får ut digitalt ljud ur den optiska kabeln på när jag kör dvd genom boxen. Även på alla spel men när jag drar igång en divx rulle så vill den inte ge 5:1 ljud. Jag har provat med 7-8 olika dvd rippar men inte fullt ljud. Vad göra ? Mvh
får ut digitalt ljud ur den optiska kabeln på när jag kör dvd genom boxen. Även på alla spel men när jag drar igång en divx rulle så vill den inte ge 5:1 ljud. Jag har provat med 7-8 olika dvd rippar men inte fullt ljud. Vad göra ? Mvh
Har du ställt in det i MSDASH?
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
japp inställt i msdash.
Vad kör du för mediaspelare? Mediacenter eller mediaplayer?
Öhm, dom flesta divx, xvid har inte 5.1 ljud utan bara stereo.
Har hittils bara stött på 4st filmer där dom lagt till 5.1 ljud.
Jag har stött på EN, och den var 2x 800 mb
Alltså, om du har XBMC kan du trycka vit el svart o få upp info om videon, då står det om den har 5:1 ljud.
* Xbox V1.1
* Omflashat originalbios (Xecuter 4983.67)
* 160 GB Samsung HD
* 10 000+ Roms
* 70+ XBOXspel
Ja som sagt det är ju upp till den som har gjort som beslutade sig för att INTE ta med 5.1 ljud eftersom det tar sådan stor platts.
"Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."
När det är AC3 på dom så är det väl 5.1 ljud? Eller har jag helt fel?
Nix, AC3 kan vara Stereo med.Original inlägg av jan0s
Oftast så är det just AC3 Stereo på xvid filmer som släpps nuförtiden.
Om det är nyare filmer med AC3 ljud så är det oftast 5.1 men äldre kan vara digitalt 2.0 ljud...Original inlägg av jan0s
Jag upplever också de senare filmer som att de har 5.1 ljud.
bolets: har du ställt in det i xbmc då?
ac3 ÄR sorround, dock kodat enligt dolby pro logic , dvs man får sorround ur stereokanalsljud, precis som gamla hederliga vhs kassetter. Dock så innehåller ac3 inte DD eller DTS om jag inte mins fel, tror man kan kolla upp det på dolbys hemsida (hinner inte själv just nu). Dock så beror det hela på ljudet från orginalfilmen, dvs det kan va stereo eller mono på dvd*:n som man rippat ifrån och finns det ingen soroundinformation där så........
allt funkar bra nu. Trodde att dvd ripparna var i 5:1 men det är ju ganska vanligt att de inte är. Men när jag testade med en som det stor 5:1 ljud på så blev det såklart 5:1. Tack för hjälpen
Bookmarks