Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: kvitter i lådan

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25

kvitter i lådan

Fan.

Ibland så kan det plötsligt börja kvittra i boxen. Jag tycker mig ha lokaliserat ljudet till baksidan precis där strömsladden sitter... Det brukar inte kvittra när jag spelar, kollar på film etc utan oftast när jag slänger över saker från datorn till xbox hd:n. Brukar oftast få starta om boxen ett antal ggr och rycka ur strömkabeln och sätta i den igen, då brukar den funka bra igen.

Nån som haft liknande problem eller tips på hur man kan lösa det?

mvh

pemani

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    öppna boxen.........

och ta ur den förbannade fågeln

Detta är min signatur

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av mjao
    öppna boxen.........

och ta ur den förbannade fågeln

jo men den jäveln har ju stealth klädsel på sig så jag ser han inte

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0
    skaffa katt och låt den lukta till sig fågeln..och lär den att inte bloda ner boxen när den knäcker nacken på pippifågeln

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Har samma fenomen fast på PC:n, tror det är en av de små spolarna som sitter på moderkortet som ger upphov till ljudet.
    Om det är en spole som kvittrar så kan man lacka den med lite klarlack som fixerar tråden.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Merlin.swe
    Har samma fenomen fast på PC:n, tror det är en av de små spolarna som sitter på moderkortet som ger upphov till ljudet.
    Om det är en spole som kvittrar så kan man lacka den med lite klarlack som fixerar tråden.
    ok.. ja jag vet inte riktigt vad ljudet kommer ifrån... trodde det var bak vid nätsladden för jag har en till box och där måste man verkligen "pressa" in kabeln... men på den här glider den mer eller mindre ut så man måste trycka in den igen... kan man pilla isär det två sprötena en aning så att det går trögare?

mvh

pemani

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    ingen?

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Prova en annan kabel!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    har testat annan kabel...inge bättre =/ tror det är nåt med nätagget... det är alltså bara ibland och inte jämt... kan det typ vara glappt eller så? kan man byta nätagg? fast det är väl dyrt och mkt jobb...

mvh

pemani

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Finns iofs spolar även i nätagget.
    Kör XBoxen utan lock (såvida du inte har garanti kvar) och när du hör kvittret så peta med ett plastföremål på spolarna och hör om det slutar.
    SÄTT INGA FINGRAR I NÄTDELEN BARA!! Och inte heller något som leder ström!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    pemani: Hade du skrivit detta i ett datorforum så hade alla sagt att det var hårddisken som höll på att ge upp, framförallt eftersom detta _inte_ är ett så ovanligt fenomen som man kan tro, men även av den anledning du säger, att den låter illa när du aktivt använder hårddisken("utan oftast när jag slänger över saker från datorn till xbox hd:n").

Hade det varit en fläkt, där lagret höll på att ge upp, så hade det låter mer eller mindre hela tiden.

Att det är nån spole så låter, och dessutom bara ibland, låter för mig ganska osannolikt, men man ska aldrig säga aldrig.....

Hoppas du inte blev uppskrämd nu

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av killer00
    pemani: Hade du skrivit detta i ett datorforum så hade alla sagt att det var hårddisken som höll på att ge upp, framförallt eftersom detta _inte_ är ett så ovanligt fenomen som man kan tro, men även av den anledning du säger, att den låter illa när du aktivt använder hårddisken("utan oftast när jag slänger över saker från datorn till xbox hd:n").

Hade det varit en fläkt, där lagret höll på att ge upp, så hade det låter mer eller mindre hela tiden.

Att det är nån spole så låter, och dessutom bara ibland, låter för mig ganska osannolikt, men man ska aldrig säga aldrig.....

Hoppas du inte blev uppskrämd nu

jo jag trodde också att det berodde på hdd:n i början. Men med tanke på att när det knastrar och har sig så brukar jag rycka lite i kabeln (inga snuskiga tankar nu) och då fräser det ännu mer. Plus att kabeln sitter så jäkla löst. Köpte en ny box och där lär man ju fan ha hammare för att få in kabeln i nätagget. På den här med problem så lär man i princip tejpa fast den för att den ska stanna kvar.. har petat isär sprötena lite så att det går lite trögare... men det har varit kvitter även innan jag gjorde den behandlingen... hdd:n är ju inte jätte gammal och det här problemet har varit i typ 1 år iaf... händer ett några ggr i månaden...

ps. Tack Merlin.swe för tipset... ska kolla det...

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Pemani, såg ditt senaste inlägg och tror jag ändrar mig lite. Om du har svårt att få kablen att sitta kvar så misstänker jag att kontakten kan vara skadad på något sätt och att ett visst glapp uppstår.
    Bytte en propp häromdagen och när jag skruvade i den nya så hördes ett knastrande och kvittrande ljud precis innan proppen var helt iskruvad (elektriska överslag).
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    23
    jag skulle ge mig på att operera kabeln
    Detta är min signatur

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    jag vill bara tala om att tråden är jätterolig
    BANNED:
    Listat registreringskoder för kommersiella program i forumet!!

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Merlin.swe
    Pemani, såg ditt senaste inlägg och tror jag ändrar mig lite. Om du har svårt att få kablen att sitta kvar så misstänker jag att kontakten kan vara skadad på något sätt och att ett visst glapp uppstår.
    Bytte en propp häromdagen och när jag skruvade i den nya så hördes ett knastrande och kvittrande ljud precis innan proppen var helt iskruvad (elektriska överslag).
    ja precis... men hur fan byter man kontakten? lär byta hela nätagget då? och de kostade väl typ 750 spänn och en ny box kostar dryga tusenlappen... låter ju inte så jätte lockande... =)

det värsta är ju att detta uppkom när jag haft boxen i ca 3 månader.. och då var väl psxcare garantin kvar? iof hade jag bytt hdd så den försvann väl iaf när jag tänker efter... jaja det är ju inte jämt så man överlever =) inget vanligt problem som man kan göra nåt? tänkte leka mek =)

Registrerade
    Mar 2004
    Respekt
    23
    Finns kontakter att köpa på bla Elfa tror jag. Du får väl modda lite!
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    IR-Mod<>XBMC

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    25
    Har nu ändrat mig ganska radikalt. Är nog som ni säger att det är disken som börjar gå. Jag lyfte bort locket och lyssnade och då tyckte jag faktiskt att det kom från disken. Iof satt den fastskruvad då så det kan ha kommit underifrån. Jag har då skruvat loss disken nu men då vill den jäveln inte låta nå mer =) Ska testa vidare ikväll efter jobbet... Jag hoppas verkligen att det är disken. Känns som att det är betydligt enklare/billigare att byta om det är disken än typ nätagget.

Liknande diskussioner

1. Xbox ide kabel en som passar i orginal lådan?
    By deza in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-08-31, 07:46
  2. X-Box Delar Till 1.5 säljes
    By extremex in forum Annonser/SPAM
    Senaste inlägg: 2004-07-16, 07:05
  3. Hur öppnar jag lådan !!??
    By Chuppa in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-01-24, 23:26

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner