Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: ett par aladdin frågor innan köp

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    25

    ett par aladdin frågor innan köp

    Tjo tänkte skicka in min box och få den chippad med ett Aladdin Advance Live chip men har ett par frågor.

    1. Det står att ni tar 500 för chipet inkl montering. Ovanför står det att ni konfigurerar mediaspelare osv och vill man göra det själv så får man 150 spänn i rabatt. Så jag har egentligen två frågor..

    a) Gäller eran konfiguration även flashning av senaste bios och lägga in dash osv eller ingår det automatiskt i servicen?

    Förenklat: När jag får boxen från er måste jag då flasha biosen själv och lägga in dash innan jag kan använda lådan om jag vill konfigurera filerna själv?

    b) Om jag nu hellre vill konfigurera själv. Blir kostanden då 350 för chipet inkl montering, eller har jag missuppfattat det där?

    2. Vad brukar frakten till er kosta och ungefär hur många dagar kan det ta innan jag får tillbaka grejerna?

    3. Är programmeraren lätt att använda ifall det skulle gå åt helvete? Lär man löda och herja lr kan ni förklara kortfattat hur den funkar?

    4. Har fattat att alla chip i princip gör samma sak. Det jag vill använda boxen till är att kolla på film och spela spel från backup skivor och hdd. Det är inga problem med detta chip?

    5. Är den nån klar nackdel med detta chip? Sitter och velar mellan att flasha biosen och slänga in detta chip. Men som jag fattat lär man skicka in boxen om en flashning går åt helvete om man har flashad bios. Och det går att rädda själv hemma ifall man har Aladdin + programmerare?

    mvh

    Mathias

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi konfigurerar mediaspelare osv. Eftersom Aladdin inkl installation för 500:- är ett specialerbjudande så gäller inte "-150:-" erbjudandet.

    Frakt hit c:a 200:- med företagspaket. Vi har c.a 1 veckas kötid på xbox, 2 av 3 xboxlödare har varit sjuka denna vecka och han som är kvar har inte en chans att hinna med då :-)

    Vi har inte hunnit testa programmeraren själva ännu! Och man måste löda loss chippet, så det är ingen bra lösning för den som inte pular själv. Iofs är det bara 4 lätta lödningar som krävs.

    4: Chippet spelar ingen roll nä.

    5: Enda nackdelen är det där med flashning. SmartXX är ett mycket trevligare chip då man kan flasha hur fel man vill utan att man försätter xboxen ur stridbart skick.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    25
    ok tack för svaren. Ett par frågor till:

    1. Men om man får biosen flashad av er istället för att få ett chip monterat och det går åt helvete? Då lär man skicka in den till er och få den återställd lr? Eller kan man lösa det själv?

    2. Har man Aladdin Advance Live chipet så måste man plocka bort chipet för att kunna flasha det? Stämmer det?

    3.Jag läste om nåt chip där man brände en cd och flashade från den... men det var inte Aladdin chipet? Tänkte om man inte kunde slänga över en bios update till hdd:n och flasha därifrån med Aladdin chipet...

    4. Man kan väl flasha en bios flashad box genom att dra över en bios update till hdd:n och köra med xflash lr liknande?

    mvh

    pemani

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Får du biosen flashad och flashar bort den så är det montering av chip som gäller för att få det fixat. Du kan flasha ett fungerande aladdin live chip från evo-x, det är bara om du flashar fel som du måste ta loss det och använda programmeraren. Har du SmartXX eller Xenium slipper du oroa dig då de chippen alltid kan komma åt bios som ligger på t.ex. hårddisken.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Hansi
    Får du biosen flashad och flashar bort den så är det montering av chip som gäller för att få det fixat. Du kan flasha ett fungerande aladdin live chip från evo-x, det är bara om du flashar fel som du måste ta loss det och använda programmeraren. Har du SmartXX eller Xenium slipper du oroa dig då de chippen alltid kan komma åt bios som ligger på t.ex. hårddisken.
    jaja då är jag med... hörde nånstans att man inte kunde flasha bioset på Aladdin från hdd:n utan att var tvungen att ta loss chipet och flasha med programmeran oavsett om det "inte" hade gått åt helvete.
    Men om man inte behöver greja med lödningar osv om man inte flashat fel bara för att lägga in en ny bios är det ju lugnt.

    sen en sista grej bara... det är väl enbart om man har en v1.6 box som man är låst till ett speciellt bios och kan sabba den om man flashar med fel? Detta gäller väl inte om man har en v1.5 + Aladdin Advance Live ?
    Last edited by pemani; 2004-09-16 at 08:33.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ta det säkra före det osäkra, flasha alltid med rätt bios för den box du har efter att ha monterat chippet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Hansi
    Ta det säkra före det osäkra, flasha alltid med rätt bios för den box du har efter att ha monterat chippet.
    ok..

    då var det bara nån sista fråga...

    1. Omflashning av bios kostar alltså 350 just nu då om man vill fixa mediaspelaren m.m. själv?

    2. Lär man göra nåt innan man skickar in boxen? Alltså måste vi ha kontakt på typ tel, mail osv eller räcker det om jag skickar in boxen i kartong med en lapp där det står typ vad jag önskar för modifiering samt adressen till mig? Nåt mer som måste stå eller kan jag överhuvutaget inte göra på det sättet?

    3. Flashad bios är väl inte lika kinkig som Aladdin på rätt bios version? Förutom att storleken osv måste stämma då... Inte för att jag hade tänkt flasha med fel bios version men iaf...

    4. Om jag t.ex skickar in den idag (måndag) hinner jag få den under nästa vecka då?

    mvh

    pemani

Liknande diskussioner

  1. Aladdin Live flash-krångel och ett gäng frågor
    By illm in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-04, 22:30
  2. Ett par frågor ang XBMC
    By Slump in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 19:26
  3. Ett par N00b-frågor
    By autowah in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-02-09, 19:45
  4. Ett par frågor till Hansi
    By Z i n g o in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 08:57
  5. är neo 4 är det ett brä köp
    By Aram in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-01-22, 19:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •