Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: visa en 4:3 film i 16:9?

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

visa en 4:3 film i 16:9?

Om jag glor på en vanlig film på en 4:3 tv så har man ju svarta ränder både uppe och där nere.

Har nu köpt en widescreen tv och vill självklart få bort de svarta ränderna när jag tex kollar på en divx.

Har för övrigt ställt in xboxen i både msdash och xbmc på widescreen. Går det att sträcka ut bilden på något sätt?

Registrerade
    Apr 2003
    Respekt
    22
    Varför tusan vill du dra ut bilden och sabba proportionerna ?
    Trodde fan det bara var dumma amerikanare som gjorde så.

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    28
    Jag tror inte han menar så!

Han tror nog att om man har en widescreen så får man bild på hela rutan automatiskt men det är inte så enkelt...
    Det du är ute efter, bluebox, är anamorfisk widescreen... Inte många divx/xvid är rippade i "äkta" 16:9 tyvärr...

*EDIT*
    Eller jo... Såg inte det sista bluebox skrev... "Går det inte att sträcka ut bilden". SÅ FÅR MAN INTA GÖRA!!!

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    Ja men filmerna är ju rippade dvd filmer, Skulle jag dra ut den så skulle proportionerna bli rätt på tv:n, nu är ju alla gubbar ihop klämmd. Blir ju samma resultat som att glo på 4:3 format i widescreen, fast mycket mindre.

Jag vill ha bort de svarta kanterna i och med att filmen är en 16:9 film dock gör ju de svarta kanterna att rätt proportioner uppnås på en 4:3 tv.

Vill ju självklart inte sträcka ut bilden bara för att ¨få större bild utan för att uppnå rätt proportioner som sagt.!

Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Respekt
    28
    Att det är rippade DVD filmer betyder inte att det är anamorfisk 16:9. Dom flesta DVD rippar är inte det tyvärr.

Plocka fram manualen till Tvn och titta hur du slår på widescreen läge på Tvn...
    Det låter ju som det är din Tv som inte slår om till rätt format!
    Om jag spelar upp en 4:3 film så slår min Tv över til ett läge som heter SmartZoom. När jag stänger av den filmen så hoppar Tvn tillbaka till Widescreen. Det kommer upp en text på Tvrutan som säger vilket läge det är. Du borde ha nått liknande.
    Se till så du kryssat i auto widescreen switching i Settings/My Videos.

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Du kan ju testa att trycka på start knappen när du spelar upp en film, då växlar du mellan olika visningslägen.

Har man ställt in xboxen på 16:9 så är det den signalen som skickas å den brukar man inte kunna ändra på genom massa töntiga zoom funktioner på teven, dessa är ju till för 4:3 signalerna

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    Men självklart står tv:n på widescreen läge. Även xboxen, men ripparna är ju gjorda för 4:3 dvs de har en svart kant högst upp och en längst ner, jag vill vidga bilden i Y led så att rätt proportioner uppnås utan att ha tv:n inställd i 4:3 läge, då går jag ju miste om en massa bild yta. Jag har även zoom funktioner på TV:n. men zoomar jag in så att de svarta sträcken försvinner försvinner ju ävenbild på sidorna och gubbarna är fortfarande utvidgade. Finns det nått sätt att lösa det förutom att ställa tv:n i 4:3 läge

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    ställ in xbmc så att du har rätt 16:9 propotioner sen när du spelar upp en film från xboxen så kan du trycka på startknappen så växlar xbmc till olika visningslägen, och där iaf hos mig finns ett lägen som "zoomar" in så att det svarta över och under försvinner utan att det blir fel i propotionerna

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    Ska prova det, tack ska du ha. Återkommer om det inte löser sig.

Liknande diskussioner

1. Film på Xboxen
    By weezer in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Senaste inlägg: 2004-09-25, 16:42
  2. Problem att se på film från Dator över Xbox!
    By tomas_lele in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-09-22, 09:55
  3. Swedish Gore Film Festival 2004
    By raven001 in forum Fritt Forum
    Senaste inlägg: 2004-09-11, 23:06
  4. VCD / SVCD samt film på DVD-R på Playstation 2
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Senaste inlägg: 2002-03-27, 15:10
  5. Messiah Film ( bevis på att den verkligen funkar)
    By Marshall2001 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-11-26, 23:49

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner