Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Komponent video och PAL

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

Komponent video och PAL

Jag har en projektor (Sanyo PLV Z2) som just nu är kopplad till min xbox med en vanlig video kabel. Jag är självklart mycket intresserad av att koppla den med komponent kablar istället, samt få digitalt ljud till min förstärkare.
    Grejen är att jag vill inte modda min xbox och jag har inga ntsc spel, bara en stor hög pal spel. Men vad kommer hända om jag kör med komponent kablar i detta fallet? Kommer jag kunna byta upplösning? Kommer det bli bild över huvudtaget? Så länge det blir bild så borde det bli mycket bättre än med vanlig video, även om jag inte kan byta upplösning, eller? Isåfall är jag nöjd.
    Vad jag har förstått så är det inget problem att köra komponent med pal spel, bara det att pal spel inte kan köras i högre upplösning?
    Vad jag inte heller förstår är varför alla problem med pal vs ntsc spel när det är komponent video det handlar om, det har inget med dom gamla standardena att göra.
    Huvudfrågan iallafall är, kommer jag få bild?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan använda component video, men ändrar du inte till ntsc och aktiverar HD-modsen får du inte bättre bild än du får med RGB, och endast marginellt bättre bild än med S-video.

Du kan köra de flesta PAL spel i NTSC läge och 480P upplösning, och jag lovar att den skillnaden MÄRKS. Modifiera din xbox! :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    Jag vill helst inte modifiera min xbox... Frågan är om det ens är värt att modifiera den bara för att få högre upplösning? Jag har redan en riktigt bra HTPC och behöver inte ha xboxen till något annat än att spela spel. Det är inte heller så att jag tänker ladda ner spel till maskinen när jag redan äger alla spel jag vill ha. Jag spelar jämt över Live så jag vill inte råka ut för trubbel ifall jag har moddat maskinen. Hörde att det fanns något chip som stänger av sig självt när man kopplar upp mot Live, det kanske är en lösning? Jag kanske skulle ta och börja med att köpa komponent kabel och se hur bra bild det blir. Det är ju inte helt billigt att modda maskinen. Är Microsofts High Definition AV Pack bra?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Är din xbox inte för ny (2004-04-xx eller senare) kan du använda x-ecuter 2 4983.06 bioset som stoppar ifall något spel försöker gå ut på live. Det bioset kan du använda i alla chip.

Modifiering med Aladdin advance kostar 500:-

När jag råkade ändra videoläge på min xbox till vanlig 480i märkte jag inte så mycket...men helt plötsligt blev det mycket svårare att spela Need 4 Speed underground...när jag aktiverade 480P igen så blev banorna helt plötsligt mycket "tydligare" :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    hyggligt att du svarar så snabbt på mina frågor, här kommer några till

1. om man blir bannad på Live, gäller det bara själva maskinen eller Live kontot eller bägge delarna?

2. Om jag skickar in min xbox för moddning tillsammans med en hårddisk som jag vill ha monterad, vad är det för typ av hårddisk som behövs? ATA33/66/100/133? RPM spelar väl ingen roll antar jag. Inte S-ATA diskar antar jag.

3. Om jag ändrar till NTSC på en moddad maskinen och sedan höjer upplösningen. Blir det kvar när jag sedan kör Live (chipet avstängt självklart) med mina PAL spel?

4. Kan jag se på maskinen vilken version den är? Eller är det bara att gå efter datumet du angav tidigare?

5. Jag funderar på att beställa en ny färdigmoddad maskin istället för att skicka in min gamla. Vill dock inte lägga ut för mycket pengar. Såg att det fanns en med Aladdin Advance LIVE chip vilket är billigare än dom andra. Läste dock att det fortfarande inte är 100% säkert att det fungerar med era senaste maskiner. När vet ni eller har du några andra förslag?

6. Om jag skaffar en ny maskin, hur gör jag då med booster packen som jag köpt till Project Gotham Racing 2 som ligger på den gamla maskinen?

Tack på förhand

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    1: Ban gäller xboxen.
    2: ATA "whatever"
    3: Ja, videoläget ligger kvar.
    4: Skall man vara säker på version måste man titta inuti :-)
    5: Aladdinchippen verkar fungera bra i boxarna nu, ingen har haft några klagomål
    6: Det brukar gå att hitta boosterpack för nerladdning på fildelningsnätverken.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

re

Hmm, har funderat lite angående booster packen. Om jag tar hem booster packs från internet, alltså inte köper dom från Microsoft, kan jag då köra dom över xbox Live? För hemtankade spel måste man väl ha ********pet och då kan man inte köra xbox Live? Booster packen är ju inte hela spel...??

Två saker till, om jag skickar in min xbox för moddning hos er:
    hur ska jag förpacka maskinen?
    ingår frakten tillbaka till mig i priset, annars hur mycket kostar den?

tack

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Boosterpacks går att ladda från nätet och använda till ditt original LIVE spel med chippet avstängt. Men jag rekommenderar att man betalar för sina boostpacks och endast laddar ner om man förlorat dom pga byte av box.

XBOX brukar överleva att resa i sin originalkartong om emballaget inuti inte är trasigt.

Frakten tillbaka är 210:- om den ligger i originalkartong, kanske ett par tior till om du använder en större låda.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

re

Precis fått min moddade XBOX med Aladdin Live. Har aktiverat NTSC och progressiva upplösningar som jag kör med component kabeln. Du hade helt rätt Hansi, det blev mycket mycket bättre bild än tidigare. Bilden är nu knivskarp på min 106 tums duk. Det var helt klart värt pengarna.

Tack så mycket för hjälpen.

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

nytt problem

nu när jag skulle kopiera över mina saves från min gamla o-moddade maskin till min nya moddade så fick jag problem. Alla saves går inte att kopiera!!?? Jag kopierar dom med ett orginal minneskort men flera spels saves gick inte att kopiera. Bland dom som inte går att kopiera finns Burnout 3 som jag spelat i många timmar och jag vill väldigt gärna slippa spela om allt.
    Jag förstår inte varför det inte går? Jag kan se saven men jag får inte upp "copy" alternativet bara "delete". Finns det något annat sätt att kopiera mina saves, eller är det helt kört?

Liknande diskussioner

1. IRC, Superdisc och Xbins
    By whopper in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 20:18
  2. Komponent, RGB och optiskt ljud
    By DDZola in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-09-01, 21:17
  3. Instalera nytt chipp och hd.
    By Robotach in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-25, 14:19
  4. Går det och kolla om ett spel är PAL eller NTSC
    By sumo in forum X-BOX Spel/Mjukvara