Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Aladdin Advance Live funkar inte!

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21

    Aladdin Advance Live funkar inte!

    Tjenare(igen)!
    Fick hem mitt chip och programerare idag och började löda...
    När jag öppnade boxen upptäckte jag att det var en v1.6 trotts att tillverkningsdatumet var 2004-04-19. Sån tur var hade jag beställt programeraren så jag tankade ner EvolutionX M8 Bios_v1.6.rar som man ska ha till v1.6. Mitt första problem var programeraren som inte fungerade om man inte lödde ihop chipet och programeraren via Pin 25 och BT(vilket borde finnas instruktioner på) när det var löst så började jag flasha... Det tog nästan en timme att flasha lite jobbigt).
    Sen när jag var klar med det och hade lött på pin headern enligt aladdins hemsida så var det klart för test.
    Jag startar boxen normalt med ett snabbt knapptryck och får då servicemedelande 12 och det blinkar rött/grönt. Sen provar jag starta med ett längre knapptryck för att aktivera chipet. Då händer det märkliga. Lysdioden runt ejectknappen lyser normalt grön som om det inte var nått och jag kommer normalt in i Ms Dashboard men nu utan felmedelande HUmm.... Jag provar sen med superdisc 3.7rc8 på en DVD+RW skiva men den står bara och försöker läsa utan resultat.... Har även provat bränna på DVD-r skiva men då kommer jag in i msdashboarden och den säger att den inte känner igen skivan(Philips DVD-läsare).... Vad kan vara fel ? :P

    Ska man bränna Superdisc på nått specielt sätt så att xboxen kan boota den?
    För jag blir tvungen att packa upp filerna med xiso och sen bränna ner dom som en datadvd med nero.

    Lampan på chipet lyser ej när den sitter i boxen och vet inte om den ska de heller... Och jag har inte satt chipet åt fel håll i pin headern.
    Gjorde detta på 2 boxar idag och får samma fel på båda... Kan vara bra att veta

    Många har även haft problem med att pin headern inte funkar på 1.6 utan dom har lött chipet direkt på moderkortet och då har det funkar... Kan det vara nått ?

    En fråga till: Vad borde hända om chipet funkar och jag startar boxen med chipet aktiverat men inte har nån superdisc i? Vad borde komma upp?
    Last edited by KingPing; 2004-09-17 at 08:10.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Med M8 borde du få en inte speciellt maskulin rosa triangel som det står EVO-X i tillsammans med det vanliga bluddret vid uppstart.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Okej tack för svaret men frågan är då vad kan vara fel?
    Har du nån aning?
    Pin headern?
    Nån lödning?
    Bioset?

    Min d0 sitter som aladdin visar på sin hemsida för 1.6 sen finns det ju andra d0 punkter... kan det vara de? Är tacksam för alla förslag... har flashat biosen 2 gånger så det borde inte vara de...

    Ska chipet lysa när det sitter i boxen?
    Chipet startar liksom inte så vad borde vara fel då?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova koppla lframe till jord och se vad som händer. Dvs ta bort kabeln från d0 punkten på chippet och löd fast vid en skruv eller annan jord.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    okej tack!
    Ska testa nu....

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Okej har provat...
    Nu startar boxen om sig själv 3 gånger sen blinkar den rött/grönt.
    Vad är fel dårå ? :P
    Värkar som att d0n iaf slår utxboxens bios men sen hittar den inte chipet på lpc platsen....
    Kan detta lösas om man plockar bort pin headern?
    Last edited by KingPing; 2004-09-17 at 17:35.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Har dragit en slutsatts...
    När jag löder d0 till en jord så slår den iaf ut xboxens original bios och tvingar boxen att söka bios på lpc-platsen men där värkar den inte hitta....
    Men det betyder oxå att BT som enligt Hansi ska styra powerknappen inte funkar.... eller hur? hur många gånger jag än löder om den så funkar den inte...
    Och chipets lampa lyser inte... vet ej om den ska det.....
    Det känns som att det INTE ALLS FUNKAR !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Suck...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det beror antagligen på att chippet inte får tillräckligt bra kontakt med lcp bussen som du får allt strul. Du kan ju ha fått ett ruttet chip, det förekommer ingen kvalitetskontroll hos kineserna som trycker ut dessa budgetchip.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    hmmm

    du har nog glömt de 5 lpc löddningarna under moderkakan va

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    186
    Respekt
    21
    har du Live+ så måste man löda L1 och BT, ha en tejpbit över alla kablar under LPC så att det inte blir kortslutning, chippet ska även ligga ut åt från CPU'n på pinn'sen

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Hehe jorå tack för svaren men det är löst för ett par veckor sen :P
    Det var som 5 småkablarna under som jag inte hade... Lite illa att psxcare inte skickar med dom intruktionerna men men det funkar nu iaf så jag är nöjd

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag har fått liknande problem, fast för mig funkar allt, lampan lyser osv. men jag kan inte köra chippat förrän jag löder D0 till jord... *suck* Sen har Hansi rätt i att chippet kan vara kasst också, det har jag ett bevis på. ( Ja, Hansi, det var minneskapseln som var rutten på chippet som vi mailväxlade om! :-) )

Liknande diskussioner

  1. Spel mm som inte funkar +splinter cell pd som hänger sig
    By snäll in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 18:11
  2. Uppladdade spel funkar inte [hjälp]
    By Frizonic in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-10, 12:29
  3. Evo-x bios och Xbox live, funkar eller inte?
    By boxcoxer in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2003-03-27, 09:11
  4. Varför funkar inte vissa skins
    By Badjes in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 11:39
  5. Det funkar inte
    By cissi in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-07, 11:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •