Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Har jag tagit mig vatten över huvudet?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0

    Smile Har jag tagit mig vatten över huvudet?

    Hallå! Jag reggade mig för ett par minuter sedan så jag kan ju passa på att säga hej på en gång.

    Jo, jag har haft planer på en xbox nu ett tag och läst på internet om vad chippning innebär och vad det är man ska göra. När jag nu såg att ni har extrapris på ett "Aladdin Advance LIVE"-chip blev jag mer och mer inställd till att köpa en box - för att chippa den själv.
    Boxen jag har tänkt köpa antar jag kommer vara 1.6 (alla från maj detta år är väl det...?) och chippet skulle alltså bli ett Aladdin med programeringskortet.

    Jag har byggt datorer länge och är säker på hårdvarubyte etc. Jag har dessutom lött och anser mig vara bra på det med. Problemet är bara att jag inte har "ballerinafingrar" . Dessutom är jag ny på xboxar.

    Hur svårt är det att sätta in detta chip i en 1.6:a?
    Finns det risk för att bränna chippet eller moderkortet?
    Behöver man kyla något?

    Under alla mina år av datorbyggande har statisk elektricitet aldrig förstört något för mig, men då har jag ju aldrig lött på ett moderbord förut...Hur stor är risken för detta?

    Fler frågor kommer väl.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Tjenare!!

    Vad det gäller dina ballerina fingrar så måste jag säga att det är ganska pilligt att löda dit grejorna.. jag har själv satt i ett Aladdin Advance XT+ i en 1.4 i helgen... Det lurigaste var nog D0 punkten att löda (pyttelitet hål i moderkortet som man ska ansluta kabeln till) men som ett tips så kan jag säga att det finns en alternativ anslutningspunkt på undersidan av moderkortet. Använd ett ködkolv(penna) med väldigt fin spets så ska du nog klara det fint!! (lödtenn med flussmedel och lödvatten alt lödpasta är oxå bra att ha)

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Hur stor är chansen att man bränner något då?

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    533
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Aelrik
    Hur stor är chansen att man bränner något då?
    Lödde en 1.6:a i helgen. Jag förtennade spetsen på kabeln, la den mot lödpunkten och tryckte till med lödkolven så tennet på kabeln smälte ihop med tennet på lödpunkten. Med denna metod värmer man lödstället under ganska kort tid och minimerar då risken att löda sönder kortet.
    Kollade lödningarna med förstoringsglas efter och de såg ut som de skulle, väl utflutna och blanka.
    Använde mig av en lödstation med reglerbar temperatur också.
    Ver 1.4 <> SmartXX v2
    LCD(blå)<>Blå/Röda Eject dioder
    IR-Mod<>XBMC

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    29
    Respekt
    0
    Okej, jag har insett att det är dyrare att skaffa all utrustning än att låta någon löda in det åt mig. Jag satsar nog på det billigare och säkrare alternativet...

Liknande diskussioner

  1. Har jag fått till allt rätt nu? =)
    By GTJ in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 08:54
  2. kan inte identifiera vilken version jag har av xbox
    By killer00 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-07, 17:51
  3. Varning! Handla inte av ********...oseriösa
    By marshmallow in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-10-04, 17:37
  4. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-03, 13:41
  5. Vad ska jag ta mig till?
    By disco in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 09:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •