Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Xbox matad med 12volt i husvagn?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21

    Xbox matad med 12volt i husvagn?

    Vet någon vilken drivspänning Xbox har,och hur en extern matning
    med12volt skulle kunna genomföras.
    Jag kan använda spänningsomvandlare 220V->12V men har hört
    att dessa drar en del ström i omvandlingen, stämmer detta?

    PS! Jag har varit PC-spelare i många år men sen jag köpte Xboxen
    i våras har den blivit centrum i familjen. Alla vill spela Gotham City
    och nu Burnout 3.
    Så nu kopplar jag in den mot projen med suround.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Du kan köra med en omformare som omvandlar husvagnens 12VDC till 230VAC och då är det ju bara att köra med den vanliga kabeln.. Men hur länge ett husvagnsbatteri klarar sig utan att laddas vet jag inte

    Lycka till
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    739
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av bose
    Du kan köra med en omformare som omvandlar husvagnens 12VDC till 230VAC och då är det ju bara att köra med den vanliga kabeln.. Men hur länge ett husvagnsbatteri klarar sig utan att laddas vet jag inte

    Lycka till
    jo precis som han skrev:
    Jag kan använda spänningsomvandlare 220V->12V men har hört.....
    osv.
    Detta är min signatur

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Bättre ett svar än inget alls

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    ett bilbatteri ger ca 50 ampere så..

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    man sätter väl in husbilens/vagnens i ett elutag först så man kan utnyttja kontakterna i ekipaget.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av mjao
    jo precis som han skrev:

    osv.
    Hmm.. ja fast tvärtom bara hehe..

    Ett vanligt s.k. "fritids batteri" har jag för mig ligger på 75Ah och det räcker nog för att driva bara boxen i iaf ett dygn kanske men de e ju bara en gissning
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63
    man sätter väl in husbilens/vagnens i ett elutag först så man kan utnyttja kontakterna i ekipaget.
    Att campa är ofta att komma bort från elsladden. I och för sig
    kan man ha en väldigt lång sladd men det blir oxå förluster

    Att campa betyder inte att man måste lämna Xboxen

    Jag har 2st 75A batterier och solcell som laddar. Jag har oxå elverk
    på 350w så jag klarar mig några timmar innan jag måste tanka.
    Men de som varit ute på detta sättet vet att det är jobbigt med
    Elverk, elkabel, bränsle, avgaser oljud och då kommer ju genast
    frågan vilken spänningsmatning har Xboxen. Enligt de som säljer
    omvandlare 220->12V så drar Xboen 150w och min TV 30w.
    Detta innebär att jag kan köra länge på min egen elförsörjning.

    Allt jag gör kräver EL tex om jag läser en ebok med Handatorn.
    Men mobila plattformar har ofta 12voltskabel som tillbehör.
    Det har ju inte Xboxen, men med eran hjälp så kanske vi
    fixar grejen. Det är säkert fler som kan nyttja detta tex
    i stugor med batteri och solcell.

    Inga mer 220V´s förslag, snälla!

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Det går att bygga ett nytt "nätagg" som drivs på 12V.. Men man får bygga massa strömstabilitets kretsar å sånt.. och att man måste ha en utgång på 5Volt med.. Om jag får lust kan jag försöka rita en ritning på en sån här krets om intresset finns?
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Tror du att om jag betalar att du kan bygga en åt mej?

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Bygga sådana finns redan färdiga för en smärre summa pengar
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Jag ska försöka göra en ritning med komponentlista och allt om det blir något och då får ni bygga dom själva.. men som nån sa så finns det säkert såna agg att köpa nån stans...
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av pege63
    Bygga sådana finns redan färdiga för en smärre summa pengar
    Länka till den så köper jag! Om jag skulle röra i en lödkolv så
    är alla i fara. Jag lejer bort lödning och chippning.

    Säg gärna något om inkopplingen behöver jag en brytare som tar bort det
    ordinarie nätaggregatet eller kan jag lägga mej parallelt med strömmatningen.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Köpte en sådan här i stan när min gammla till faxen brann upp, den täcker hela registret, går åxå att använda i bilens ciggaret utag till diverse saker som bärbarfax, dator, osv, osv. kostade runt en 900:- då.
    vet inte vad företagen heter var ett tag sedan jag köpte den......
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av pege63
    Köpte en sådan här i stan när min gammla till faxen brann upp, den täcker hela registret, går åxå att använda i bilens ciggaret utag till diverse saker som bärbarfax, dator, osv, osv. kostade runt en 900:- då.
    vet inte vad företagen heter var ett tag sedan jag köpte den......
    Jag tvekar på att det går att använda en av den modellen.. För jag tror att man behöver ha en som skjuter ut en herrans massa ampere.. eller iaf 15A.. Läste på nätagget i min att 5V kommer i 13,8A eller nåt sånt.. så man behöver bygga två stycken.. en med 12V och en med 5V.. 12Voltaren behöver nog bara ligga på ca 5A..
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av bose
    Jag tvekar på att det går att använda en av den modellen.. För jag tror att man behöver ha en som skjuter ut en herrans massa ampere.. eller iaf 15A.. Läste på nätagget i min att 5V kommer i 13,8A eller nåt sånt.. så man behöver bygga två stycken.. en med 12V och en med 5V.. 12Voltaren behöver nog bara ligga på ca 5A..
    Jag misstänkte det. Jag köpte en sån för digitalkameran för en 100kr
    men den orkade inte ladda batteriet. Jag tänker bara köpa en för
    12 och koppla in den i husvagnen. Misstänker att man får ha en
    brytare för omkoppling.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Mmm..
    Jag kollade i en katalog igår efter nödvändiga kretsar till ett nätagg som drivs på 12V men såg att om man ska ha några som leverar tillräckligt med ampere så kostade de ca 150kr exkl. moms stycket :S lite dyrt för att jag ska ha råd att försöka bygga ett prototyp agg.. Men jag ska försöka få tag i ett gammalt nätaggregat till en dator och kolla om man kan använda det för där i finns kretsarna som man behöver köpa
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Jag är inte riktigt med? Skall du omvandla 12volt till 5volt
    eller 2220 till 5volt eller behövs båda?

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Jag ska omvandla 12Volt till 12 stablila Volt och 5Volt
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Nu fattar jag

  21. #21
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Bra det
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Question

    Citat Original inlägg av bose
    Jag ska omvandla 12Volt till 12 stablila Volt och 5Volt
    hej satt läste lite här nu.. jag är själv en person som behöver köra ner ner aggregatet till 12 stabila volt och 5volt för ja hade tänkt montera xboxet i bilen. MEN jag kan ej använda en 12v->220v omvandlare för jag driver en hel del sterio saker redan på generatorn. och den kommer inte palla mer om ja slänger in en omvandlare. eftersom det redan monterade aggregatet som sitter monterat i xboxet orginal gör ju om 220v->12v så borde det gå göra ett på 12v utan omvandling. har du fått tag på nått biligt och bra?? som verkligen funkar..? fler som kanske vet hur man gör?

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av bitchan
    hej satt läste lite här nu.. jag är själv en person som behöver köra ner ner aggregatet till 12 stabila volt och 5volt för ja hade tänkt montera xboxet i bilen. MEN jag kan ej använda en 12v->220v omvandlare för jag driver en hel del sterio saker redan på generatorn. och den kommer inte palla mer om ja slänger in en omvandlare. eftersom det redan monterade aggregatet som sitter monterat i xboxet orginal gör ju om 220v->12v så borde det gå göra ett på 12v utan omvandling. har du fått tag på nått biligt och bra?? som verkligen funkar..? fler som kanske vet hur man gör?

    Jag är oxå intresserad

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    XBOX:en belastar batteriet ungefär lika mycket oavsett om du gör en egen nätdel eller om du använder en 12V-220V omvandlare. Den behöver fortfarande exakt lika mycket effekt. Hur mycket mer batteriet belastas beror på hur effektiv 12V-220V omvandlaren är i jämförelse med din nätdel.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av bitchan
    hej satt läste lite här nu.. jag är själv en person som behöver köra ner ner aggregatet till 12 stabila volt och 5volt för ja hade tänkt montera xboxet i bilen. MEN jag kan ej använda en 12v->220v omvandlare för jag driver en hel del sterio saker redan på generatorn. och den kommer inte palla mer om ja slänger in en omvandlare. eftersom det redan monterade aggregatet som sitter monterat i xboxet orginal gör ju om 220v->12v så borde det gå göra ett på 12v utan omvandling. har du fått tag på nått biligt och bra?? som verkligen funkar..? fler som kanske vet hur man gör?
    Det kan bli svårt att bygga. Behöver ju ha massa ström utgångar med olika spänningar.. 12V, 5Volt och 3,6V. plus att de behöver vara dubbla kan jag tänka mig. Men om någon (till exempel HANSI) skulle kunna skriva upp alla olika spänningar och hur mycket ström var och en behöver kunna leverera så kan jag iaf kolla om det är möjligt att bygga. Ska ha elektronik imorgon så det skulle varit bra om nån mailade det ikväll eller så..
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Ska väl vara ganska rättfram att bygga, mestadels kan man ju använda sig utav mycket färdiga komponenter. Det är klart det ska ju klara några ampere så det kommer nog kosta en slant men det ska nog inte vara omöjligt! Om man har tid vill säga, om du väntar tills jag har sommarlov ska jag bygga ett åt dig =)
    Förutom att det är mycket effektivare med ett dc->dc än dc->ac->dc så slipper man att introducera en massa brus i bilen.

    Färdiga:
    http://www.zantech.com.au/zantech/po...ly-atx-12v-dc/
    http://www.dc2dc.com/products/products.html

    en byggsats:
    http://www.mygizmos.net/frames/hardw...wersupply.html (verkar behöva förbättras på åtminstone 12v sidan)

    en massa info om atx (å lite om bilar och psu:er)
    http://www.epanorama.net/links/psu_computer.html

  27. #27
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    sök på elfa på google...när du hittat affären letar du rätt på spänningsregulator köp några kraftiga motstånd som gör 12>3.6 och 12>5... slit ut den vanliga nätdelen och skruva fast grejerna, ta en multimeter och mät upp hur myche ström de ska vara på dom olika punkterna...det borde gå bra så länge kablarna från nättagget till moderkortet endast är för strömmen




    sen kan jag tilläga att hansi har fel...eller det beror på hur myche han menar med "Ungefär lika mycket"..
    Last edited by millepromille; 2005-02-20 at 14:50.
    Uppsågad Philips DVD
    Seagate 300gb
    Papst 19Db(A) 100%
    55 Grader med hd:n på 48 med hd av
    Frostad Juvel med blå neon under
    några blå neon slingor
    Inbyggd dvd mottagare med 4 pols switch.
    och ska sätta in lite lysdioder

  28. #28
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Frågan är om elfa har några såpass kraftiga spänningsregulatorer.. Lär ju dra några ampere iaf men visst man kan ju alltid ha flera. Fast i grund och botten så är det ju spänningsregulatorer man bygger dc -> dc konverters med. Fast man behöver lite mer grejjer än bara dom. Först och främst så behöver man ju någon sorts logik som fixar av/på- stängning med power knappen. Sen så behöver man oftast lite filter så att regulatorerna inte börjar självsvänga. Till sist behöver man en lite analog teknik för att fixa den dåliga spänningen in från bilen, iaf om man vill få det bra. Precis när du drar runt tändningsnyckeln kan spänningen ligga på runt 5-6volt, lite senare runt 8volt. Som jag sa i mitt tidigare inlägg så är dc->dc effektivare än dc->ac->dc men det bästa är ändå allt brus man slipper.

    Edit: För övrigt så kan det ju vara bra att ha nån sorts skyddskrets
    Last edited by psychocowboy; 2005-02-20 at 15:20.

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    65
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av psychocowboy
    Ska väl vara ganska rättfram att bygga, mestadels kan man ju använda sig utav mycket färdiga komponenter. Det är klart det ska ju klara några ampere så det kommer nog kosta en slant men det ska nog inte vara omöjligt! Om man har tid vill säga, om du väntar tills jag har sommarlov ska jag bygga ett åt dig =)
    Förutom att det är mycket effektivare med ett dc->dc än dc->ac->dc så slipper man att introducera en massa brus i bilen.

    Färdiga:
    http://www.zantech.com.au/zantech/po...ly-atx-12v-dc/
    http://www.dc2dc.com/products/products.html

    en byggsats:
    http://www.mygizmos.net/frames/hardw...wersupply.html (verkar behöva förbättras på åtminstone 12v sidan)

    en massa info om atx (å lite om bilar och psu:er)
    http://www.epanorama.net/links/psu_computer.html
    Jag tror nog att det blir billigare att köpa ett färdigt sånt än att bygga ett. Men visserligen kanske det inte blir så dyrt om man får tag på billiga komponenter.
    Så alla som vill ha ett 12V agg till sin box hänvisar jag till psychocowboys inlägg.
    || Xbox 1.6 ||
    || SmartXX ||
    || Evo X ||
    || Orginal HD ||

    Stereon: Harman/Kardon DVD25, Harman/Kardon HK670, Voighthorn med Fostex FP203(har jag för mig) och omgjorda Gamma VLD13 banddiskanter. Snart kommer subben me..

  30. #30
    Registrerade
    Feb 2004
    Från
    linköping
    Inlägg
    470
    Respekt
    21
    Jo nog det blir dyrt alltid. När jag har kollat upp komponenter förut när jag har haft liknande projekt har alltid spänningsreg. kostat svinit mkt om man vill ha ut några ampere. Oftast brukar man få skicka efter dom från långtbortistan oxå men elfa kanske har bättrat sig (iof är ju inte elfa blligt heller direkt) vad vet jag.
    Vet dock inte hur mkt dom färdiga kostar heller iof..

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  2. Spela online med XBox Live & chippad XBox?
    By Nijo in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-16, 21:32
  3. Xbox hänger sig när jag kopplar med en annan xbox!
    By Xema in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 18:57
  4. Xbox live med moddad box? [Hansi]
    By Bagger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-06-19, 09:21
  5. XBox med Xecutor fråga
    By Mungo in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-08-11, 17:38

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •