Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Lyckats förstöra moderkortet, antagligen (?)

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Lyckats förstöra moderkortet, antagligen (?)

    Goddag,

    Införskaffade en xbox (v1.6) nyligen och ett Aladdin Advance Live som jag bestämde mig för att montera själv. Allt gick bra att löda fram tills en punkt som låg nära chippet märkt "XCalibur" skulle lödas, då jag av misstag råkade få lite lödtenn på chippets ben. När jag sedan skulle ta upp det med tennsug så ser det nu ut som att ett ben har gått av (klantigt, jag vet ).

    Finns det något hopp för att få igång detta eller är det lika bra att se sig om efter ett nytt moderkort, eller kanske rent av blir billigare med en ny xbox, när man sparat ihop nya slantar?

    Tacksam för positiva svar .

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    otur :< det blir väldigt svårt att fixa....
    när du spillde lodet borde du ha pillat bort det med dina fingrar eftersom det blir som en kallödning(tennet smälter inte ihop med xcaliburs pinnars ten)

    Tror det blir billigare att köpa ett nytt xbox än ett moderkort...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Med lite tålamod och mycket skicklighet kan man fila bort lite av kapseln (dvs själva chippet) så att man kommer åt det som är kvar av benet eller den tunna tråden som sitter bakom benet.

    Sedan kan man löda på det som är kvar, eller fuska och måla på lite ledande färg, t.ex. sådan man lagar värmeslingan i bakrutan på bilen med. Finns på claes olsson för ett par hundralappar, kolla bara att det är en tub med i paketet. När jag handlade sist var den stulen ur de 4 första askarna jag kollade i...

    Skall du lämna in till oss blir det dock att byta moderkort, 1.200:- inkl 500:- rabatt på chippning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    Det går att fixa.. Är som Hansi sa lite pilligt men inte omöjligt. Jobbar på ett elektronikföretag och har gjort sådana "akutlösningar" några ggr.

    Har en fråga som jag kanske kan fila in i denna tråden.
    Vad fick du för fel på din box efter detta?
    Undrar just det för att jag monterade ett chip i en 1.6a häromdagen och satte i ett felaktigt chip. Efter att jag demonterat det hela så fungerar nu inte fläkten i boxen, den snurrar till lite vid start men sen så stannar den helt. (?)
    Någon som vet något om detta? Misstänker att jag har en brygga mellan två ben på XCalibur men har inte hunnit kolla efter än, blev förmodligen när jag lödde dit strappen för D0 eller den som sitter några mm bortom den. (ser ut så men det verkar vara väldigt lite, typ tennstänk)

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Det mest ekonomiska kanske är att byta moderkort ändå för mig. 500 rabatt på chippning så kan ni ju få sätta in mitt chip åt mig. Har läst att man måste byta hårddisk då också (den jag har nu är inte upplåst), kan jag bara slänga i en oformaterad IDE innan så slipper jag betala extra för hårddiskinstallation?

    TheSilencer: Jag fick en liknande effekt, fläkten snurrade upp, stannade, snurrade upp igen, stannade, och efter ett par ggr så fram och tillbaka så snurrade den igång helt. Sen blinkade lampan rött/grönt och inget mer hände.

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    HappyDude : Lite likt mitt problem då... Fast min box startar upp som vanligt nu efter att jag tagit bort chippet och all straptråd, men fläkten står dock stilla, gör bara några ryck fram och tillbaka. Ska kolla upp vad det kan va och när jag hittat det så postar jag ett inlägg.

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    kan jag bara slänga i en oformaterad IDE innan så slipper jag betala extra för hårddiskinstallation?
    japp det kan du!
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt


    Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    9
    Respekt
    0
    HappyDude : Har nu hittat felet på min box. Det var fläkten. (!?) Japp, inget fel på moderkortet men fläkten hade tydligen lagt av helt. Så nu ska bara en ny fläkt in och ett korrekt chip, sen så blir det spela!

    Förresten, har du kollat så att benet du råkade ha av verkligen går någon vägen? Menar att om det bara är en blindpad (paden sitter bara där för att hålla fast kretsen, inga banor går någon stans) så ligger ditt fel någon annan stans.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Skall du lämna in till oss blir det dock att byta moderkort, 1.200:- inkl 500:- rabatt på chippning.
    Blir nog så. Görs denna sortens ingrepp både på söder och i city?

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Helst på söder
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Skruv under moderkortet!
    By denSiS in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2004-09-13, 07:04
  2. Har någon lyckats bränna pNESx emulatorn???
    By [} Andreas {] in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-09, 14:41
  3. Komma åt baksidan av moderkortet
    By Peter Ericsson in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 08:57

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •