Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Extern fläkt

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    45
    Respekt
    22

    Extern fläkt

    Är det stor risk att hårddisken i ps2:an går sönder om man inte har en extra fläkt?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Beror väl på hur varmt den står
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    45
    Respekt
    22
    den står väl i skugga för det mesta

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sverige
    Inlägg
    69
    Respekt
    21
    Att den står i skugga spelar inte så stor roll, mer om eventuell utrustning runtomkring (och om den står trångt till med dåligt luftflöde runtom) genererar mycket värme som kan påverka ps2an/hårddisken (eller om hårddisken i sig genererar mycket värme). Alla hårddiskar mår iallafall bättre av att ha lite kylning så det skadar inte att ha en fläkt som kyler den.
    "I tried sniffing coke once,
    but the icecubes just got stuck in my nose"

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Laholm
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Hur ska man ha en fläkt som kyler hårddisken????? Den är ju helt inpacketerad i ps2:an.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sverige
    Inlägg
    69
    Respekt
    21
    Så att den blåser in luft framifrån genom hålen som finns i undre delen av fronten på ps2an. Visst, det är inte precis jättebra luftgenomströmning där, men lite luft kommer iaf igenom så att den kan kyla lite.
    "I tried sniffing coke once,
    but the icecubes just got stuck in my nose"

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2004
    Från
    Laholm
    Inlägg
    125
    Respekt
    21
    Ja det går ju nog men man kan ju inte montera den iallafall. Är risken stor att den blir överhettad med hårddisk?? Har precis skaffat en och det funkar bra, men det vore ju inge kul om det helt plötsligt kraschar.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Sverige
    Inlägg
    69
    Respekt
    21
    Det beror väl mest på varvtalet på hårddisken och åldern om den genererar mycket värme...
    Hårddisken jag har är en gammal 13gigs Maxtor-hd från en gammal iMac (har inte haft råd att köpa en ny hd att peta in i ps2an) och den verkar bli lite väl varm ibland, spelen kan börja hänga sig efter att jag spelat i någon/några timmar, och då måste jag stänga av ps2an ett tag innan det börjar funka normalt igen. Modernare hårddiskar bör nog inte generera lika mycket värme dock.
    Hade tidigare en 40gigare som numera sitter i datorn med kylning, den var ca 1,5cm tjock, dvs bra mycket tunnare än vanliga hårddiskar. Den blev kokhet om den användes utan att ha någon kylning (jag kunde nästintill bränna fingrarna på ovansidan av den om jag rörde vid den).
    "I tried sniffing coke once,
    but the icecubes just got stuck in my nose"

Liknande diskussioner

  1. Extern låda med hårddiskar
    By cHaOs in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 21:11
  2. PSXCARE´s extra fläkt till XBOX
    By Jonas_b in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-07-14, 02:55
  3. Extern PS2 Fläkt
    By Calleman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-01-12, 15:12
  4. Byte från fläkt till fläns på 1.0 box
    By Orcen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-03, 21:42
  5. Fläkt död?
    By Ixzat in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-09-24, 09:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •