Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Xbox äldre än 1,6, Executer Lite 2,6, M8 Bios, och blinkar!!!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Xbox äldre än 1,6, Executer Lite 2,6, M8 Bios, och blinkar!!!

    Hallåj!

    Efter att allt hade gått så bra, så mötte jag nu en motgång när jag skulle uppgradera kompisens Xbox, liknande som jag gjort med min!

    Köpte ett Executer Lite 2,6 chip, lödde i det enligt anvisning, letade reda på fakta här, som sade att jag borde kunna köra M8 bioset. Inte M8 16 alltså, för det ska ju vara till nyare version 1,6 av Xboxen. Och den har jag inte här nu! Utan bara det som heter M8.
    Startade upp xboxen med chippet i, och "menyn" där det frågade vad jag skulle göra (ladda bios från skiva, eller från HD, eller lås/lås upp hårddisk) Skickade i DVD skivan jag brännt med M8 bioset, som jag först gjort om till 1024 kb storlek, med nåt program brorsan laddat ner åt mig.
    Funkade kanon, och bioset såg att att laddas i!
    Xboxen startade om, och står nu bara och blinkar... Gör ett par startförsök först, för att sen stå och blinka!
    Stänger jag av chipet, så startar boxen....

    Vad hände?? Var gick det fel, och hur löser jag det?? Jättetrist!

    mvh/
    Tommy

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    forts...

    ... Det där programmet vi körde blev vi tipsade om på Mirc tidigare idag... EvTool heter det. Kan det ha blivit nåt fel där? Öppnade våran M8.bin fil där, som innan var 256 kb stor, för att sen ändra nån blupp i programmet så den skulle bli 1024 kb. (Även den storleken blev vi tipsade om att använda) Sen sparade vi filen, döpte om den till BIOS.bin, och brännde den på en DVD ihop med lite annat skrot.
    Startade Xboxen, med original hårddisk, och Executers meny dök upp, där jag valde att hämta bios från skiva... Släden åkte ut, i med DVD:n, sen laddade den i nytt BIOS... "Vänta tills Xboxen startar om av sig själv, osv..." Det gjorde den, och sen var det över!!
    Startar om tre gånger, för att sen stå och blinka...

    Startar som normalt med chippet avslaget på switchen...

    Blinkar oavsett vilken Bank jag kör från...

    Fasiken, vad göra nu? Har chippat flera boxar tidigare ifs med 2,3 Lite chip, helt utan problem. Nu dök visst mitt första elände upp!
    Suck!

    Tacksam för svar, nån!!

    mvh/
    T

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Knyck ett annat x2 chip att boota på, sedan hotswappar du till ditt problemchip och flashar om det igen. Flasha med evolution-x "flash bios" kommando så behöver du inte bry dig om 256K osv då det görs automagiskt
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Jaha!

    ..... tack för ett gott råd, men behöver lite mer vägledning till det där...

    Jag har i min egen Xbox, med installerat Superdisc på, ett Executer Lite 2,3 chip. Jag hade en fundering på att plocka ur det och stoppa i kompisens krångelBox. Men kan jag flytta ett 2,3 chip, till en chiphållare lödd för 2,6 versionen av chip?? Rätta mig om jag har fel, men det är fyra lödpunkter extra på 2,6 Lite, än på 2,3 Lite! På själva chiphållaren alltså. Dessutom lödpunkter för HD-led och LAN-led. Passar kontakten för dom tre sladdarna direkt på mitt "gamla" chip?

    Hur själva Hotswappningen går till känner jag mig också lite orolig inför. Dålig koll på det. Vilket BIOS ska jag välja? Det ska även monteras en ny 200 Gb hårddisk i denna krångelbox.

    Tacksam för mera svar... mvh/
    Tommy

    Försesten, är det vanligt förekommande att chippen inte tar emot Bioset? Eller varför har detta blivit ett problem för mig?

    mvh/
    Tommy

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Vill ha igång nu!

    Var det ingen vänlig själ som vet hur det ligger till med Hotswapping? Kan man göra det med ett Executer Lite 2,3 chip, och få igång ett Executer Lite 2,6 chip som krånglar? Nån borde väl ha lite mer koll än mig?
    Och som sagt så vill ha jag ha igång chippet så det går att sätta i en ny 200 Gb hårddisk också...
    Vore jättesnällt om nån kunde tipsa om hur man gör!

    mvh/
    Tommy

Liknande diskussioner

  1. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  2. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  3. 5.1 Vilket chip/vilken modifikation skall man välja egentligen!
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 11:09
  4. Lite frågor...
    By qlz in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-04-02, 17:37
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •