Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Vilket är programet jag behöver?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20

    Smile Vilket är programet jag behöver?

    Jo jag vet att det finns en klistrad tråd men jag vet ju inte hur pass den är uppdaterad så jag gör en egen liten tråd om det går bra

    Vilket är programmet jag behöver när jag ska formatera hårddisken efter PS2ans format och dessutom kunna föra över spel till hårddisken smidigt?
    Jag kommer koppla in min hårddisk till datorn via USB(har köpt ett sådant kabinett till den) varje gång jag ska lägga in spel.

    Jag antar att det är samma program för en hårddisk som kopplas in via IDE-kabeln inne i datorn som via USB?

    Ge mej en direktlänk till den senaste versionen av programmet!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    WinHIIP v1.6.3 är det bästa & smidigaste programmet. Sök på "WinHIIP_V1.6.3.zip" på Google eller DC så hittar du det.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    Danke danke =)

    Btw, har kommit på en fråga till, behöver jag lägga in något på minneskortet? Tex för att det ska funka med hårddisken eller så?

    Ännu en fråga: Om jag inte ska använda hårddisken till ps2an längre, kan jag då formatera om hårddisken igen till NTFS? Borde vara rätt självklart men frågar för säkerhets skull

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Nej, du behöver inget på minneskortet och det går utmärkt att formattera disken till NTFS så du kan använda den i datorn igen utan problem.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    danne.sk: Jo, skulle du kunna skriva en liten steg-för-steg-beskrivning hur jag ska göra med programmet. Har tankat hem det, och läste lite i readme-filen...
    Man måste ju ha någon HDL-fil på hårddisken stod det...Hur fixar jag det då?
    Men som sagt, vore riktigt schysst om du kunde göra en liten sån beskrivning =)

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    ? =(

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    1. Starta programmet och välj PS2-disken under "Select drive". Programmet varnar då för att disken inte har en PS2 Master boot record. Formattera disken med knappen "PS2 Format"

    2. Under knappen "Program options" så markerar du "Reduce fragmentation" & "48bit LBA (Special HDL)" för att minska fragmentering av disken (utnyttjar utrymmet bättre) & diskstöd för diskr över 137GB.

    3. Sedan så väljer du något av "Add image" eller "Add CD/DVD" beroende på installation från ISO eller CD/DVD. Du kan då välja att installera en ISO-fil eller flera ISO-filer genom att lägga till ISO-filer i listan som dyker upp när du väljer "Add image". Väljer du att installera en ISO-fil så får du ange vilket namn spelet har och vilket Mode det skall använda. Installerar du fler på rad så kommer detta alternativ inte upp utan du får ändra detta senare med "Edit image settings".

    4. När du installerat spelen du vill ha så stoppar du in disken och HD Advance skivan i PS2an och väljer ett spel i listan och spelar.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av danne.sk
    1. Starta programmet och välj PS2-disken under "Select drive". Programmet varnar då för att disken inte har en PS2 Master boot record. Formattera disken med knappen "PS2 Format"

    2. Under knappen "Program options" så markerar du "Reduce fragmentation" & "48bit LBA (Special HDL)" för att minska fragmentering av disken (utnyttjar utrymmet bättre) & diskstöd för diskr över 137GB.

    3. Sedan så väljer du något av "Add image" eller "Add CD/DVD" beroende på installation från ISO eller CD/DVD. Du kan då välja att installera en ISO-fil eller flera ISO-filer genom att lägga till ISO-filer i listan som dyker upp när du väljer "Add image". Väljer du att installera en ISO-fil så får du ange vilket namn spelet har och vilket Mode det skall använda. Installerar du fler på rad så kommer detta alternativ inte upp utan du får ändra detta senare med "Edit image settings".

    4. När du installerat spelen du vill ha så stoppar du in disken och HD Advance skivan i PS2an och väljer ett spel i listan och spelar.

    Uhm, så här står det i readme:n till programmet:

    For HDL patching including 48 Bit Lba go to PS2-Scene's HDD Discussion section
    http://www.ps2-scene.org/forums/forumdisplay.php?f=78

    48 Bit LBA (Special HDL) :
    This option is only to be used if you are using a patched version of HDL on your PS2.
    It allows WinHIIP to install images to the full capacity of the drive (>128Gb).

    Jag har la ingen patchad HDL? =/

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Näe men du har ju den nya versionen av HD Advance 2.0 som är samma sak, den stödjer ju större diskar. Om du vill så kan du först stoppa in den nya disken i PS2an och låta HDA formattera den när den startas första gången i PS2an och sedan efter formatteringen stoppa in den i datorn. Då kan du skippa formatteringen i WinHiip.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    Nah, har ju redan formaterat hårddisken med WinHIIP och det verkade fungera bra så då är det väl ingen anledning att formatera den med HD Advance 2.0 eller?
    Eller funkar inte 48 bit LBA om jag inte gör det?

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2002
    Inlägg
    677
    Respekt
    24
    Jo, det gör det.
    PS2 v7 w/Ripper 2 GOLD & PS2 v9 w/o modchip.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    58
    Respekt
    20
    Bra =)

    Tack så jättemycket för all hjälp, vad vore världen utan såna hjälpsamma
    människor som du?

Liknande diskussioner

  1. Vilket chip har jag ?
    By 3875 in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-01, 18:57
  2. Jag behöver hjälp!
    By Zwatsson in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2003-10-06, 00:59
  3. Vilket chip har jag?
    By Badjes in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-27, 07:18
  4. Jag behöver hjälp.
    By Jojje in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-07-17, 14:09
  5. vilket program behöver jag?
    By jonny in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2000-11-07, 00:29

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •