Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 38

Diskussion: Aladdin live till vesion 1.6 problem

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0

    Aladdin live till vesion 1.6 problem

    Hallå!!! Köpte ett aladdin live kort av er som jag fick idag. Har nu lött in det(Har en version 1.6 och har lött in 5 stycket live tidigare som funkat). Har lagt in M8 bioset på den också. Den går bra att starta upp i orginal läget men direkt man skall starta upp den chippad händer det ingenting. Den bara bootar 3 ggr eller vad den nu gör. Har kollat lödningarna flera gånger och provat att löda om det så tror inte det är det som är felet. Så vad kan vara fel. Finns det olika Live chip så jag har fått ett som inte funkar till en 1.6:a. Vore glad över nått försla

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Finns 5 extrakablar som måste lödas på en 1.6a

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jo har lött dem. som sagt har fått 5 före denna att funka med samma grejor var 1.6r de också

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    ja då är det nog nått fel på chippet eller troligtvis biosen så flasha om den..
    För närboxen inte hittar fungerande bios så kan den bete sig sådär

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    m vet det och det hjälper inte att flasha om det har provar det hur många gånger som helst nu. finns det nått sätt att kolla om chippet är paj???? jo en sak till om det är paj skall den starta upp i orginal läget vilke den gör. och det finns alltså inte olika versioner av live som inte är kompatibla med 1.6

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Jo finns olika versioner vad jag fattat... Finns ett Aladdin Advance Live(inte 1.6 kompatibelt) och ett Aladdin Advance Live+(1.6 kompatibelt). Har du köpt det hos psxcare så är det ett Aladdin Advance Live+ trotts att det inte står det.... Tyckte jag läste i en tråd att Hansi varit för slö för att ändra :P

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Du har ingen mer ide vad man kan försöka med?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Humm...
    Anledningen till att den gör så är ju att den inte hittar ett bios på LPC-bussen så den försöker 3 gånger sen skiter den it. Du låter som en van lödare så lödningarna där borde inte vara nått problem men humm....
    Du kan ju kolla om den blåa dioden på chippet lyser för då har du iaf lött ordentligt.
    Kan ju vara en början att utesluta de.

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jo den lyser så fint

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Du skriver M8 bioset i första inlägget. Antar att det är M8_16 bioset ? så det inte är vanliga M8 bioset ?

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jo skrev lite slarvig är det. heter m8_16.bin

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Vet att kineserna elelr importörerna inte kollar chippen innan dom säljs så du kan fått ett kasst chip oxå.

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Så om lampan lyser innebär det att man lött rätt då eller bara att det förmodligen är rätt. Är 99 % säker på att det är rätt men man vet ju aldrig

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Fick problem med mitt bios i helgen och skulle programera om till M8_16 igen via programeraren men då funka inte de endå så jag testade 1.6 bioset på aladdin-live.com. Är nog samma bios men har annan "key" eller va de heter så det kan vara värt att prova iaf. :P

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Mm jag tror det är så iaf :P När lampan lyser ska chippet "funka". Men det kan ju vara pajj... lödningarna är ju inte specielt svåra så man ser ju ganska lätt om det ser bra ut.

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Aladdin16.bin visst är det rätt?

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    japp precis

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    skall se kommer väl tillbaka om 10 minuter och gråter *ler*

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    hehe

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    en fråga till vet du om det är olika på olika live chip om man måste löda D0 från moderkortet till jord eller till D0 på chippet

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    När du har dom 5 extra kablarna under så funkar det med d0 till chippet....
    Men det är inte det som är fel iaf för den rebootar för att den har slagit ut moderkortets bios och vill hitta ny på LPC-bussen.
    Får du det inte att funka? Ring psxcare imorn... om du köpt det där och säg som det är så skickar dom nog ett nytt chip till dig kostnadsfritt

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    MM måste nog göra det synd bara att man aldrig är hemma när he har öppet *ler* sen är det inge skoj att vänta roligare när saker funka. Så det där med D0 kan jag glömma då.

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    japp din d0 funkar som den ska.... tyvär? :S

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Hoppas du är kvar??Är så här provade löda D0 till jord och då startar den upp chippad??? Hmm nån ide???

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    ok... skumt....
    Om jag fattat det rätt så hade aladdin problem med d0 punkten i början till 1.6....
    Sen nu på senare tid har det funkar, troligtvis pga en ny version av chippet... Du kan fått en äldre jag vet inte men det ska funka annars... Har du lött d0 till lframe på morderkortets undersida ?

  26. #26
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21
    Har samma problem blir tvungen att ställa in klockan i orginal läge innan den vill testa med chippet sen så brukar den hänga sej o tappa klockan igen.. testade lägga in alladin bioset men då vägrar den starta helt med chippet och så tappar den bara klockan igen... blir galen.. kiman vart lödde du jorden? finns nån ritning? ska jag löda från d0 på chippet eller från d0 på moderkortet till nån stans? en fråga till är d nån skillnad om man inte använder stiftsatsen? (råkade paja den.. doh..) har lött på de alternativa sättet enlit ritningarna från psxcare...

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Vet inte om de alternativa punkterna. Men är från moderkortet till jord du skal löda. Sen fick till det var en slinga på chippet som var skadad lödde bara till den sen funkar det bra. HAr du lött D0 Bt och L1 L2 behövs inte.

  28. #28
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    38
    Respekt
    21
    har testat me annat chip men d blir samma grej... d blev så efter att jag låst hd:n så att ja kunde köra me msdasboard i orginal läge...(kan den ha gått in på live o blivit fuckad av microsoft?) vart sitter jorden? ere nånstan där man sätter i strömmen till moderkortet? vad gör L1,L2 o BT eftersom dom inte behövs?

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Om du skall kunna använda xboxen i båda lägerna(chippad och ochippad). Så måste D0 och Bt lödas. På vissa chip aven L1. Så har du inte lödd dem så prova med det.

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    21
    Jorden är tex. en av silverringarna runt skruvhålen.
    Pease!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Aladdin Live montering i xbox 1.6
    By arl in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2004-10-03, 14:32
  2. Biosar till Aladdin...
    By grunka in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-07-30, 11:19
  3. Problem till XboxLIVE (hansi?)
    By Polytetrafluoretylen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-12-18, 15:55
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •