Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Lödning av SmartXX chip!

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Lödning av SmartXX chip!

    Hejsan!

    En god vän till mig har precis kommit hem från sin semester nu efter en hel månad i paradiset och hem med sig hade han, hör och häpna, tjugo stycken nya xbox konsoler.
    Hur han kom över dom och för vilket pris talar han inte om, utan bara småflinar hela tiden.
    Nu hade han tänkt sälja allihopa till en bunt grabbar inom bådas våran vänskapskrets, för en mindre peng, och annordna ett "Xbox LAN" hemma hos honom inom en snar framtid.
    Dock så vill allihopa ha sina konsoler moddade, helst med smartxx chip, så att de kan utnyttja hans brutala internetlina till att fiffla och mecka med sina nya boxar.
    Då de ej vill punga ut pengarna det kostar att lämna in boxarna har de nu tänkt att beställa 20st smartxx chip och få någon att sätta i det till dom, gratis också.
    Självfallet är jag den person de tänkt utnyttja att utföra detta gratisjobb åt dom.
    Vad är problemet då?
    Tjo, jag har aldrig löddat i hela mitt liv.
    Dock så har jag alltid velat lära mig så att man slipper betala dyra kostnader för denna tjänst, samt för att hjälpa mina nära och kära.

    Så vad säger ni?
    Kan jag lära mig att lödda så pass bra att jag klarar av 20 boxar galant?
    Är medveten om psxcares "löddfria" chip och jag föreslog detta till grabbarna, men sålänge det ej går att fixa via en distributör (psxcare har själva framställt denna modifikation väl?) så vägrar de att köra på det alternativet(kan man bli snålare?).
    Skulle verkligen uppskatta lite hjälp här, vore riktigt kul att kunna lödda i chip i konsoler, känner nämligen en hel del fler som funderar på att köpa boxar men som ej vill betala för en pre-moddad sådan.


    Jag tackar så mycket på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Södra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Vad jag förstår så ta ju PsxCare bara 200:- för att lödda dit ett chip, men vill inte dina vänner betala det så....

    Vad jag själv vet så är det inte speciellt lätt att lödda om man inte tränat en hel del på det innan. Gick själv för nåt år sen på El-programmet och fick där lära mig att lödda, och jag kan säga att det inte är lätt.
    Om man ska lödda finelektronik ska man ha ett speciellt tenn som flyter ut bra över löd-öarna. Eftersom löd-öarna i finelektronik är så små så måste du ha en löd-tång med en liten spets så du kommer åt riktigt. Man bör också ha en löd-tång som det går att ställa in värmen på för just det tennet du ska använda.

    Så resonera med dina vänner en gång till eller träna på en gammal stereo eller något.

    Kan du läsa scheman....?

    Lycka till!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    33
    Respekt
    20
    är det 1.6'or du ska löda?
    i sånt fall är det lite mer pill, att löda fast pinheadern är ganska lätt för det e stora lödpunkter, men i 1.6'an är det en del mer som man ska löda.
    Är du helt oerfaren skulle jag inte råda dig till att inviga din lödkarriär på en xbox utan kanske på nått gammalt kretskort.
    Skulle du komma i situationen då du måste ta bort tenn måste du veta hur man gör etc.

    Jag har oxå gått el-programmet och lödpunkterna i boxen va mindre än de som jag var vana vid, men efter ett litet tag så fick jag in känslan och det kändes väldigt skönt när man fick se smartXX OS efter att jag kallsvettig monterade ihop boxen igen

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    33
    Respekt
    20
    sen angående psxcare's priser för lödning så är de nog lite högre än 200 spänn?
    Om inte min matte sviker så har jag räknat ut att om dom tar 1200 för chip + montering, och dom tar 700 för ett chip, så borde alltså en lödning kosta 500 spänn?
    Ni kanske kan få nån grupprabatt om ni löder 20 boxar

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack för svaren!

    Mjo, PSXcare nog en hel del mer än 200:- för mödan.
    Dock hade jag själv lämnat in boxen där istället, för att vara på den säkra sidan.
    Jag får väl börja träna på andra grejor och lära mig hur man fixar fel osv.

    Angående löddfritt smartxx, hur pass bra fungerar det?
    Har en tendens att aldrig riktigt helhjärtat tro på saker som är för enkla, och att smälla i ett löddfritt smartxx bör väl vem som helst klara av?


    EDIT!
    Last edited by Infin1ty; 2004-10-07 at 13:48.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    33
    Respekt
    20
    Lödfria smartXX fungerar inte till xbox v1.6, så du måste veta vilken version du har på boxen först.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    En jädra massa EDITs här!
    Jaja, har tänkt över det hela lite och här är de slutgiltiga frågorna jag skulle vilja ha svar på, sen skall jag sluta tjata här.


    - Syrrans pojkvän kan tydligen löda så jag får ha han som lärare då (han har nog dock aldrig lödat finelektronik).
    Så jag börjar självfallet träna på en massa annat.
    Tror ni att det löser sig då?
    Alltså, jag har ingen koll på hur pass svårt det egentligen är så lite ärliga svar från lödare här vore bra; tror ni jag kan lära mig det relativt snabbt med hjälp av honom och sedan modda xboxar som bara den.
    Eller krävs det en jädra massa erfarenhet?

    - Löder man på olika sätt beroende på vilken version boxen är?
    Om så är fallet, inkluderas det bruksanvisningar för alla versionerna med chippet?


    Hoppas ni får en fortsatt trevlig Torsdag!
    Last edited by Infin1ty; 2004-10-07 at 16:09.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    33
    Respekt
    20
    jag kan bara tala för mig själv.

    Jag har som sagt lödt i skolan, en kurs eller två för 4-5 år sen och då var det inte lika plåttrigt, men då jag anser mig själv vara lite händig så gav jag mig fan på att löda dit skiten själv.
    Är man helt ovan bör man nog få in känslan först, och man har ju hört om folk som haft sönder boxar under lödning så det kan ju bevisligen hända.

    om just DU är bra på att lära dig löda är ju ganska svårt för nån annan att svara på.
    Jag har polare som jag vet aldrig skunna kunna löda en box, och sen har jag polare som jag tror skulle kunna fixa det med lite träning först.

    det är olika lödningar beroende på version, och 1.6'an är krångligast att löda.
    www.smartXX.com (chiptillverkarnas hemsida) finns det finfina lödbeskrivningar om vilka punkter som man ska löda ihop.
    den anvisningen jag fick från psxcare inluderade inte anvisningar för 1.6.

    Men kolla helt enkelt när han den andra löder så får du ju se om du tror att du kommer fixa det.

    hoppas det ordnar sig!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Södra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    200:- va nog lite i underkanten...

    Angående lödfria chip så är detta ett citat från Psxcares sida. Det gäller 1,6 versionen.

    Lödfria chip fungerar INTE. Xenium ICE fungerar, men dess OS 2.0 pre-release är en nödlösning då det egentligen inte är helt färdigt. Senaste leveransen vi fått av Aladdin LIVE samt X-ecuter 2 version 2.6 fungerar också bra.

    När jag skulle lära mig att lödda så tog det en J*vla tid. Är klumpig i händerna så... Men efter ett tag så lär man sig. Man ska bara veta hur lödningarna ska se ut, hur stora dom ska vara m.m

    Mina rekomendationer är att vara lätt på hand & inte tillföra allt för mycket tenn.

    Lycka till!
    Gör bara saker du tycker är roligt!

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    203
    Respekt
    20
    Jag har bara lött några gånger på Teknik lektionerna i högstadiet(8an) men fick i mitt aladdin chip i en 1.6... Och sedan chippat ett par boxar åt polarna. Det var inte så svårt... bros på hur mycket du vill ha det där
    Xbox är ju den lättaste konsollen att chippa. Det är stora lödpunkter så det är nog inga problem....
    Har du däremot aldrig hållt i en lödkolv kanske du ska iaf ta nått gammalt kretskort och prova på först i 5 min så du ser hur tennet reagerar och hur du ska få det där du vill :P
    Men jag tror du grejjar det... Om dom tror på dig så måste det vara för du har lite koll på sånt iaf... LYCKA TILL !!!
    Pease!

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    sweden
    Inlägg
    540
    Respekt
    24
    övning ger färdighet, jag lödde in ett dms 3 i min ps2`a förut och man kan ju säga att jag tog mig vatten över huvudet eftersom jag inte lött spec mycket innan, men det ordnade sig tack vare min envishet fick jag det tillslut att fungera, och det var nog fan det svåraste jag gjort. Sen har jag lött ett antal xbox och det är rena barnleken jämfört med ps2 =)

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    På smartxx v2 chippet är pinheaden väldigt enkel att löda dit d0 kabeln kan vara lite mer pillig, men du kan testa att sätta den på undersidan av moderkortet då det är lättare att få kabeln till att fästa där, (vet inte hur det är på ver 1.6). Se till att du har en bra lödkolv (helst lödstation med ställbar värme) tenn för finelektronik + en tennsug är alltid bra att ha.

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Red face Löda själv!

    Hej allihopa!

    Hehe... Jag skrattar gott här för mig själv. Jag köpte en Xbox för ca 1 månad sedan för 1295:-. Bäställde därefter ett SmartXX v2 för 500:- på nätet för att jag senare skulle löda dit det själv. Jag har inte heller några tidigare lödkunskaper, men antog att det inte kunde vara så himla svårt. Jag visste att risken fanns att allt skulle barka åt helsike, men tog med den i beräkningen ändå.

    Åkte till Biltema och inhandlade en lödkolv med extra fina utbytesspetsar för att kunna få fina lödningar. Hela kalaset med kolv och tenn samt avlödningsfläta gick väl på ca 200:-.

    Jag monterade isär boxen och hoppade till av fasa när jag fick se hur små lödpunkterna var. Hur fasen skulle jag kunna hålla kolven stilla på dessa? )

    Jag började i alla fall löda fast pinheadern och fortsatte sedan att löda fast dom olika trådarna vilket inte var så svårt. Detta gick ju galant och på köpet så sparade jag ju en hel del pengar istället för att lämna in boxen. När jag kom till näst sitsta kabeln så gick det åt fanders. Jag lyckades värma på för länge med kolven vilket resulterade i att en lödpunkt lossnade från moderkortet vilket gjorde att det var omöjligt att få fast kabeln i den punkten. Jag blev alldeles kallsvettig och undrade hur smart man får vara. Att ge sig på något som man aldrig hade hållit på med tigigare. Det kunde ju bara sluta på ett sätt.

    Jag började ringa runt till olika radiofirmor i Uppsala där jag bor för att kolla om det fanns någon som kunde fixa detta problem (alternativet var ju att lämna in det på Psxcare för 1400:- där man skulle byta ut hela moderkortet samt löda fast mitt chip igen). Jag fick tag i en firma som nu håller på att kolla på problemet och dom skulle ha ca 500:- för att fixa detta. Jag kan tillägga att boxen funkar felfritt original vilket var en liten lättnad eftersom jag trodde att jag hade bränt sönder hela moderkortet.

    Med facit i hand så skulle jag alltså aldrig ha gett mig in på detta utan ha lämnat ifrån mig boxen direkt. Då hade jag kommit billigare undan, men som sagt var så var jag ju medveten om detta innan jag började elda med lödkolven.

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    pinheader eller quicksolder? Vilken är mest fördelaktig? Ska löda fast chippet snart och funderar på hur jag ska löda den. Tacksam för svar

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Pinheader är säkrare för boxen, lätt att skada chippet och xboxen om någon strular och du måste plocka bort chippet.

    Pinheader kan dock glappa, så böj lite på benen på den. Vi har börjat använda smältlim för att säkra chippen så att dom inte lossnar i posthanteringen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Okey, tack så mycket för informationen!

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    Sådär! Inga större förkunskaper inom lödning, år och dar sen jag lödde. Har hört mig för från kompisar och tittat på forumet och ledningsschemat på smartxx hemsida. Lånat en löd-kit av en vän till mig. Det var bara att förtenna kablarna och inte hålla lödkolven för länge mot moderkortet. Nån sekund bara. Moderkortet tål ganska mycket, om jag inte misstar mig så ska delarna i det klara av en stöt som genererats av statisk elektricitet. Nu ska jag installera en 200Gb när jag har ångan uppe

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    134
    Respekt
    20
    ha ha ha vilka roliga kompisar du har men du har ju 20 st att öva på så ett par tre st borde du ju rent statistiskt sätt få liv i ha ha ha lycka till

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har en videoinspelning hemma där min då 8-åriga dotter plockar fram en helt ny xbox i kartong, plockar ur den, tar isär den, löder i ett SmartXX chipp, sätter ihop den och allt fungerar...

    Har man bara riktiga grejor att löda med osv är det ju faktiskt inte alls svårt. Jag har lärt folk som aldrig ens hört talas om lödpenna montera chip i xbox på mindre än en timme.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    20
    Jag hade tänkt att köpa ett X-bit chipp. Men när jag idag kom till psxcares affär för att inhandla detta blev jag "övertalad" av min farsa och killen vid kassan. Xbit skulle bara krångla sig, köp ett smartxx... JAg som var helt inställd på att inte löda gick tillslut med på detta. MEn nu e jag fan orolig. HUr ska jag klara att löda fast detta chipp!?!?!?! HAr lödit lite grann när jag gick i åttan för ca 3 år sedan. Anser att jag är rätt händig och så, men att löda på små jävla punkter i en xbox??? ( har en 1.0 - 1.1 )
    Hansi säger ju att hans dotter klara det och hon är 8 år. Så då måste jag väl klara detta om jag bara inhandlar en lödpenna med skarp spetts?
    Förresten... var köper man egentligen lödtenn och måste det vara någon specialare?

    Måste få lite moraliskt stöd och svar på dessa fårgor för att våga börja...... :-)
    HEJA DIF!!!

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Dom borde övertalat dig att lämna in boxen, då får du allt fixat.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    20
    Ja men nu ska jag fixa de själv... Förresten... Nån som vet ett bra ställe där man kan köpa lödpennor och var köper man egentligen lödtenn och måste det vara någon specialare?
    Last edited by AceCod3r; 2004-11-18 at 18:46.
    HEJA DIF!!!

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det blir billigare att lämna in den än att köpa tillräckligt bra lödutrustning.

    Är du inte väldigt van att löda så kommer du bara förstöra xboxen om du försöker med någon "ok-macks-lödpenna" för ett par hundralappar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  24. #24
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    20
    lol hur i helvete får man bort strömkabeln till moderkortet!?!
    HEJA DIF!!!

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2004
    Inlägg
    53
    Respekt
    20
    Okej, har löst alla problem och har fått ut moderkortet. Men vad används egentligen LPC porten till. Varför finns den där? Är det viktigt att stif listen har kontakt med metallen runt eller löder man bara stiflisten för att den ska sitta fast? Gå rdet bra att dra sladden från Do:an på undersidan genom ett tomt hål i LPC porten?

    Nån måste faktiskt svara på detta ;-)
    HEJA DIF!!!

  26. #26
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Se till om man skall lödda, att man har en fin spets på lödkolven annars är det som att operera med en slaktar yxa, lödtenn & en tennsug år oxå rätt viktigt. , har själv lödat 3 st xbox, mest klydd är ju helt klart 1.6

Liknande diskussioner

  1. Installations Anvisningar 1.6Xbox
    By deliux in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 17:10
  2. SmartXX svensk OS uppdatering.
    By Nijo in forum SmartXX Support
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-09-24, 18:13
  3. SmartXX (Köpte igår) (ej lödning)
    By SmartXX in forum SmartXX Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 23:38
  4. LÖDFRITT SmartXX v2.0 4M XBOX chip
    By lissok02 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-23, 19:06
  5. PlayStation 2 Multi-X chip NEO2.2 för svensk/amerikansk PS2 - 250:- Behöver HJÄLP!
    By Bastjeman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-10-22, 17:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •