Problemet: Textningen på filmen ligger för lågt på TV´en.
Kan man på något sätt justera vart (i detta fall hur högt) på TV-skärmen textningen ska ligga?
Jag pratar nu givetvis i filmer där jag använder .sub fil på text.
Problemet: Textningen på filmen ligger för lågt på TV´en.
Kan man på något sätt justera vart (i detta fall hur högt) på TV-skärmen textningen ska ligga?
Jag pratar nu givetvis i filmer där jag använder .sub fil på text.
i settings. sen väljer du mina filmer lr nåt. eller vänta kan vara att du måste justera bilden och flyttaa upp den en aning. vet ej dock var man gör det( i settings nånstans ).
//macke
Precis, i settings under video kan du ställa detta.
Du säger inte om du använder XBMC eller XBMP heller och inte för att vara elak på något sätt. Men varken XBMC eller XBMP är direkt stora program så jag tycker det första man kan/ska göra när man använder det är ju att UTFORSKA istället för att bara gå in på ett forum och slänga iväg en fråga. När dessutom frågan har varit uppe på forumet flera gånger tidigare så det går att SÖKA.
va inte så taskig. alla har vi varit nya inom området. Men jag fattar vad du menar rikkarden. före man skapar en tråd ska man försöka själv om man ainte hittar leta i FAQen sen sak man söka och sist skapa en tråd. det e vad jag tycker.
//macke
Taskigt eller ej, men det blir bara för mycket lathet ibland.
Extra "roligt" när man hittar en tråd där EXAKT samma sak frågas och även där blir svaret: SÖK
Det finns dessutom bra svar på frågan.
Till sist tröttnar ju alla som har svaren att svarar på samma frågor hela tiden. Även fastän man vara mer än hjälpsam.
Tack för svar i frågan.
Sedan kan man undra vad forumet skal vara till för om inte man kan ställa en fråga utan vissa reaktioner.
Om ni som klagar på min fråga istället kunde hålla snattran och själva inte missbruka forumet med egna inlägg för och emot min fråga, ja då hade jag sparat lite tid när jag ska lesa svaren.
Vad ni tycker om min fråga ska ni veta att det skiter jag i.
Dessutom: SJÄLVKLART sökte jag först, men hittade tyvärr inte svaret.
Och....om ni ledsnar på "dumma" frågor...kan ni vel för fan spela CS istället!
Jag håller med!!!
Flera gånger när jag har letat på forumet (som för övrigt är mycket bra!!!) så har jag bara hittat dryga svar om "sök på forumet innan du ställer en fråga" och ingen tråd som har förklarat nån lösning - tagga ner lite va?
jag hjälper er gärna jag säger bara att man först ska söka. har man gjort det e det ju självklart att man ska ställa sin fråga.Det var likadant för mej när jag ställde mina frågor. så sluta skriva "sök", "sök" lr leta i FAQet?
//macke
jag hjälper er gärna jag säger bara att man först ska söka. har man gjort det e det ju självklart att man ska ställa sin fråga.Det var likadant för mej när jag ställde mina frågor. så sluta skriva "sök", "sök" lr leta i FAQet.
//macke
Då ber jag ursäkt för mitt gnäll, men jag tycker ändå det är märkligt hur folk skriver att de har sökt. För alla gånger jag skrivit "Använd sökfunktionen" har jag själv alltid provat att söka på det de ska ha hjälp med för att garantera att det finns flera trådar mad just den frågan. Ofta har jag även länkat till en eller två trådar med just den frågan.
Så frågan är då om det är omotiverat att skriva "Använd sökfunktionen" och sen klistra in en av flera trådar som tar upp just den frågan.
Anmärkningsvärt är dessutom att alla gånger jag länkat till en tråd som har svaret skriver ingen mer i tråden. Aldrig ett tack eller nånting om att "Jag ska använda sökfunktionen nästa gång".
Så säga vad ni vill, jag tror de flesta är lata!
Hur som helst hoppas jag du fick till texten så den hamnade rätt?
http://forum.psxcare.com/support/sho...ight=subtitles
Det var ju just det JAG menade Rikkarden! De flesta som svarar svarar bara: "sök själv innan du frågar" utan länk - bifogar man nån länk så är det en helt annan fråga i min mening!
har du fixat det?
//macke
Jepp. Jag fick fixat det. Ganska logiskt lösning på det egentligen.
Tack för hjälpen.
Dock måste jag att er kärring-gnäll är en skam för forumet.
Faktiskt.
Varför ikke lägga ner hela forumet om alla frågor finns i FAQ?
*suck* Egentligen borde jag väl inte svara utan låta tråden dö ut. Men eftersom jag mer än gärna hjälper alla med det lilla jag kan så blir jag irriterad. Du/ni får tycka att det är gnäll, men varför ska man fråga om samma saker om och om igen?
Faktum är att det STÖRSTA skälet till att jag alltid tipsar om sökfunktionen är att då får ni svar på eran fråga MYCKET MYCKET snabbare. Och jag utgår ifrån mig själv att jag vill ha snabba svar på min fråga.
Dessutom finns inte alla frågor på forumet, det dyker ofta upp nya frågor, men varför ska den lilla grupp som svarar på frågor behöva svara på samma frågor dag efter dag?
På vilket annat forum som helst kör de med dessa regler, att man ska söka och trådar blir låsta hela tiden pågrund av detta. Varför ska det vara nån skillnad här?
Kärringgnäll från mig kan hända, men mycket lathet från er!
(Titta i alla trådar där man har fått svaret sök, sen söker du på frågan ska du se i att i stor sett alla fall får du upp massvis med liknande trådar)
Jag håller med Rikkarden hela vägen ut. Svaret på den frågan har besvarats minst 30 ggr i detta forum.
"All work and no play makes fArGo a dull boy"
1 4TB Buffalo Tech NAS
1 Asus Eee Box EB1006 Myth Tv/XBMC frontend
1 3.2 GHz Dual Core, 4GB RAM, x2 TV cards, Dragon CAM Myth Tv Backend
100% på rikkardens sida!!!
Fyll inte forumet med massa trådar som det redan finns 1 eller 100 trådar på!!!
Är man en ny så börjar man med att leta/söka/prova innan man frågar frågor som redan finns besvarade 1000 gånger i forumet!!!
Jaha. Jag känner vel att övermakten blir för stor!
Är jag verkligen ensam om att känna som jag skrev, ja då ber jag om ursäkt - jag värdesättar forumet, och tycker det är strongt av er att ställa upp med svar.
Men om jag en annan gång inte hittar svaret i sök-funktionen, skulle jag nog vara livrädd att fråga offentlig igen - tänk om jag missade svaret i sök? Och bli påhoppad igen?
Ta det lugnt killar. Jag värdesättar er.
Ingen fara killen - en lite ren å skär uppläxning bara
Absolut inga hard feelings. Ibland blir man bara så trött på att svara/se en fråga man svarat på femtioelva gånger förut...
"All work and no play makes fArGo a dull boy"
1 4TB Buffalo Tech NAS
1 Asus Eee Box EB1006 Myth Tv/XBMC frontend
1 3.2 GHz Dual Core, 4GB RAM, x2 TV cards, Dragon CAM Myth Tv Backend
Det kan jag förstå.
Kände bara att det var lite orättvist, då jag tyckte jag hade sökt på rätt sätt.
Men fom nu är sökfunktionen min bästa vän!!
)
Och skulle det vara så att du söker men inte hittar nått och ställer en fråga som det finns svar på redan så spelar det väl ingen roll om du får en uppläxning...
Du får ju svar på din fråga iaf...
Ja, om jag också ska ta och bli lite mjuk, så kan det i ditt fall vara så att du inte tänkte på att "text" oftast heter subtitles (det engelska namnet). Och en sökning på det hade gett dig några trådar med just ditt problem. Även en sökning på undertexten (den svenska översättningen) hade funkat.
Men fråga mera, ofta är det frågor man själv inte tänkt på så man lär sig något nytt ibland bara genom vissa frågor. Men bara inte latheten tar överhand utan att man söker lite först.
jag tycker inte du ska hålla dig borta från att ställa frågor, det är nästan alltid bara på frågor som ställts många ggr som man får ett syrligt "det finns en sökfunktion" till svar.
gäller det en fråga som man inte lätt hittar när man söker kan man fråga om den då den kanske inte tagits upp.
Men ett problem som finns på de flesta forum är att många är dåliga på att söka med rätt ord (jag finner detta mkt konstigt, men så är fallet iaf)
så min fråga till dig pellen lyder: vilket ord använde du när du sökte???
Detta är min signatur
Tja mjao.
Jag använde helt enkelt ordet "textning". Men jag inser vel nu med facit i hand att det nog var lite för enkelt.
Att söka på engelska slog mig aldrig, då det är et svenskt forum.
Men man lär sig, och nästa sökning blir nog fullträff!
jag önskar dig framtida sökningslycka pellen
Detta är min signatur
Bookmarks