blå lysdiodrar som finns

Tacksam för svar // Emil

Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Respekt
    21
    Använd alltid resistorer till leds även om det är dioder med samma rekommenderad framspänning som spänningen du kopplar in dom på. Kör med några ohm iaf man ska alltid strömbegränsa.

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

1. Eject fix/ eject trick
    By honungsklubba in forum BIOS versioner och flashning
    Senaste inlägg: 2004-09-05, 10:21

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner